Bavaria 46 Cruiser

13-04-2005 15:58 Hans Henrik13 Apr 2005 13:58 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Korte bukser, t-shirt, sandaler, solbriller og redningsvest. Det eneste udstyr som kræves når der testes Bavaria. Det foregår som regel ud for Palma de Mallorca - og mellem os sagt, det ER sjovere end en dødssyg regnvejrsdag på Øresund i juni. Sejlads på Middelhavet foregår tit i store runde dønninger og ofte i høj sol og frisk søbrise midt på dagen. Faktisk kan man leje en Bavaria på Mallorca. Det ville være ansvarligt og den ultimative prøvetur inden man investerede et millionbeløb i en båd. I Palma blev sejlsportens presse atter fløjet ind på række, da Bavaria 46 Cruiser havde verdenspremiere. Intet mindre kan gøre det for det tyske robot- og samlebåndsværft, som stadig stormer frem på det europæiske marked. Værftet er effektivt og dermed med prisbillige både. Måske ligefrem BILLIGST. Og denne gang havde båden endda væsentlig mere charme end vi hidtil har set.
Linjerne med relativt lavt fribord, svag stejl stævn og lav kahyt var flotte trods en yderst bred hæk. Linjerne er tegnet af de kroatiske husdesignere Jakopin & Jakopin. Det bliver da også lettere at lave sexede linjer, når skroglængden passerer de 40 fod. Bavaria 46 sælges fra Floor Marine i Randers for 1.376.300 kroner, dertil skal smides 300.000 kroner i nødvendigt ekstraudstyr. De fleste vælger teakdæk til Bavaria 46’eren, der koster 120.000 kr. ekstra. Bavaria 46 tilhører det sydtyske værfts nye mere tjekkede cruiser-serie, der samtidig omfatter 42 Cruiser. Derudover laver Bavaria turbåde i 32, 36, 38, 42 og en 50 fods blev præsenteret på bådudstillingen i Paris. Ønsker man en hurtigere båd fra tyskerne, bygger de Bavaria Match-bådene i 35, 38 og 42 fod.
Simpel at sejle er Bavaria 46. Let at manøvrere rundt i havnen selv uden bovtruster, der dog kan købes og monteres for 43.000 kroner. Volvo Pentaen på 55 heste fik os hurtigt ud i det åbne farvand. For motor med 2000 omdrejninger gik vi 7,7 knob, ved 2500 omdrejninger 8,3 knob og med topfart 9,3 knob var omdrejningerne 3000. Motoren var tilstrækkeligt lydisoleret og bådens luger eller andet raslede ikke under selv de højeste omdrejninger. Gashåndtaget minder stærkt om en motorbåds. Det sidder således oppe på cockpitkarmen, hvilket gør motorhåndteringen lettere, end hvis man skal bøje sig dybt i cockpittet uden at have øjenkontakt i sejlretningen. Det burde være standard hos de fleste både. Syv mand var om bord i båden, der er CE-godkendt til 10 personer. Vi gik derfor ikke i vejen for hinanden. Storsejlet fra Elvström Sobstad blev rullet ud på 10 sekunder, det samme gjaldt for den flotte 140 procents genua. Simple Living. Det enkle er også overført til fritidslivet. Helt så simpelt er det nu ikke at hale den 67 kvadratmeter genua hjem. Skulle det have været ultra simpelt, var genuaen erstattet af en høj selvslående 100 procents fok. Noget mange ældre sejlere på sigt vil påskønne, medmindre de sætter el-spil på. Men spørgsmålet er naturligvis om hvor Simple Living-agtig man overhovedet har lyst til at sejle. Manden eller konen kan jo stadig knokle hjem i genuaen via Lewmar 50-spillet og på den måde bidrage til holde sig lidt i form … Let på det fritstående ror var båden, men let i vandet ville være en overdrivelse at kalde den 11 tons tunge båd med et relativt lille krydsstel. Specielt rullestorsejlet med neutral kappe og lodrette, runde sejlpinde, kunne være større. Om hightech krydsstellet til 32.500 kroner, fortæller Elvström Sobstad-designer Lars Thiellesen, der er med om bord:
”Begge sejl er i kraftig dug. Storsejlet er dybt i bunden for at kompensere for en lille kappe. Sejlet er en anelse mere fladt end et almindeligt storsejl. Genuaen er til gengæld mere flad i bunden,” siger designeren.
Ville man f.eks. sejle en anelse kapsejlads og stadig have komforten i Bavaria 46’eren, ville en rullebom med elektrisk spil, være et mere naturligt førstevalg, da der her er mere kappe på end på sejl fra en fraktionsrigget rullemast. Men er man tursejler er et rullestorsejl lettest at hive ud og ind fra masten. De fleste Bavaria-sejlere vælger da også en rullemast fra svenske Seldén.
Klokken var 13.00 i Palma og som sædvanlig kom der tilstrækkelige vind. Søbrisen nærmede sig med 4-5 m/sek. Vi faldt af og søgte en god krydsfart med blåt vand under jernkølen med bulb. Efter tre-fire minutter var vi oppe på 6,8 knob. Højden til vinden var omkring 40-45 grader, hvilket er normalt for turbåde. Bavaria 46’eren søgte fint en anelse op mod vinden - som den skulle - når vindtrykkene ramte os og det blå salte vand blev mørkere på overfladen. Det brede T-formet cockpit er en fornøjelse at sidde i. Som rorsmand er man tilfreds, når man med to rat, kan vælge at styre fra læ og luv - uden at få lange pensionatarme. Dog kan man ikke nå genuaspillet, så man kan bidrage til at slække i en vending. Man kan heller ikke nå storskødet, der sidder på et af de to spil fremme. Til gengæld er pladsen mellem de to rat så stor at man let kan gå hen og justere på spillene. Man kan godt slippe rattet 15 sekunder i mellemluft på kryds - uden båden straks skærer op. Fra styrepositionen kan kompasset ses, men man kan ikke se instrumenterne når man står op. Instrumenterne er nemlig monteret nede på en permanent konsol foran de to rat. En konsol, som samtidig havde et bord monteret, og som gasterne kan støtte sig til når båden krænger. Igen er tingene gjort simple. Både den danske importør Michael Floor og den norske samt Elvström Sobstad-designeren fra Aabenraa, Ylva-sejleren Lars Thiellesen, kunne sidde samlet til luv i cockpittet. Mest optimalt er det imidlertid, at der kun er tre gaster i cockpittet. De kan til gengæld sidde på en meget bred teakkarm, og der er god, god plads til fokkegasten, der skal hive den godt tunge genua hjem - hvis man får vendt båden for hurtigt. Vi vendte og der gik lidt tid inden båden kom i fart igen. Genuaen var syet så den let kunne finde ind over søgelænderet. Simpelt igen. Jeg forstår da heller ikke de sejlmagere, som laver genuaer, der efter en vending altid skal løftes over søgelænderet. Genuaens skødevogn har endvidere flydende justering fra cockpittet, så man slipper for at gå på dæk. Men vi sneg os flere gange over syv knob på kryds. Som ekstraudstyr havde vi en trebladet foldepropel fra Volvo Penta. Bommen sidder højt og lader man være med at stå på bænkene i cockpittet får man den ikke i hovedet.
Tager man de kritiske briller på - det er vores opgave - så kan man undre sig over hvorfor at hækstags-strammeren fra Lewmar sidder helt ude på agterperronen. Den kunne løftes højere op på hækstaget, så man ikke først skal afmontere wiren i søgelænderet for at justere ude på badeplatformen, der har en speciel let badestige, lige til at trække ud når man ligger nede i vandet. Med en lav moderne kølprocent på 30 virkede Bavaria 46’eren stiv, så familien ikke skal frygte noget. Og slet ikke hvis de flader sejlene med hækstags-strammeren. Med en bredde på 4,35 meter er der rigeligt plads til at gå rundt på dækket og skal der smides anker foregår det med et elektrisk ankerspil, hvor også tovværk og kæde er med som standard. I cockpittet findes en stor kistebænk til sejlposer, fender m.m. Og, hvad vigtigt er: Det er ikke dybt, her skal ikke kravles ned med stige, eller man skal ligge med hovedet ned for at nå en fender. Nu skulle farten øges. Vi riggede den 136 kvadratmeter gennaker til og faldt af langs kysten. Gennakeren med kevlartov i forliget blev hejst op, og Lars Thiellesen rullede sejlet ud. Der kom lidt skub i båden helt op til 8,6 knob over grunden, da vi gik cirka 120 grader til vinden. Den flade gennaker kunne gå helt op til 60 grader til vinden. Rorpresset var stadig let trods den skærende kurs. Gennakeren kan sejles helt ned til 160 grader til vinden. Vi bommede ubesværet et par gange og krydsede op. Båden virkede tryg til søs og med passende sejlegenskaber til tur. Vel og mærke på den simple måde. Med et flot skrogdesign er Bavaria kommet godt fra start med deres cruising-serie. Det er Bådmagasinets indtryk efter tre timer på båden ud for Mallorca.


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer