Bådmagasinets billedgalleri | Nauticat 37

Bådmagasinets billedgalleri

Nauticat 37

16-02-2005 14:52 Hans Henrik16 Feb 2005 13:52 - Morten Brandt Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Nauticat er for de fleste synonymt med klassikeren fra 1966 den lille kompakte 33’er. Den lille tætbyggede motorsejler, er komfortabel cruising med svært polstrede hynder og en overvældende mængde teak eller i enkelte tilfælde mahogni om læ.
For 15 år siden begyndte Nauticat på mere sejlende typer. Nauticat 37 er en del af denne linje, som værftet i Åbo i Finland kalder ”pilothouse sailing yachts”. Konceptet går ud på at placere en bådtype, der adskiller sig fra de klassiske motorsejlere og de mere sejlbådsorienterede dækssalonbåde fra f.eks Hallberg-Rassy eller Najad, hvor Nauticat til forskel har den store dækssalon.
Der har heller ikke været nogle hellige køer da stregerne til denne båd blev slået og det er der faktisk kommet noget rigtigt spændende ud af. Bådens absolutte topfeature er agterkahytten, der ikke er set magen siden Geena Davis gjorde den som den hårdtslående piratkvinde, Morgan Adams, i filmen Cutthroat Island fra 1995.
Der er ganske enkelt tale om en kahyt, der minder mere om en hotelsuite end om en skibskahyt. Den indeholder en stor dobbeltseng som indbyder til, at man kaster sig ned i den, og når man gør det, bliver man ikke skuffet. Det er ikke uden grund, at de finske bådebyggere er blevet verdensberømte for deres sans for kvalitet. Det hører også med til historien at sengen stort set er tilgængelig i en halvcirkel på 180 grader, og at der naturligvis er fuld ståhøjde overalt i kahytten.
Derudover er her en god bred bænk, et rummeligt toiletrum med bad og så er der et væld af flot forarbejdede skabe og skuffer, hvor man kan stuve tøj, håndklæder, bøger og andre fornødenheder. Igen er det ret unikt at denne ”owners cabin” er begunstiget af dagslyset, der får lov at skinne ind. Det lader sig gøre, fordi der er anbragt vinduer hele vejen rundt om kahytten i den agterste forhøjede del af fribordet og agterspejlet.
Fremme i båden kommer man ud i salon- og pantryområdet. Man er fortsat et niveau højere oppe end i traditionelle både og fra bordet i salonen er der et godt udsyn over hele havnen. Der er ikke nogen egentlig styrepult på dette niveau, men er selvstyren slået til kan man rent faktisk styre båden med en lille joystik-agtig knap. Standard leveres båden med ratstyring i salonen med komplet betjenings- og instrumentpanel.
Træarbejdet er over alt i båden et studie i sig selv. Ingen samlinger og op til 12 lag finer og god dybde i lakeringerne. Der kan sidde seks personer ved bordet i salonen.
Fra salonen bevæger man sig et niveau ned til pantryet, der er begunstiget af masser af skabe, hylder og et stort isskab. Overfor er indgangen til en gæstekahyt med en halvanden mands køje og garderobeskab. Længere fremme endnu et toiletrum og i skibets forkahyt er der en god dobbeltkøje og masser at stuveplads.
Samlet set har konstruktørerne gjort agterkahytten til bådens opholdstue. Det indikere også at det er en ideel båd for det modne par på langtur. Er man inviteret med som gæst kan der hurtigt opstå en herskab og tjenestefolk-fornemmelse mellem ejerne i den overdådige agterkahyt og den i sammenligning noget skrabede ”crew cabin” i forskibet.

Overraskende sejlegenskaber
På vandet er båden trods sine næsten ni ton og sit høje fribord overraskende velsejlende. På bidevind kunne sejlegenskaberne være bedre, men som turbåd går det an. På bådens indbyggede GPS nåede vi at logge 7,7 knob på en åben foranfortværs, hvilket var imponerende i de godt fem sekundmeter. Imidlertid hører det med til billedet at båden på kryds manglede en anelse stabilitet, da vi dog pressede båden hårdt med krængning til følge. Værftet har valgt at holde fast i kølvægt og dybde, men i stedet udstyre båden med vinklede sæder og de nødvendige fodstøtter så man undgår problemer med at holde sig fast på krydset. Denne disposition afspejler ganske sikkert den kendsgerning at det er de færreste Nauticat-ejere, der ønsker at presse båden og hælder til et ben i modvind med motor og storsejl end med direkte kryds.
Det øvrige layout i cockpit og på dæk fungerede upåklageligt. Da forstaget er flyttet helt ud i stævnen er fordækket tilsvarende rent. Den udvidede pulpit rummer en herlig single-siddeplads hvor livets store og små spørgsmål kan bearbejdes i fred og ro. Båden viste med det moderate sejlareal der er i krydsstellet, at det utvivlsomt vil forøge ejernes livskvalitet når flyvesejlet sættes. Er man om bord, og står bag rattet på den forhøjede hæk har man en positiv fornemmelse.
Nauticat 37 ser jeg som en velsejlende motorsejler, der i modsætning til de ”rene” sejlbåde er så komfortabel, at man ikke ville tøve med at bo i den i månedsvis. Måske er det også derfor at Nauticat’en flere steder er beskrevet som meget velegnet til blue water sejlads og som live aboard fartøjer.
Er man derudover den heldige ejer af en nat i ”owner’s cabin” så vil begejstringen ingen ende ta’.
At prisen så er på 2,4 mio. kroner er en anden sag. Men sådan er det når man får dyre materialer og flot, flot håndværk lavet af værftet med 120 ansatte. Og den danske importør på 25. år, Ib Jacobsen, bekræfter at kunderne kan få indrettet båden efter eget ønske.
”Men båden er en sikker investering, du finder ikke mange både, som holder deres pris, som en Nauticat gør det. I dag laves 10 forskellige Nauticat-både lige fra 33 fod til 52 fod. Modellerne NC 331, 38 og 44 går som ægte motorsejlere,” forklarer importøren fra Shipshape i Rungsted til Bådmagasinet.

Nauticat 37
Længde overalt: 11,23 m
Længde vandlinje: 10,10 m
Bredde: 3,65 m
Dybde finnekøl: 1,85 m
Alternativ køl: 1,65 m
Vægt: 8,70 t
Sejlareal: 75,0 m
Mastehøjde: Over vandoverfl. 16,96 m
Køle/frost: (-20) 100 l
Ferskvandstank: 440 l
Brændstoftank: 400 l
Pris som prøvesejlet: 2,4 mio. kr.
Forhandler: Shipshape, tlf. 45 86 85 20,
www.shipshape.dk


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer