Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 35 og 42 Match

Bavaria 35 og 42 Match

30-09-2004 11:00 Christina30 Sep 2004 9:00 - Troels Lykke Foto: Michael Bygballe
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

De mener det, sydtyskerne hos Bavaria Yachts. De VIL lave hurtige både og de VIL signalere det til omverdenen. Hos store bådværfter er det blevet trendy at supplere tursejlbåde med mere sexede både. Således er to nye både i Match-serien også fremme i skoene som efterfølger til Bavaria 38. I juni blev ti Bavaria 35 Match brugt af verdens bedste matchrace-sejlere i Langenargen på Bodensee. Et af holdene der kæmpede på Bavaria 35 Match var Århus-holdet med Jes Gram-Hansen som skipper.


Bavaria 35 Match


”Båden er letdreven og fungerede godt til hektisk matchrace. Jeg har ikke noget at klage over,” siger matchrace-stjernen Jes Gram-Hansen, som i øvrigt tog en fjerdeplads i stævnet. Bådmagasinet vurderer at 35 Match til kun 650.000 kroner sejlklar ville kunne passe til danskernes pengepung. En opfattelse Bavaria-importør Michael Floor deler med os.
”Det er et marked med mange potentielle købere,” siger Floor, som var med under prøvesejladserne.
Men kunder eller ej. Det er nu Bavaria 42 Match, som der satses mest på i international kapsejlads og deraf følgende presse-omtale bl.a. under det kommende ultra prestigefulde Copa del Rey, hvor 42 Match for alvor kommer til eksamen. Båden til 1.450.000 kroner sejlklar med kulfibermast er med to salingshorn og med næsten gennemsigtige Genesis Lightwave kulfiber-sejl fra Elvström Sobstad. Båden har allerede på kapsejladsbaner på Mallorca og Barcelona vist sit værd med tre førstepladser og to andenpladser i bl.a. Trofeo Princesa Sofia og Trofeo Regatta Freixenet. Her har en f.eks. dobbelt så dyr dansk X-43 fået læst teksten ved eksklusiv sejlads under den dyre måle-regel, IMS og IRC-regelen. Samme lektie fik IMX 40 og Beneteau 40.7.
En mere end dobbelt så kostbar og meget smalle high-tech racer Grand Soleil 42 gav dog den tyske professionelle skipper Marcus Wieser og taktiker Karol Jablonski grå hår i hovedet når det blæste op. Men ifølge polske Karol Jablonski kunne seriebåden Bavaria 42 Match sejle rimeligt op med de ekstreme One Off-både Rodman 42 og Synergia, som er tømt for køjer og komfurer.
”X-43’eren som vi mødte var chanceløs og racerbådene Synergia og Rodman, som sidste år var uden for rækkevidde kunne vi næsten følge. Afstanden til dem blev reduceret,” siger Karol Jablonski, match-race-stjernen, som nu er hyret til et italiensk America’s Cup-hold.

Om bord på 42 Match:”Du sejler for stærkt”
Først gjaldt det Bavaria 42 Match ud for Palma de Mallorca. En relativ let båd på 7,4 ton, set i forhold til dens størrelse. Selv fortøjningsklamperne var pillet af båden for at spare vægt, eftersom denne 42 Match havde været i kamp. 29 graders varme og skyfrit. Uden for havnen brød søbrisen let igennem lidt over frokost. Bavaria 35 og 42 Match var pakket godt ned mellem luksusbådene ud for de fashionable hoteller og diskoteker i den enormt store havn. Den berømte tremaster ”Creole” ejet af Gucci-familien lå yderst på molen. En båd, som paradoksalt nok havde tilhørt Tvind-dynastiet. På tre uger under Bavarias test, var jeg journalist nummer 27 om bord på Bavaria Match 42, ESP 6939. Altså ikke ligefrem nogen solo-historie - men en kollektiv verdenspremiere. Selv et hold fra Australien var fløjet den lange vej. Den letdrevne Bavaria 42 Match er nemlig populær ”down under”, hvor 12 både er sendt ned.


Bavaria 42 Match


”Vi håber australierne stiller med et 42 Match-hold under Sydney-Hobart,” siger Bavaria’s salgschef Harald Klingler, som jeg sidst mødte under en fremvisning af Europa’s mest effektive bådværft i Gibelstadt med CNC-fræsere og andre effektive robotter. Her så man turbåden Bavaria 38 blev lavet på kun otte dage. Men selvom hr. Klingler var arbejdsgiver blev han kostet godt rundt af de to store tyske gaster, mens den tredje gast Søren Hansen fra Elvström Sobstad var lidt mere diplomatisk over for Bavaria-chefen.
”Du er ikke på kontoret - her skal arbejdes,” råbte den 114 kilo kronragede Wieser-gast Thomas, fordi genuaen ikke blev løftet hurtigt nok ind over søgelænderet. Samme gast satte tidligere på ugen en lille ”vigtig” sejler-journalist på plads med mørk stemme. Det skete da vedkommende journalist udtrykkeligt fortalte store Thomas, at han som gast jo kun var til for ham under testen. Vi var otte om bord i lette bølger, en gast mindre end der anbefales på 42 Match til kapsejlads.
Ifølge IMS-reglen straffes stabilitet i kølen, derfor sejler de ekstreme Synergia’er og Rodman 42’ere med 10-11 mand på kanten med en lille kølprocent. Nu er det jo sådan at 42 Match’en er en racer/cruiser til folk, som gerne vil sejle tirsdagssejlads og af og til en Fyn eller Als Rundt og så kunne tage på ferie i båden. Til det sejles med almindelig køldybde på 2,15 m. Testbåden i racerudgave havde køldybde på 2,45 m. Samtidig sejlede vi med en forhøjet stiv kulfibermast fra Nordic Mast til 350.000 kroner med rodrig, mens flertallet af de nu 60 solgte 42’ere er leveret med en langt billigere alumast fra Seldén. Selv bommen var en tjekket kulbom. Hækstaget midt på agterkanten blev praktisk fra gastens plads ude i siden, justeret på hver side i en trekantet styre-piedstal. Og jeg skal love for hækstaget blev halet godt til. Endda kun i 6-7 m/sek. og der skulle bruges muskler for at stramme den stive rig og mast op. Ikke for at hive power ud af storsejlet med flad indgangskurve, men for at stramme forstaget op for at vi kunne holde de 38-40 grader til vinden, som båden er konstrueret til. De lette Genesis-sejl fra danske Elvström Sobstad stod som malet på masten. Genesis-sejlet med de horisontale baner gav sig ikke eller slog mærkelige folder. Jeg foretrækker Genesis-sejlene med horisentale baner, frem for de radiale baner, som sad på 35 Match.
Thomas var også efter mig mens vi krydsede langs Mallorcas klippede kyst med det blå vand. Kritikken gik på at jeg sejlede for stærkt på kryds og med 7,1 knob. Det havde jeg sgu ikke hørt før; ”Du sejler for stærkt.” Men det var på en billig baggrund. Sagen er at en 42 Match skal ligge på mellem 6,9 og 7,0 knob på kryds ellers går man ikke højt nok til vinden. Man kommer altså hurtigere til krydsmærket med lavere fart, ved at sejle en kortere distance. Javel, så lærte jeg det. Rattet er enormt på 42 Match, så der kan styres optimalt når man sidder ude i siden. Men når man står op på læns og styrer, sidder rattet lidt for højt, da det ikke er sænket ned i cockpittet. En kvinde på 1,65 meter ville næsten ikke kunne se over rattet. 42 Match leveres da også med to mindre rat i stedet. Der var god plads på agterdækket, hvor en taktiker sagtens kunne stå i en start og tælle tiden ned og holde øje med øvrige både. Mindre plads er der på den mindre 35 Match, hvor agterstaget gik ud til hver side, så hækstaget trykkede en ind mod rattet under krængning, så man ikke helt kunne stå oprejst. Det er nu en detalje, som Bavaria Yachts bør og burde kunne rette. Både 35 og 42’eren har et helt åbent og lavt cockpit, der er gode at bade fra, og lette at komme op i, når den CE-obligatoriske badestige vippes ud. Vinden øgede til 8 m/sek. og det var blevet ”fok-vejr” efter søbrisen tog til. På den måde er Mallorca en god ø, med søbrise overalt, så man næsten kan sejle halvvind hele vejen rundt om øen, fortalte vor temmelig skrappe fotograf Michael Bygballe, som tidligere har boet på Mallorca i syv år.
42 Match havde det rigtige lette luvgerrige tryk på det dybe og levende ror. En gast arbejdede en del med Harken-løjgangen i pustene og på storsejlet. Også storsejlet som blev justeret fra det agterste selvskødende Harken 46 spil skulle der løbende arbejdes på - hvis de 6,9 knob skulle holdes. At storskødet justeres fra kanten sikrer at mandskabsvægten konstant holdes til luv. Storskødet kører upåklageligt langs sidedækket og op til bommen og tilbage hen ad bommen og ned til løjgangen. Vendingerne gik fint, med kontant afregning på roret. Farten gik ikke meget ned i vendingerne, det hjalp da også når professionelle gaster knoklede hurtigt hjem i genuaen. Men et smart set-up er det, at Bavaria Yacht har sikret sig sejlmager Søren Hansen og de to tyske profgaster Thomas Auracker og Uwe Schriever. De kunne svare på alle tænkelige spørgsmål og give et mere retvisende indtryk af båden som kapsejladsbåd. Og prøvesejladsen viste at Båden ER letdrevet, men stadig fornemmede man en storbåd. Men vil man sejle IMS-sejlads i Tyskland, Frankrig, Italien eller Spanien i Bavaria 42 Match med de dyre drenge og forsøge at slå den spanske konge Juan Carlos og Ib Ussing Andersen, så skal der investeres i Bavarias kapsejladspakke. En pakke som inkluderer et praktisk Harken Halyard 44 Quattro, der er velegnet til dypbomningerne med dobbelt skøder på spileren. Rodrig og som tidligere nævnt form-stabile racing-sejl, dybere køl og kulfiberrig. Til den kræsne kapsejler anbefaler Bavaria Yachts også en bådoptimering, som indbefatter ekstra slibning og klargøring af køl, ror og bund med bl.a. osmosebeskyttelse og dampspærre. Værftet tilbyder også en længere hæk hvis dit IMS-mål kræver en fod eller to mere.
Den hvide høje og smalle IMS-spiler på 128 kvm blev sat. Loggen på mastens intrumentpanel viste nu 9,1 knob, da vi næsten skar en halvvind. I den friske vind ”mistede” jeg ikke roret, selvom båden blev presset godt til luv og krængede noget. Bomningerne fik jeg besked på at gøre langsomt. Kulfiberbommen skulle nemlig ”dyppes” inden om forstaget. Noget man typisk gør på både fra 40 fod og opefter. Både fordi spilerbommen hele tiden har fat i masten og fordi man med dobbelte spilerskøder har mere styr på spileren. Både på kryds og læns var cockpittet godt at arbejde i. Der var med fire spil nede på cockpitkarmene og to oppe på ruftaget, rigeligt med spil, når der skulle hales hjem i spiler og når fokken blev sat inden spileren blev hevet ned gennem forlugen.

Om bord på 35 Match: ”Du går ikke højt nok”
Vinden var droppet til kun fire m/sek. Og båden var også blevet mindre. Vi var nu kun seks mand om bord på Bavaria 35 Match. Krydsfarten var gået ned på 5,9 knob. Kulfiber-masten var skiftet ud med en alumast fra franske Sparcraft. Sejlene var også her Genesis-sejl fra Elvström Sobstad, men nu i radiale sektioner. Genesis-sejl kan programmeres til at placere de ”bærende” tråde præcis som det ønskes, og derved opnå en ekstrem høj styrke og samtidig ”barbere” 25-30% af totalvægten i forhold til kon-ventionelle ”gammeldags” hi-tech sejl, fortæller Søren Hansen, som igen er om bord sammen med tyskerne Thomas og Uwe. Bavaria 35 Match er allerede blevet solgt i 90 eksemplarer. Endda før end mange af Bavaria Yachts kunder havde set båden. Det vidner om tillid til det tyske værft. Designere af 35, 38 og 42 Match er da også J&J Design, som er et erfarent og velanskrevet team. Men det var storesøsteren Bavaria 38 Match, som viste vejen for den nye serie. En serie med lodret og rimelig smal stævn, bred stabiliserende hæk og et cockpit som er til at arbejde i for tre gaster. Men alle tre Match-både har god plads om læ og er også til tursejlads. Bavaria 35 Match var neutral på roret under kryds. Faldt man i vandet ville den fortsætte i timevis på samme kurs. Inden testen gik i gang havde Bavaria Yachts’ tre faste gaster lagt masten seks centimeter for at gøre 35 Match mere luvgerrig. Måske skulle de have lagt masten 10 centimeter ned. De fleste sejlere ønsker nemlig at båden selv svagt søger op mod vinden på kryds. Dog ikke matchrace-elitesejleren Jes Gram-Hansen, da han i Tyskland kæmpede på båden.
”Det passede mig fint den var neutral på roret, samtidig passer det mig godt at sejle med rat, det er lettere for mig,” siger Jes Gram-Hansen. Under vor test var Bådmagasinet mindre vågen når vinden rummede og man kunne gå 10 grader højere til vinden - uden at båden mindede en om det.
”Du går ikke højt nok,” sagde den store tysker Thomas til mig.
Bavaria 35 Match var let på roret, men virkede ikke så sprudlende og levende som 42 Match. Storesøsteren som retfærdigvis havde en relativt højere mast på og mere sejl. Kombineret med en kølprocent på kun 34, mens 35 Match har en kølprocent på 38. Lillesøster 35 Match har i modsætning til 42 Match et relativt højt ruftag, men alligevel var det let at bevæge sig på båden. Begge både havde støtter til søgelænderets septre. En vigtig detalje eftersom hhv. seks (35 Match) og ni personer (42 Match) vil læne sig ud og belaste søgelænderet. Begge både manglede rælingliste fra midten af båden og agten ud. Ud for fokke-gasten er sat en skridliste på begge både, der støtter manden som står op og knokler genuaen hjem på spillet eller bare står og trimmer sejlene. En detalje for at skåne mandskabets lår. Den smalle køl uden bulb til 35 Match leveres som standard på 2,00 m og som ekstraudstyr på enten 1,85 m eller 2,20 m, som den vi sejlede med. Vil man primært sejle kapsejlads i båden anbefaler Bavaria Yachts en spilerbom i kulfiber til dypbomning. Båden leveres standard med rodrig på masten med dobbelt saling uden bagstag, kickenstrap fra Rodkick, Furlex rulleforstag, Spectra-fald, finjustering af skødeskinne fra cockpit, Volvo Penta sejldrev med 3-bladet foldepropel, Spinlock-aflastere og en masse praktisk siddende Harken-beslag. Under spilersætning kørte tingene igen som de skulle. Og i bomningerne gik vi ikke i vejen for hinanden i cockpittet. Det skinner tydeligt igennem at Bavarias testsejler Marcus Wieser og gaster har sat deres præg på dækslayout og placeringer af spil. I cockpittet giver kistebænkene plads til at ligge og nyde solen og vil man svales af kan man blot tage en håndbruser helt agter og skylle sig af. På hård spilerskæring med en konventionel højt skåret spiler, kunne vi presse bådens fart op på 7,2 knob i fem m/sek. Ingen tvivl om at man også med denne båd vil gøre en særlig god figur hjemme til en tirsdagsmatch, samtidig med at båden er god til tur. Og så til en pris, som passer til danskernes skatteplagede pengepung.
Set med kritiske øjne stod agterkanten på 35 Match lidt for rå og effektiv, en liste havde gjort det. Men den detalje forhindrer os ikke i at tro, at båden godt kunne etablere sig som en klasse herhjemme. Bådværfterne ude i Europa har for længst opdaget at både ikke kun handler om plads om læ, men lige så meget om sejlegenskaber og ynde. Er man til mere rendyrket turbåde, så laver Bavaria Yachts stadig Bavaria i størrelserne 32, 36, 38, 42 ny model, 44 og 49 fod.

42 Match og X-43
Længde: 12,55 m 12,94 m
Vandlinje: 11,14 m 11,45 m
Bredde: 3,80 m 3,97 m
Krydsstel: 103 kvm 107 kvm
Vægt: 7,4 t 8,6 t
Kølvægt: 2,5 t 4,3 t
Pris sejlklar: 1.450.000 kr. 3.386.100 kr.
incl. ekstraudstyr

35 Match og X-362 Sport
Længde: 10,79 m 11,00 m
Vandlinje: 10,10 m 10,73 m
Bredde: 3,27 m 3,48 m
Krydsstel: 80 kvm 78 kvm
Vægt: 5,4 t 6,1 t
Kølvægt: 1,8 t 2,15 t
Pris sejlklar: 650.000 kr. 1.527.760 kr.
incl. ekstraudstyr


Nye instrumentbokse til navigatøren
Historien om indretningen kunne godt have været længere i denne dobbelttest. MEN når nu Bavaria Yachts laver hurtige både, som er praktiske at sejle, så er hovedvægten lagt på det. Samtlige forhandlere har efterhånden belært os om at det er konen som bestemmer hvilken båd familien skal købe. Og netop i det perspektiv spiller indretningen om læ en hovedrolle. De to Bavaria Match-både ligner hinanden. Har samme færdigbygget elementer, samme komfurer, kølbokse osv. Nyt i indretningen er små grå bokse, hvor der kan placeres kortplotter, ekkolod m.m. Pæne er de ikke, men igen tyske og effektive og med den rette vinkel for navigatøren. Og denne gang er der plads til navigatørens hoved, hvilket manglede på 38 Match. Stadig kunne vi godt bruge fem centimeters mere lofthøjde på 35’eren. Specielt i søgang kunne navigatøren få hovedpine når hovedet rammer mod ruftaget. De lyse, men lidt plet-følsomme hynder, lyste godt op i den mahogni-klædte salon. Bådene er designet brede, men naturligvis er der mere rummeligt i 42’eren, da den har et relativt højt fribord. Bådene har tilstrækkelig ståhøjde. 42’eren fås kun i tre-kahyts versionen og skippers kahyt var helt klart forkahytten, hvor der var god plads og en bred dobbeltkøje. Der var også to klæde-skabe til tøj. Mens der i 35’erens tokahyts- version var noget trangt, men dog lyst i forkahytten. Helt demonstrativt ser man rustfrie arme ude i siderne, som går ned fra vantbelastningerne og er glasset effektivt ned og har fat i en stålbundramme i glasfiber-båden. Udluftning er ikke noget problem, bådenes vinduer kunne åbnes.

Bavaria 35 Match
Design: J&J Design, Kroatien
Overaltlængde: 10,79 m
Længde i vandlinjen: 10,10 m
Bredde: 3,27 m
Dybgang: 1,85 m eller 2,2 m
Vægt: 4750 kg
Kølvægt: 1800 kg
Kølprocent: 38 
Sejlareal krydsstel: 80 kvm
Spiler: 97-117 kvm
Motor: Volvo MD 2030 sejldrev 19 hk
Vandtank: 150 l
Brændstoftank: 90 l
Køjer: 4-6 stk.
Pris: 650.000 kr.
Ekstraudstyr: Teak på cockpitdørk, kortplotter, DSC VHF, varmt vand, køleaggregat i boks, spray-hood, anker/line, fragt fra værft, primet/bundma-let, søsætning og rigning. Samlet pris 135.000 kr.
Import: Floor Marine-Center, tlf. 87 11 40 00.
Værft: Bavaria Yachtbau GmbH, Tyskland.


+ Prisbillig i forhold til konkurrenter
+ Gode sejlegenskaber med blykøl
+ Effektiv hækstagsstrammer
+ Mange liter stuverum


- Få gribelister i salonen
- Hækstagsstrammer er i vejen
- Neutral på roret

 

Bavaria 42 Match

Design: J&J Design, Kroatien
Overaltlængde: 12,55 m
Længde i vandlinjen: 11,14 m
Bredde: 3,80 m
Dybgang: 2,25 og 2,45 m
Vægt: 7400 kg
Kølvægt: 2550 kg
Kølprocent: 34 
Sejlareal: (maks. krydsstel) 103 kvm
Spiler: 114-140 kvm
Motor: Volvo MD 2030 sejldrev 29 hk
Vandtank: 2x150 l
Brændstoftank: 90 l
Køjer: 4-6 stk.
Pris: 1.450.000 kr.
Ekstraudstyr: Teak på cockpitdørk, kortplotter, DSC VHF, varmt vand, køleaggregat i boks, spray-hood, anker/line, fragt fra værft, primet/bundma-let, søsætning og rigning. Samlet pris 148.000 kr.
Import: Floor Marine-Center, tlf. 87 11 40 00.
Værft: Bavaria Yachtbau GmbH, Tyskland.


+ Prisbillig i forhold til konkurrenter
+ Effektiv hækstagsstrammer
+ Arbejdsvenligt cockpit
+ God ståhøjde overalt
+ God fart


- Få gribelister i salonen
- For højt rat


Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer