Test af brugte Sejlbåde | Etap 34s

Etap 34s

06-04-2005 15:33 Hans Henrik06 Apr 2005 13:33 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Med en tandemkøl på 1,3 meter, gik Etap 34s godt gennem søen. Sejlegenskaberne er tilfredsstillende.


En Etap 34s er så let at styre, at selv en 9-årig kan gøre det. Og DET gjorde 9-årige Patrick så indimellem under en prøvesejlads af den belgisk klassiker fra 1994. Patrick, kendte da også båden godt, da han med sin far Gordon Skinner fra Rungsted, har holdt ferie i båden de seneste fire år.
Styring af rattet i kulfiber foregik via den pladsbesparende Vertical Steering, EVS. Man sidder agter, på noget der ligner en barstol. Herfra har man et højt og frit udsyn og bag om genuaen og hen over båden. Selv lille Patrick fik autoritet som skipper da han sad højt på Øresund. Da båden krængede lidt i et pænt pust på 8 m/sek. skulle Patrick holde fast for ikke at falde af stolen, men det var ikke på grund af presset på roret, som var tilforladeligt. EVS-styringen foregår som et rat, når man sidder og styrer bagved det. MEN styrer man med rorpind så går det galt. Det gjorde det for Bådmagasinets udsendte, som aldrig før havde prøvet den sag. Når man sidder til luv i cockpittet, skal man gøre modsat af hvad man plejer. Dvs. når man på kryds vil have båden i vindøjet, så skal man skubbe rorpinden fra sig. Det fandt fotografen i en motorbåd ud af da Etap’ens stævn var få meter fra at ramme ham. Efter to timers sejlads gik det bedre når man var bevidst omkring at styre modsat. Bådejeren og importøren fra Rungsted Bådværft, Gordon Skinner, lærte det på et par dage. Og i dag er han glad for Etaps anderledes rorsystem, som 40 procent af deres kunder vælger. EVS’en koster 23.458 kroner ekstra og giver en meget direkte og friktionsfri styring, der kunne smide den 5,1 ton båd rundt på få sekunder. Ideen med EVS er ikke ny, tidligere hed det en kolterstok. Umiddelbart ville jeg ikke selv vælge rorsystemet, i hvert fald skulle gæster om bord ikke have lov til at styre båden i havn. Ulempen er trods alt, at få kender systemet. Men om jeg vil ændre holdning til EVS’en efter et par dages tilvænning, vil jeg ikke afvise.
Etap 34s er en familiebåd, som sejler rigtigt godt, selv med fuld genua og pust på op til 8 m/sek. krængede båden ikke nævne-værdigt med den effektive moderne bulbkøl i jern. Kølen stikker 1,85 meter, man sælges også med en køldybde på 1,3 meter, som tandemkøl til det flere steder lavvandede Frankrig, Holland, Belgien og tyske søer. I Smålandsfarvandet gør det heller ikke noget at kølen kun stikker 1,3 meter. Selv med en anelse lav kølprocent på 33 i forhold til andre turbåde, gav båden mandskabet tid til at reagere inden den luvgerrigt skar mod vinden, men det ville alle både gøre, hvis de ikke rullede deres genua ind eller rebede storsejlet via enkelt-line-systemet. Det fire år gamle storsejl fra Elvström Sobstad, var blevet en anelse dybere. Det blev hurtigt korrigeret med hækstaget, der gav fladere sejl efter vi bøjede 7/8 dels masten og hev kurven frem i storsejlet. Båden var tilpas let luvgerrig på roret og i god balance. Testbåden havde en lavere tandemkøl. Vælger man en traditionel køl vil krydsegenskaberne blive bedre. Vi vendte i den sydlige mellemluft og havde nu kurs mod Vedbæk. Båden gik godt i de krappe bølger og vi sejlede mellem 5,6 og 6,0 knob. Da vi slækkede riggen gav den sig, så den nærmest stønnede. Men riggen fra Seldén med Lazy-jack til storsejlet, virkede som den skulle. Sad man på den høje styrestol kunne genuaskødet ikke nås, da Lewmar-spillet er en meter længere fremme. Det er måske ikke det mest optimale til tursejlads, hvor rorsmanden har den fordel f.eks. at kunne justere genuaskødet undervejs, men det er i luksusafdelingen, for som regel er man to og gasten burde - hvis rorsmanden vender langsomt - nå både at slække på genua-skødet og hale ind på den nye halse. Fordelen ved spillets placering er til gengæld at gasten har bedre arbejdsbetingelser, hvis båden bruges til kapsejlads, hvad Etap 34s også kan. Det er nu ikke fordi Etap 34s har mange identiske modstandere. Der findes nemlig kun en Etap 34s i Danmark. På verdensplan findes til gengæld 150 af slagsen. Da rorsmanden via EVS-styringen er rykket godt tilbage er pladsen i cockpittet, med runde karme, fin til to voksne og to børn. Storskødet sidder praktisk midt i cockpittet og efter sejlads kan skødet sættes ud i fribordet, så der er plads til cockpitbordet. Adgang til en trinvis fin badeplatform er let, på den relative smalle og pæne hæk. I dag er en hæk på en turbåd noget bredere end på Etap 34s fra 1994. Stævnen er heller ikke så lodret som turbåde, der designes i dag, men båden ser godt ud på vandet, hvor fribordet ikke er særligt højt. Vi vendte ud mod Øresund, for halvvind steg farten til 7,3 knob, hvilket er en hel pæn fart i mellemluft for en turbåd. Bådens dæk gav rigeligt plads til at man kunne passere ruftaget og man falder ikke på bådens skridsikre TBS-belægning. Bådens finish på dæk er i top med rælingsliste i aluminium og designede håndlister på ruftaget. Vi faldt af til plat læns uden spiler.
”Det bruger vi ikke, i stedet spiler vi genuaen,” sagde 45-årige Gordon Skinner. Og det gjorde vi så. Her faldt farten ned på 5,4 knob over Øresunds strømfyldte grund, trods vi havde et krydsstel oppe på 63,5 kvadratmeter. Bommen er vinklet op ad, så man ikke får den i hovedet under en ukontrolleret bomning. Platlæns-sejlads kan på den måde være farlig. Men tryg, det kan man roligt være på Etap-både.
Etap i Malle i Belgien går nemlig sine egne veje. Koncernen, som med 120 medarbejdere årligt producerer 250 både i haller på i alt 12.000 kvadratmeter, er således en del af en større koncern, der bygger elektriske apparater. Og det virker bestemt som om at kvalitetssikringen er i top, når typisk 15 af samme båd bygges i et stræk under et stramt og kontrolleret koncept. Etap-bådene fremstår da også i den dyre ende af kvalitets-skalaen og man har helt klart et indtryk af en gennemført stil, hvilket prisen til dels afspejler. I dag findes otte Etap-både, med de små i en i-serie og de større i en s-serie: Bådene hedder Etap 21i, 24i, 26i, 30i og de større både er 32s, 34s, 37s og i år bygges en 46 DS (dækssalon). Bådene har en ting tilfælles: De kan ikke synke, der har nemlig været Etaps policy siden 1970, hvor de første både kom til verden. Etap-bådene har dobbeltskrog fyldt med skum. Ude på de store verdenshave er to Etap-både således blevet reddet fra forlis på grund af det synkefrie koncept. Salgsdirektør fra Etap Jan Vergaege, siger om bådens særegne sikkerhedskonstruktion med meget PU-skum for og agter, der samtidig isolerer båden: ”Vort sikkerhedsprincip med skum i skroget er en meget god løsning, vi har placeret skummet i hulrum, der alligevel ikke bliver udnyttet.” Det flydende PU-skum i Etap 34s er hydraulisk presset i og fylder mellem 5 og 10 cm. Båden handles for en mio. kroner, hvilket er pris som kan forsvares. Båden går helt sikkert sine egne veje, men de er gennemtænkte.

Sejlads kan let gøres nytårsaften
”Vi har før været på Hven nytårsaften. Båden holder på varmen og et år var det minus otte grader udenfor men 22 grader i kahytten,” siger Gordon Skinner, som både bruger og sælger Etap-både fra Rungsted Bådværft. Og netop denne Etap 34s vi tester er IKKE til salg. Gordon er nemlig glad for sin båd på fjerde år. At båden er så populær, mener Gordon Skinner skyldes, at der stort set ikke findes brugte Etap 34’ere til salg. Med dobbeltskrog med vandresistent skum imellem, holder båden på varmen. Bådens kahyt, der blev designet for 10 år siden, er uden ruder i fribordet, det vil flere sejlere i dag nok savne. Det udbydes nemlig af de fleste bådværfter i dag. Men stadig er båden lys med ni ruder og to skylights, det hjælper også at kahytten er i lyst lakerede bøg. I hovedkahytten er to voksenkøjer betrukket med behageligt stof. Køjerne er to meter lange. Båden med gode alu-gribelister og en ståhøjde i kahytten på 1,9 meter, er indrettet med en køje i det lidt smalle agterskib, men en fin køje er det på 2,05 meter i længden og 1,58 i bredden, så der er plads nok til to personer. Skippers kahyt er derfor helt klart agter, understreger Gordon Skinner. Ved kortbordet findes en svingstol, som med et let løft kan placeres under kortbordet. Pantryet til venstre er med komfur, køleskab og Corian granitsten. På toilettet er der plads til vådt sejlertøj - god detalje. Fremme i forkahytten findes en pæn dobbeltkøje. I alt kan seks voksne sove i den belgiske båd. Finishen om læ er også i top, men det skal man også forlange af en 34 fod båd til en million kroner. Søventilerne er desuden lette at komme til, det samme gælder inspektionslugen til vand- og dieseltank.



Etap 34s
Designer: Mortein og Mavrikios
Længde/bredde: 10,63/3,52 m
Vandlinje: 10,26 m
Dybgang/tandemkøl: 1,85/1,30 m
Dieseltank/vandtank: 90/170 l
Vægt/kølvægt: 5100/1700 kg
Kølprocent: 33,3 %
Rig og sejl: Storsejl 31,3 kvm.
Genua 32,2 kvm. Mastehøjde 15,2 m.
Motor: Volvo Penta 28 hk
Pris sejlklar: 1 mio. kr.
Ekstraudstyr: Oliefyr. 220 v land-
strøm m. lader. Radio m. cd. Raymarine
søkortplotter og autopilot. Log og lod.
Kompas. EVS-styring. Rorpindsforlænger.
Tandemkøl. Vandvarmer. Cockpitbord.
Transport. Bundmaling. 121.235 kr.
Værft: Etap Boat Yacht, Malle, Belgien,

Importør: Rungsted Bådværft, tlf. 45 86 85 00.


+ Godt isoleret
+ Synkefri
+ Let at trimme

- Ingen ruder i fribord
- Smal agter ift. nye modeller


www.etapyachting.com


2009-06-28 20:37:57 af apoorg

FsMYoi atjwsluiodtl, [url=http://dhxwfjjqdsbt.com/]dhxwfjjqdsbt[/url], [link=http://oaevqyqxavwh.com/]oaevqyqxavwh[/link], http://frdylhpnmlsx.com/
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer