Test af brugte Sejlbåde | Jeanneau Sun Odyssey 35

Jeanneau Sun Odyssey 35

23-12-2004 07:00 Christina23 Dec 2004 6:00 - Troels Lykke Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen


Skal vi tage på vandet eller vente til vinden lægger sig? Det blæste meget denne efterårsdag i Præstø. 17 m/sek. målte vindinstrumentet i toppen af masten på Jeanneau Sun Odyssey 35 til en million kroner sejlklar. Da middelvinden var 12 m/sek. fra vest, gled vi for motor ud af Præstø Havn, ud forbi Feddet til bagbord og græssende køer til styrbord, og ud i Fakse Bugt, hvor en regnbyge ramte os undervejs. Heldigvis styrede sælgeren Claus Bærentsen fra Tempo Bådsalg i Ishøj, mens deres udsendte uhøfligt sad tørt under Jeanneau’ens sprayhood.
Vi gik i vinden og Elvstrøm-storsejlet blev på et Harken-spil hevet op i masthead-riggen med dobbelt salingshorn. Den store overlappende genua på 36,5 kvadratmeter blev rullet ud. Det blæste stadig denne torsdag eftermiddag. Det blev mørkere på vandet, et vindpust inde fra Feddet kom farende. Bådmagasinet havde nu fået hænderne på rattet og vi gik på halvvind med godt otte knob over grunden, kunne vi læse på det store instrumentbord, som på styrepiedestalen sidder perfekt for rorsmanden. Båden krængede og vi blev løftet højt i vejret i det enormt store cockpit. Dette enorme cockpit er med til at der aldrig kom vand på det læ dæk, med undtagelse af et pust som ramte os med 15 m/sek., hvor Claus Bærentsen ikke nåede at slække storsejlet, men det gjorde han senere. Sagen er at båden er stabil og samtidig kan sejle stærkt. 6,3 knob gik vi på kryds og båden, som ejes af de erfarne Præstø-sejlere Jytte og Bjarne Lindegaard, har en fast trebladet propel, som efter en sæson bliver skiftet ud med en mindre friktionskrævende trebladet foldepropel.
”Det giver 0,4 knob mere fart med foldepropel,” siger Bjarne Lindegaard. Vi rebede storsejlet til andet reb meget let via enkelt-reb-system, hvor en rebeblok sidder fremme på bommen ved den franske Sparcraft-mast, og en rebeblok sidder tilbage til bommen.
Jeanneau Sun Odyssey 35, der er tegnet af den franske hotte Open 60-kapsejler Marc Lombard, skyder en pæn fart på kryds og halvvind, som er rigeligt til tursejlerne. Præstø-båden bliver endda også brugt til et par kapsejladser, hvor den på kryds, går lige så højt som en Faurby 36, uden dog at kunne gå lige så stærkt. Men ingen tvivl. Sejlegenskaberne er taget alvorligt, som de skal. Plads i en båd er ikke det hele. Familien skal gerne fra havn til havn på tryg vis, men også med fartegenskaber, som gør at man ikke hele tiden fristes til at sætte motor. En gennaker på 90 kvadratmeter findes også til båden. Når vi slap rattet skar båden ikke bare op i vinden, men holdt sin kurs, hvilket gjorde den behagelig at sejle.
Det læderbeklædte rat er let at komme forbi, når man skal hen og slække eller hale genuaen på de selvskødende Harken-spil eller storsejlsskødets spil på venstre ruftag. Storsejlet kører via tyskerskødning, der giver mere plads i cockpittet. Men sidde helt ude i borde, der sikrer et frit syn til sejlene og bølgerne, er ikke muligt med dette rat. Til gengæld står man godt op og styrer, og man kan også i let vind sidde ned og styre når båden ikke krænger. Her sidder man godt, men udsynet er ikke optimalt, men brugbart. Udsynet til instrumentbrættet er helt som det skal være.
Når båden hælder sidder man godt oppe på cockpitkarmen og hviler i søgelænderet. Sidder man nede som gast fremme på cockpitbænken og båden krænger er her fin rygstøtte, men ens ben har svært ved at nå bænken på modsatte sidde, fortæller bådejeren Jytte. En detalje, der let selv løses ved at sætte en skridliste i bunden af cockpittet. Et i øvrigt herligt cockpit, hvor man virkelig kan få mange fornøjelige timer. Og smart er det at cockpitbordet let svinges ud fra styrekonsollen, her er ikke noget med at hente et bord frem, som ligger besværligt i bunden af en kistebænk. Skal der bades er der fri adgang til en bred badeplatform, når et stykke af cockpitbænken let sænkes og bliver siddende i en god anordning. Fra badeplatformen kan man selvfølgelig tage en dukkert, men man kan også tænde for en bruser med varmt vand. Båden har 22 liter i varmtvandsbeholderen. Tovværk fra fald og skøder kan samles i en dertil indrettet pose, som hænger ved indgangen til kahytten.
Vinden tog til og det var nærmest kuling nu ud for det grønne Feddet på Sydsjælland. Jeg havde fornemmet båden under hårde betingelser og forstod nu godt hvorfor Jytte og Bjarne følte sig trygge i båden selv når det blæste meget. Vi fandt indsejlingen og var forsigtige med ikke at sejle den lånte båd på grund, hvor den traditionelle køl af jern stikker 1,85 meter. For motor går båden fint. Vi observerede ingen mislyde, og da vi løftede op i motorlugen forstod man hvor meget lydisoleringen virkede, da vi gik der ud af med syv knob. Skyerne for stadig oppe på himlen da vi efter 15 minutter i sejlrenden løb ind i den atmosfærefyldte Præstø Havn. Vi fik os en snak med Jytte Lindegaard, efter hun havde dækket op på cockpitbordet. Skipper Bjarne var på arbejde, men det er altid vigtigt at høre hvad gasterne mener om båden. Og Jytte er ganske godt tilfreds med Jeanneau Sun Odyssey 35’eren.


 

”Jeg blev begejstret første gang jeg så den. Den virkede utrolig stor. Båden har god plads ved pantryet og i salonen. Også i agterkahytten er der plads og cockpittet er større i forhold til andre både. Finishen om læ er også pæn og så har den en dejlig stor fryseboks. Alt har simpelthen fungeret godt,” siger Jytte, der også kan lide at sejle i båden, selv når det blæser:
”Jeg føler mig tryg i båden, når det blæser. Det betyder meget for mig, at den ikke smider sig fuldstændig hysterisk ned i bølgerne. Og den banker ikke i søerne som mange andre både, den går mere igennem bølgerne,” siger Jytte, der forklarer hvorfor hun er gast og manden er skipper:
”Det er min egen skyld. Jeg har ikke lyst til at styre, derfor sætter vi tit selvstyreren til.”
Bådmagasinets konklusion er positiv. Fra 829.000 kr. fås plads som i en 40 fods båd og stabile sejlegenskaber i et godt tempo. 

Selv pessimisterne smiler om læ
Selv den værste pessimist kan godt pakke sammen. Jeanneau Sun Odyssey 35 om læ klarer sig nemlig rigtigt godt. Båden er meget bred agter og med et højt fribord til god ståhøjde, og designet har gjort indendørsarkitektens arbejde lettere til at lave en indretning, som mange falder for. Og ligefrem en indretning, som nok er en væsentlig årsag til at båden har solgt så godt i hele verden med over 600 både. Otte personer kan overnatte, når salonen omdannes til fire sovepladser. Om det så er i en to eller trekahyts-version. Bådmagasinet prøvede en tokahyts. I den version får du en stor agterkøje med lys fra luger, der vender ud mod cockpittet. Selvfølgelig med ståhøjde for mere end 1,85 meter. Skabe til jakker og andet tøj, findes også. Går du ud fra agterkahytten møder du pantryet. Et sted der byder på gode muligheder for at lave mad. Her er god plads, også til madvarerne i den 140 liters store køleboks. Og vinduer, der let kan åbnes når osen fra maden skal ledes ud. Overfor pantryet er toilettet, der med bad er rummeligt. Inde fra toilettet med passende ståhøjde, findes et ekstra stuverum under bagbord cockpit. Ved siden af toilettet findes et rigtigt dejligt rum til opbevaring af sejltøj. I salonen - med plads til otte spisende gæster - er to ruder i hvert fribord, hvilket skaber mere lys og hygge - for både børn og nysgerrige voksne, der selvfølgelig vil følge livet i havnen. Apte-ringen er i smagfuld teak og gør selv en møbelsnedker blød i knæene. I forkahytten er tilpas med skabe og selv voksne kan ligge udstrakte på den trekantede madras. Helhedsindtrykket om læ læner sig op af et 11-tal. Godt gået Jeanneau.


 

 

Skipperen på testbåden:
”Det fungerer jo alt sammen”

Bjarne Lindegaard har sejlet i mange bådtyper. Piratjolle han selv byggede, Scampi 30, en våd 5,5 meter, en X-372 han har sejlet Fyn- og Sjælland rundt i med Jeppesen-brødrene fra X-Yachts, en Nordship 35, en Bavaria 30 og nu senest Jeanneau Sun Odyssey 35. Bjarne Lindegaard tager ikke hvad som helst med hjem til Præstø. Nej, den erfarne sejler og møbelsnedker på 62 år stiller krav til sin båd.
”Vi tænkte på at købe et sommerhus i sidste omgang, men vi er jo nomader og skal rundt i havnene, og så blev det til en sejlbåd, ellers ville vi jo heller ikke komme på havnen,” siger den lune sydsjællænder til Bådmagasinet. Det som imponerer Bjarne mest på Jeanneau’en er træet om læ. Næsten som om at det kunne håndværkeren ikke lave bedre selv.
”Det er jo spejlskåret teak, hvor årerne passer sammen alle vegne. Og de har ikke snydt et eneste sted.” Om båden siger han: ”Det fungerer jo fint alt sammen, både om læ og på dæk. Jeanneau må virkelig have tjekket båden igennem for mange ting.”

Hvem bestemte at det lige skulle være en Jeanneau Sun Odyssey 35 I skulle købe?
”Det gjorde jeg,” lyder det prompte fra Bjarne.

Men hvorfor valgte du lige den her båd?
”Den så rigtig ud bagfra og jeg kunne gå rundt om bordet uden det skulle spændes op. Det vidner om plads i kahytten. Og så er jeg tilfreds med sejlegenskaberne. Båden har stadig ikke lavet numre med mig, så jeg er meget positiv over for den. Vi ville da gerne have en Swan 48, men så er det ikke nok det man tjener ved at bruge hænderne,” griner Bjarne, der faktisk er temmelig god med sine hænder til alverdens praktiske ting. Han har lavet et lidt større bord til cockpittet og et par plader til pantryet. Som møbelsnedker kan man af natur ikke lade være med at ændre småting.
”Men gasten Knud kan stadig komme op til luv efter vi er vendt,” siger Bjarne, der også er glad for båden, da den ikke trækker en stor hækbølge efter sig, hvilket vidner om en båd med effektive linjer.
Som ekstraudstyr har Bjarne og Jytte fået lavet automatisk anker-system, der sænkes ved hjælp af en fjernbetjening, teak på dækket til 63.000 kr. og en bovpropel, der kan trykke 80 kilo.
”Nu er jeg 62 år, men når jeg er 67 har jeg måske brug for bovpropellen. ”At båden skulle være kongeblå var også et krav, for skipperen fra Præstø har en drøm.
”Når jeg skal pensioneres vil jeg sejle til Middelhavet i båden, det tager vel tre-fire uger.” I forvejen sejler Bjarne og Jytte hvert år på det sydlige Middelhav ud for Mallorca, men Korsika, Kroatien og Tyrkiet er også besøgt med en sejlbåd.

Jeanneau Sun Odyssey 35
Design: Marc Lombard
Længde: 10,75 m
Længde, vandlinje: 9,74 m
Bredde: 3,49 m
Bredde, vandlinje: 2,77 m
Vægt: 5,4 t
Kølvægt: 1,5 t
Dybgang: 1,85 m
Rig og sejl: Storsejl: Elvstrøm 26 kvm.Rullegenua: Elvstrøm 36,5 kvm.Gennaker 90,5 kvm.
Motor: Yanmar 29 hk
Dieseltank: 130 l
Vandtank: 310 l
Køleboks: 140 l
CE-kategori: 8 personer A
Pris 829.000 kr.
Øvrige udgifter: Transport ca. 40.000 kr., komfortpakke 49.800 kr., holdingtank og gasinstallation 16.800 kr., navigationspakke 40.800 kr., bundbehandling 18.500 kr., søsætning og rigning 12.800 kr. fortøjningssæt, fendere, ankerline 8200 kr. I alt 186.900 kr. inkl. moms. Båd sejlklar 1.015.000 kr.
Importører:Tempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95,Reese Marin, tlf. 74 62 62 56.

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer