Dufour 34

27-01-2005 07:00 Hans Henrik27 Jan 2005 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen


Turbådene har udviklet sig meget siden 80’erne. En mere stejl stævn og dermed længere vandlinje, et 15-20 cm højere fribord og en noget bredere hæk, der giver stabil sejlads og kahytsplads. Alt sammen noget som gør bådene mere indbydende. Når varmt vand så også er indlagt og der er plads til et toilet med bruser, så går udviklingen den mere komfortable vej. Men sejle det kan de fleste nye både også. Specielt Dufour 34. I let vind gik vi over fem knob og blæser en frisk vind, er farten målt til syv knob. De franske både fra La Rochelles Atlanterhavskyst, minder mere og mere om X-Yachts både, der ud over at være rasende flotte også kan sejle. Dufour VIL op i standard, så de er i dyrt selskab med også Dehler og Elan.
Vi var tre mand på Flensborg Fjord, en kunde fra Egå ville gerne, som mange andre, spare 9% moms af 832.000 kroner. Penge, der automatisk giver råd til teakdæk på båden. Derfor købte han den tre måneders ”brugte” båd i Tyskland, forhandlet af den danske importør Peter Poulsen fra Sejlerliv Bureauet i Randers. Handlen følger reglerne til punkt og prikke, efter en højesteretsdom i 2002.
Vi blev selvfølgelig på den tyske side som moms-reglerne foreskriver når båden kun er en måned gammel. For sejler båden på dansk farvand, der kun var en halv sømil væk, ville båden teoretisk set risi-kere at blive momset med 25%, i stedet for de kun 16% tysk moms. En dag bliver momsen vel harmoniseret i Europa, så bådkøbere og forhandlere slipper for den omstændige juleleg.
Der var ikke meget luft, men alligevel flyttede Dufour 34 sig. Det var bare at sætte sig ud på sidedækket og hale i det tilpas 130 cm store rat, der havde lidt for meget udveksling. Vi skulle dreje lidt for meget på rattet før bådens kurs ændrede sig. Den del kan nu justeres, så rorsmanden har en mere kontant fornemmelse. Båden var en anelse neutral på roret og søgte ikke nok op i vinden, når et vindpust ramte os.
Flytter man den franske Sparcraft-mast tilbage eller lægger masten med 9/10-dels rig mere ned, med et længere forstag, vil båden søge mere op mod vinden. En kort periode rundede vinden fem m/sek., her var den franske dame, med de gode former stadig stabil at sejle. Vi hev let i agterstaget, for at få rettet forstaget op til bådens centerlinje. Det gav mere højde til vinden og vi fik flyttet forkurven frem i sejlet. Agterstaget hales let fra rorsmandens plads. Sådan skal det være Dufour. Et signal om at sejladsen bliver taget seriøs, når vinden ellers kunne tvinge båden til at krænge mere end 20 grader, hvis sejlene ikke blev fladet. Løjgang og skødespil kan ligeledes reguleres fra rorsmandens plads. Fine detaljer for mand-og-kvinde-sejlads. Storskødet var en anelse omstændigt at regulere, hvilket ejer af båden, Paul Krüger Andersen bekræfter. Sagen er at skødet går fra en blok i bunden, hen til en anden blok, hvilket gav dårlige vinkler og for meget friktion. En detalje som igen er let at rette, da adgangen til rorkvadranten er lige under pladsen, hvor rorsmanden står. Herfra kan også motoren let reguleres i styrbord side.
Vi vendte et par gange over 80 grader, hvilket er en pæn høj vendevinkel for en turbåd. Båden virkede ubetinget letdreven med en dyb, smal blykøl og et smalt frit-stående ror. Også der adskiller nutidens turbåde sig fra 80’ernes umoderne brede og knap så dybe køle og små, mindre effektive ror. En fornøjelse var det, da vindpustene blev omsat til fart via de franske Elvstrøm-standardsejl. 140 procents genuaen er højt skåret i bunden og kom let ind over søgelænderet. Sådan skal det være, hvorfor skære en genua, hvor man altid skal ud og løfte underliget op over søgelænderet. Som gast sad man godt ude i søgelænderet med lårene på en bred cockpitkarm.
Det største arbejdsvenlige cockpit kan Dufour 34 imidlertid ikke bryste sig af, hvor mere end to gaster ville gå i vejen for hinanden. Rorsmanden har plads nok til at gå rundt om rattet. Kistebænkene er 1,20 m. Nu er båden primært tegnet til tursejlads, og der er pladsen fin, også hvis der skal slås et lille cockpitbord op, hvilket er standard.
Dækket, med en smagfuld skrid-liste i teak, giver Bådmagasinet gode karakterer, for dækket er bredt nok til at gå på i siden, da ruftaget ikke grådigt er flyttet ud i borde. Den italienske designer Umberto Felci beviser igen, at han har tænkt på helhedsindtrykket af Dufour 34. Det kan manden ikke roses nok for. En sejlbåd er først og fremmest en sejlbåd og ikke et flydende sommerhus. Adgangen til badeplatformen er rimelig, cockpittet er ikke åbent agterud, men den brede bænk til rorsmanden kan løftes af. Men hvis man ikke vil løfte den agterste bænk væk, findes et trin på hækken, som betyder, at selv stivbenede sejlere kan finde vej til badeplatformen. Vi bommede i fjorden og står man i cockpittet og er 1,82 m høj, får man ikke bommen i hovedet, men vær lidt varsom på storskødet, der i hastige situationer, kan vikle sig om styrekonsollen. Men det er nu en pris, som er værd at betale, mener vi. Storskødet i Harken-blokke, kan således styres af rorsmanden, i modsætning til den såkaldte tyskerskødning, der kører på ruftaget, som ikke kan nås fra rattet. Storskødet, der er monteret korrekt tilbage på bommen, giver da også den bedste og hurtigste kontrol med storsejlet. For halvvind sejler franskmanden let 7,5 knob, når den smalle, stejle stævn let skærer sig gennem bølgerne. I det hele taget fornemmer vi en båd som sejler rigtigt godt, også når det blæser. Et dybt ror og dyb køl, vidner altid om en båd, der vil balancere og frem på vandet.
Under IMS-670 sejlads i cruiser-klassen har Dufour 34 i Copa Del Rey på Mallorca, sat Dehler 36 og Bavaria 35 Match på plads. I en anden spansk regatta, Juan de la Cosa, slog båden også en X-332 til 1.015.000 kr. sejlklar i forhold til Dufour 34 til 832.000 kr. Så kære læser; hold dig ikke tilbage med et køb, hvis du også vil først over stregen, det er dokumenteret med en Dufour 34.
At værftet i La Rochelle tænker på sejlegenskaber, kommer til udtryk med et stærkt og let ruftag. Let fordi værftet bruger en vakuum-injektionsteknik til ruftaget med pvc-skumsandwich, der er gjort 160 kg lettere end ved traditionel teknologi. Finten består i, at bådens tyngdepunkt dermed flyttes ned mod kølen. Skroget er garanteret mod osmose i fem år. For motor, en Volvo Penta med sejldrev med 19 hk, gik vi en marchfart på 6,5 knob med 2800 omdrejninger. Isoleringen er godkendt. Støjen i salonen er målt til 73 dB, mens agterkahyttens støj er oppe på 76 dB, hvilket er acceptabelt for de fleste sejlere. 70 dB betragtes som et rigtig godt støjniveau for motor i en sejlbåd, mens 80 betragtes for højt. Som familie- og kapsejlads-båd er den franske sag, med plads til et par børn, til den moderne sejler. Dufour 34 skuffer ikke, men døm selv. Det går op for en efter kort tid på vandet, at der var en grund til, at båden blev valgt som Årets Båd i Europa.
www.sejlerliv.dk


Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer