Test af brugte Sejlbåde | Dufour 40 Comfort Racing

Dufour 40 Comfort Racing

29-07-2004 14:13 Hans Henrik29 Jul 2004 12:13 - Troels Lykke Foto: Mick Andersson
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

6,8 knob var den maksimale fart på kryds da Stig Westergaard sejlede i frisk til hård vind. For motor gik båden 8,2.


Kronprins Frederik er i forvejen ambassadør for dansk kapsejlads når han sejler Drage herhjemme og i udlandet. Nu bliver han og Mary det også for tursejladsen. Det er sket efter de glædeligt takkede ja til en ny Dufour 40 Comfort Racing. På den måde slår importør fra Bureauet i Randers, Peter Poulsen, et pænt slag for bådbranchen og fritidslivet til søs. Det er allerede sket med kronprinsseparrets båd i landsdækkende tv. Og hvad kan Mary og Frederik så vente sig af den franske dame. For det første en smuk, slank og hurtig båd. Præcis som Mary. I Kaløvig Havn lyste Dufour 40’eren op, ikke kun fordi hun var lys, men også hendes høje rig, slanke forskib, næsten lodrette stævn, sænkede ruftag og et dejligt stort rat, vidnede om en båd, som nægter mindreværdskomplekser. Bådmagasinet var ude at sejle i let luft i en båd magen til kronprinseparrets og det var hyggeligt nok. 4,5 knob i tre-fire sekundmeter vind. Men vi kunne ikke mærke bådens potentiale og nogle dage senere var OL-sejleren Stig Westergaard også ude at teste båden i frisk luft tæt på Mols Bjerge. Men Dufour 40’erens levende ror kunne allerede for-nemmes i det lette vejr, hvor det 1,52 m brede rat gør at man sidder dejligt helt ude i borde og med god udsigt. Og da båden krængede lidt kunne man støtte benene på en trekantet ratpiedestal, hvor instrumenter var monteret på siden og i toppen. Storsejlet var let at hale og sad konventionelt med en regulær løjgang, placeret på dørken foran rattet. Hvis man ikke vil hale storsejlet nede fra storsejlsblokken, kan storsejlet hales fra ruftagets venstre Harken-spil. Løjgangen justeres let - og det skal den også kunne i hårdt vejr - fra hver side lige foran rorsmandensplads. I bunden af cockpittet er en praktisk skridliste, der er guld værd i hård luft på kryds.
Båden er til tur - men også ræs. Dog ikke helt til internationalt IMS-ræs, der er den 16,7 m mast ikke høj nok, men under en Fyn eller Sjælland Rundt, ville den sikkert gøre en god figur. I 9-10 m/sek. luft krængede båden imidlertid noget trods den brede stabiliserende hæk og med en 2,8 ton dyb blykøl på 2,10 m. Dufour 40’eren blev sejlet med en 110 procents rullefok og fuldt storsejl. Højden til vinden var omtrent 40 grader, hvilket er bedre end de fleste turbåde. I bølgerne hakkede den spidse, lodrette stævn kun ganske lidt i bølgerne. 9/10 rig fra Sparcraft, placeret på dækket med dobbelte salingshorn.
Om sejlegenskaberne siger Westergaard:
”Den var fin og hurtigt opfattende som en DS 37 matchracer. Dufour’en har et meget levende ellipse lignende ror, hvor en mand kan smides i vandet fra fordækket, hvis man svinger rattet for hurtigt. Vi måtte slække nogle gange, da vi ikke lige fik rebet sejlet,” siger Stig. Han mente storsejlet var en anelse for dybttil hans smag. Storsejl og fok i Mylar og Kevlar-dug kommer fra det norske sejlloft Fisher Sails. Masten kan fint bøjes agter over med en agterstagsstrammer fra Harken. Sådan skal det være.
Standardsejl er franske Elvström Sails i racingdug med gennemgående sejlpinde, og med single-line hurtigreb. En asymmetrisk spiler på 114 kvm fra Quantum Sails hører også til. Et sejl Frederik skal bruge. Den 36-årige sejler er jo til kapsejlads. Så hvorfor kun sejle seks knob på læns, når man kan sejle ni med en asymmetrisk spiler.
Efter næsten tre timers sejlads i frisk luft, rakte Westergaard tommelfingeren op, mens hans søn Magnus hang ud over kanten af båden.
”Båden gik godt på kryds, vi lå mellem 6,2 og 6,8 knob. Med et bedre trim af båden, havde vi gået lidt stærkere,” vurderer Stig Westergaard, som kender Frederik fra sejlads.
”Båden passer helt sikkert til Frederik. Den har den fart man kan forlange som kapsejler. På skarp skæring rundede vi de 9,3 knob og det er lige Frederik. Og til Marys behov, så vil der være masser af plads i kahytten til at kunne holde en sommerferie. Og med tre kahytter om læ, kan de jo invitere to vennepar med. Til spisning kan man let sidde otte omkring salonbordet,” siger Westergaard, som mener bådens fart også har en anden funktion:
”Frederik og Mary kan komme vidt omkring i det ganske land.”
Den brede hæk stabiliserer båden, så man kan sejle den franske sag i frisk vind på slør uden at være bange for den vælter til luv. Cockpittet er tydeligt indrettet til tursejlads, og båden kan let sejles alene, da to selvskødende to-gears Harken-spil kan nås fra rorsmandens plads.
”Netop de to spil er beviset på at båden primært er til tursejlads. I en kapsejlads ville gasterne komme i vejen for hinanden, med spillene placeret så langt tilbage. Også fordi en mand netop i kapsejlads skal sidde og passe på storsejlet samme sted,” siger Stig Westergaard, der ved hvad han taler om. Han har bl.a. sejlet kapsejlads Jorden rundt i Volvo Ocean Race på en 60 fods båd. Oppe på ruftaget sidder yderligere to spil, hvor det venstre er elektrisk. Det tog derfor kun importøren Peter Poulsen 30 sekunder at få storsejlet op - blot ved at trykke på en knap.
Netop det elektriske spil fik Stig Westergaard til at gøre store øjne nede fra agterperronen:
”Det er vist mere at sejle end sejlsport når det elektriske spil bliver sat,” siger han og føjer til at man da gerne må svede lidt - også på en tursejlads.
Og vi er sikre på at selv Frederik og Mary ville grine fornøjet hvis de fik leveret samme luksus, når deres båd bliver leveret her i sommeren. To mennesker som elsker sport og bevægelse.
Selve storskødet kan også smart justeres fra det venstre spil på ruftaget, hvis man vil spare på kræfterne eller ikke vil ned og rode efter storskødet i bunden af cockpittet. I øvrigt blev storskødeblokken lidt klemt ved kistebænkene. Specielt når løjgangen blev kørt ned i læ. Men stadig er ideen om at placere storskødet tæt på rorsmanden smart når man er til tursejlads, også fordi der i cockpittet bliver plads til et bord. Dæksudrustningen er fra Harken og spilaflasterne er fra Spinlock. Alle såkaldte Low Stretch fald er ført tilbage til cockpittet. Sejlene blev taget ned da vi igen skulle i Kaløvig Havn. Men inden vi nåede havnen fik vi lov af fyre op under de 55 heste. 8,2 knob viste loggen. Båden larmer ikke med en god propel. Under normal 7,6 knobs marchfart for motor er båden målt til 76 decibel, hvilket er acceptabelt, og det var endda med standardskrue og 40 hestes standardmotor med 2600 omdrejninger pr. minut.
”Men når der sidder en 3-bladet Gori-foldepropel er støjen, som på den her båd mindre, da omdrejningerne kommer ned med samme fart,” sagde Peter Poulsen på sit beskedne jyske, der understregende at propellen med sejldrev også var ekstraudstyr. Det samme gjaldt en 8 hestes bovpropel fra Gertsen & Olufsen, der måske lige er i overkanten til en 40 fods båd. Men o.k., hvad kan være for godt til vor kommende konge? Og Westergaard, var da også til bovpropellen.
”Båden var legende let at styre, og den vil Frederik og Mary tage godt i mod,” sagde sejleren. Vi giver Stig Westergaard ret. Bådens komfort skygger ikke for farten. Båden har nemlig et lavt tyngdepunkt i en stiv båd, hvor vind omsættes til fart.


Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer