Test af brugte Sejlbåde | Beneteau Oceanis 323 Clipper

Beneteau Oceanis 323 Clipper

29-07-2004 14:22 Hans Henrik29 Jul 2004 12:22 - Morten Brandt Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Med slæk på skøderne. Vi havde ingen flyvesejl med til prøvesejladsen, men ejeren Jørgen Thanning var ikke i tvivl om, at han skulle have en gennaker med på årets sommertur.


Vi er på Øresund, nærmere bestemt ud for Rungsted. Jeg er blevet inviteret om bord på Taki, en Beneteau Oceanis 323 Clipper. Båden ejer, Jørgens Thanning, købte båden under messen i Bella Center. Han har rejst og boet flere eksotiske steder på Jorden, og har samtidig været bådejer en stor del af tiden. Tidligere var det kapsejlads og IOR-både. Da han kom tilbage til Danmark stod den fortsat på kapsejlads nu i en Luffe 44.
Efter en lang periode på otte bådløse år mærker han nu atter den gode fornemmelse, glæden og fornøjelsen som det giver at have en båd liggende i havnen.
”Det er jo tydeligt, at dette er noget helt andet end det, jeg tidligere har sejlet i. For mig er det lidt af en eksperiment. Det er første gang nogensinde, at jeg prøver at have en helt ny båd, og det er første gang, jeg ejer en rendyrket cruiser. Derfor har jeg og-så været spændt på at komme på vandet med den,” siger Jørgen Thanning .
Da vi går ud af havnen aftager vinden til tre til fem m/sek. og det eneste vi har tilbage af de cirka otte sekundmeter fra sydøst som det blæste for et øjeblik siden er bølgerne. Altså langt fra optimale omstændigheder til prøvesejlads af en underrigget turbåd.
Båden er fra værftet udstyret med sejl fra det franske loft Technique Voile. Rulle-genuaen er på 22,40 kvm, mens storsejlet er på 28,30. Begge sejl vil indfri tursejlerens behov, da de viste sig meget håndterlige under såvel sætning som nedtagning. Masten er i aluminium og moderne i den forstand, at den er udstyret med meget brede bagudrettede salingshorn. Rod-vantene fæstner under dæk til en 18 mm rod, der har fat i bådens bundramme. Fordelen er, at det bidrager til bådens stivhed, og at riggen står ustøttet af bagstag. Det betyder igen, at tursejlads, vendinger og bomninger bliver en ukompliceret affære. Ulempen er imidlertid, at vantene, der er ført helt i borde begrænser forsejlet til fokkestørrelse med et lille overlap, da en regulær genua ikke kan hales forbi.

Gør en indsats - mærk en forskel
Når man sejler Beneteauen i så let luft, som vi havde den dag, skal man være over den. Og selvom det er en cruiser, så hjælper det at arbejde med sejlene og styringen, man får rent faktisk noget igen for en koncentreret indsats. Således startede vi ud med for meget spænding på skøderne og med en for spids vinkel til vinden. Men efter lidt tid og en anelse mere vind ramte vi et trim, som gav en smule krængning. Derefter var vi i fin kontakt med båden, og i den lette vind kunne vi holde den sejlende på bidevind med en fart i underkanten af de seks knob.
Som noget specielt for Jørgen Thanning og mig selv har båden ingen løjgang. Fordelen ved at flytte storskødet op på ruftaget er at cockpittet bliver betydeligt mere anvendeligt da det ikke ”saves” over af en løjgang, men for en gammel kapsejler er det lidt at en omvæltning:
”Jeg ved ikke, om jeg kan vende mig til det. Det fungerer for så vidt udmærket, men dels er det jo ikke let at få tvistet storsejlet, og dels finder jeg det ikke hensigtsmæssigt, at skødet ikke er i umiddelbar nærhed af rorsmanden, der har følingen med båden og kan mærke hvornår det er tid at slække af.”
En del af denne tilvænning går formodentlig ud på, at selvstyreren skal bruges i større stil end i hvert fald Jørgen Thanning og jeg selv er vant til. Det lader sig fint gøre da alle instrumenter er placeret på ratkonsollen. Taki er udstyret med log, diverse vindinstrumenter, ekkolod, almindeligt spritkompas, en kortplotter samt en autopilot. Og med et tryk på ”auto”, kan man fint forlade roret og koncentrere sig om at trimme sejlene ind.
Med slæk på skøderne manglende vi i den grad et flyvesejl. En passende gennaker i 0,9 ounce spilerdug fra eksempelvis UK Sailmakers beløber sig til beskedne 12.275 kr. inklusiv moms. Så om du vælger en traditionel spiler eller en gennaker er for så vidt underordnet, men du gør dig selv en tjeneste ved at få sejlet med i købet. Den lille overlappende fok har ganske enkelt ikke power nok til at trække båden op i et tempo, der passer til søen - og det vil gælde under stort set alle vindforhold.

Ekstra udstyr på Taki
Jørgen Thanning sejler med 600 sømil mere end de fleste. Derfor er det heller ikke underligt at hans båd er ekstra udstyret med blandt andet:
Oliefyr, VHF, autopilot og en seriøs cockpitkaleche, der udvider det beboelige areal betydeligt. Under vandet har Jørgen fået monteret en foldepropel på den faste skrueaksel. I alt har båden fået ekstra udstyr for cirka 150.000 kr. Til gengæld har han så en båd der kan bruges til tursejlads og friluftsliv fra april til november.

Beneteau Oceanis 323 Clipper
Længde overalt: 10,01 m
Længde vandlinje: 9,75 m
Bredde: 3,24 m
Dybdegang: 1,80 m
Køl: 988 kg
Motor: Yanmar 18 hk
Vandtanke: 160 l
Brændstoftank: 75 l
Storsejl: 28,3 kvm
Fok: 22,4 kvm
Køjepladser: 5-6 stk.
Pris: 638.000 kr.
Pris prøvebåd: 789.000 kr.
Importør: Shipcenter, tlf. 43 54 25 11.





2009-06-28 04:05:16 af asghfoij

rY3UuF aggqwdkdxprq, [url=http://gkzeffwjwinx.com/]gkzeffwjwinx[/url], [link=http://pqldxrmwqgjx.com/]pqldxrmwqgjx[/link], http://qazvjppjxker.com/

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer