Juwel 34

28-06-2004 14:28 Christina28 Jun 2004 12:28 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Kaj Larsen fra Thisted og gaster hænger godt ud over kanten allerede ved fem sekundmeter.


Den spadserer yderst godt i let vejr med en ny smal og dyb køl. Båden planer himmelsk og sikkert i hård vind, men klarer sig bedst i 6-7 sekundmeter. Og med et slankt forskib er den relativ tør at sejle, sammenlignet med en Drage eller BB 10-meter. Må vi præsentere Juwel 34 i serien blandt portrætter af brugte konstruktioner. Juwel 34 minder både om en X-79 og en BB 10-meter, bare hurtigere og mere moderne. Det syntes de fleste sejlere naturligvis er sagen. Vi fik bekræftet at konstruktørens målsætning holdt.
”Jeg havde let ved at få gaster til Juwelen. 8-9 sejlere ville straks være med på brutto-holdet,” siger den 50-årige sejler og skole-inspektør Kaj Larsen, mens vi for sejl for-lader Thisted Lystbådehavn med tre friske gaster, som til lejligheden havde taget fri fra arbejde. Normalt er vinden i Limfjordens vestlige kant godt op i styrke. Men ikke den sene efterårstirsdag vi kiggede forbi. Fire-fem sekundmeter var hvad vejrguderne ville give til Juwel 34-sejlads. Vindstyrken var nok til at mærke den levende sag der gik 7,1 knob på kryds. For første gang er sports- og familiebåden produceret i glasfiber til en ejer i Danmark, og hun skulle da prøves. Bådens latinske navn er ”Culuc bonus”, der oversat til dansk betyder god røv. Og båden ser da også fræk ud med et smalt, skarpt forskib, et lavt fribord, et stort cockpit med en høj mast med masser af sejl på den 10 meter lange båd, der med 2,1 ton kun vejer 650 kilo mere end en to meter kortere H-båd.
Bådtypen er tegnet og bygget i diagonallimet mahogni af Holbæk-designeren Povl Brøker i 1987, hvor træ-versionen kaldes for en Frøken 34, som Povl Brøker selv sejler i, og der findes en lignende version ”Rasmine” i Roskilde. I alt er der bygget 16 stk. af bådtypen, heraf 12 i glasfiber, der kaldes for Juwel 34. Her er hovedparten eksporteret til Schweiz og Tysklands Bodensee. En version i mahogni koster en million kroner, men så er den også vridningsstivere og 150 kg lettere end glasfiberversionen til 462.000 kroner, forsikrer Povl Brøker over for Bådmagasinet.

7,1 knob på kryds
Juwel 34’eren har et frydefuldt optræk, som en moderne Audi. Efter en vending og vupti gik vi hurtigt 6,7 knob på kryds og lidt under 40 grader til vinden med den kun 20 kvadratmeter høje fok. De sidste knob op til 7,1 skulle vi arbejde for. Blandt andet beordrede skoleinspektøren sine 20 år yngre gaster, hvor en var Kaj Larsens tid-ligere elev, ud at hænge i stropperne - uden at pibe det mindste, selvom deres ansigtskulør blev noget mørkere. Sådan er båden også, man sveder men sejler stærkt. Specielt når der som i Thisted er gaster der brænder for sagen, men det skal sejlere på en Juwel 34 også. Her er tale om en sportsbåd med stort S. Pladsen i kahytten er nedpriorite-ret uden ståhøjde, men der findes kortbord og fire smalle køjer. Apteringen var gedigen i marineplywood, som havde fået fem gange lak. Om at sejle på tur i båden, siger Kaj Larsen. ”Komforten er ikke voldsom, men man kan sejle tur i den og den sejler fint for storsejl alene, det har jeg gjort med min kone i sommerferien.”
Cockpittet har gode fodlister og er langt, bredt og herligt at arbejde i, der er plads til albuerne når båden svinges lynhurtigt i vendingerne, men duk nakken - bommen til storsejlet sidder lavt. Og der er nok at se til for fem gaster, som der skal til for at bøffe for meget krængning væk i hårdt vejr. Agterstaget til storsejlet på 34 kvadratmeter i kevlardug med stor kappe blev halet en anelse for at tage luften ud, da et pust på seks sekunder passerede ned fra de bølgede marker og ud i Limfjorden. Løjgangen blev ved samme lejlighed sænket en anelse ned i læen for at undgå krængning på den ellers stive båd, der oprindeligt blev lavet med en ellipsekøl, der var hot i slutningen af 80’erne. Men nu er båden ekstra stiv efter at Povl Brøker har forlænget kølen med 30 centimeter til 1,90 og satte en 600 kilo blybulb i bunden, samtidig er kølen gjort 150 kilo lettere. Kaj Larsen har selv apteret og bygget køl med gasten Kurt Villadsen. Og Kaj Larsen har faktisk selv hentet overskydende bly hos lokale smedeværksteder.
Men sidder kølen nu forsvarligt fast?
Spurgte vi forsigtigt. Skoleinspektøren, som styrede båden, kiggede et øjeblik væk fra forsejlet og så på en, som havde man ikke lavet sine lektier:
”Jeg kan godt fortælle dig, at ved en kraftig grundstødning har smeden (Kurt Villadsen, red.) lovet, at bunden rives af båden, før finnen bøjer. For både finne og torpedo er behandlet med epoxyspartel,” sagde skoleinspektøren. Og så spurgte jeg ikke mere om det. Kort tid efter supplerede Kaj Larsen selvsikkert om kølen:
”Og dagplejemødre i lokalområdet har bekræftet, at kølen er glat som en barnenumse.” Så var den sag uddebatteret og skåret ud i tykt pap. Jeg fik lov at styre Juwelen, man sad frit og godt uden søgelænder, med fødderne under hængestroppen, som sikkerhed. Båden var ultra let på det fritstående spaderor, og søgte, som den skulle en anelse op mod vinden.
Juwelen er støbt af retningsorienterede glasfibermåtter med et mellemlag af divinycel hos FlexForm Fiberplast i Års. Støbeprocessen er omhyggelig kontrolleret for brug af for megen polyester, da den samlede vægt skulle holdes så lav som mulig. Stivheden i skroget er dels skabt ved afstivninger af rør i aluminium og dels ved, at køjeforkanterne løber ubrudt i hele bådens længde og er støbt fast. Resultatet er et temmelig stift skrog. Apteringen, hvis man ikke selv foretager den, sker på Års Yacht. Som selvbygger kræves et almindeligt forhold til håndværktøj og mulighed for opvarmning når bærende konstruktioner skal fastgøres med glasfiber. Arbejdet tager cirka 70 arbejdsdage for en mand og koster i første omgang et opkald til skoleinspektøren i Thisted eller til Interboats. Brugt kan båden bygges sejlklar for omkring 296.000 kr., og i det beløb er båden ikke sikkerhedsgodkendt med CE-mærkning til 8000 kr. Det vil kunderne ikke betale for, mener forhandleren Birte Helene fra Interboats i Nykøbing.


Potente egenskaber
Båden viste potente egenskaber, der straks reagerede på justeringer på hvor hårdt sejlene fra Ålborg Sejlmageri blev sat på en 15,5 meter mast fra Hansen & Hamacher, en profil Z265, der er stiv, men let. Riggen er rodrig fæstnet i røstjern, der er boltet på hovedskottet, der igen har fat i mastebundstokken. Når båden leveres fra Interboat, Nykøbing på Mors, leveres den normalt med en Nordic Mast. Vi gjorde klar til et spilersæt og holdet havde selvtillid og de skulle ikke suge meget førend den 75 kvadratmeter spiler var klar. En måned forinden havde Kaj Larsen og drengene sejlet Mors rundt, en distance på 60 sømil, som de havde klaret på seks timer. Blandt 95 både var Juwel 34 kommet anden båd i mål og blev på præmietid tre i mål. Båden skal ifølge DH-reglens TA 2002 sejle en sømil på 515 sekunder. Under Mors Rundt havde båden surfet af sted foran for tværs til vinden med 13-14 knob, og længe havde Juwel 34 gået helt ens fart med en 50 fods kulfiberbåd, fortalte gasterne i munden på hinanden. Nu gjaldt det et kilde-kritisk spørgsmål, tænkte Deres udsendte, der var på udebane, langt væk fra de hurtigt talende københavnere. Jeg sendte de svedende gasterne et blik.
Nu lyver I vel ikke?
”Nej, gu fanden lyver vi ikke. Vi har før surfet over 18,5 knob på læns til Hancock Cup, båden surfer let og man har god rorkontrol,” grinede den 32-årige Mads Dolberg, ”vi slår da også en X-362 Sport og en X-382 og en X-99 har ikke en chance,” lød det på godt jysk. Båden slår dog ikke altid disse både efter DH-reglen, men sejler fra bådene på Limfjorden. 
Spilergasten Søren Jepsen supplerede: ”Ja, vi sejler til Skive og sejler kapsejlads, det tager kun fire timer derhen, der møder vi X-362 Sport og BB 10-meteren Hancock, de er hurtige. Men her i Thisted er der ikke meget konkurrence til onsdagskapsejladsen. Men næste år kommer en X-43 til klubben. Jens Mølgaard har købt en. Vi glæder os til konkurrencen.”
Så lige nu er I Limfjordens konger? 
Der blev ikke svaret, kun et let smil kom på læben. Ordvalget lå langt fra hvad en nordjyde ville tage i sin mund. Men faktisk er Kaj Larsen blandt de erfarne sejlere i Limfjordenog med sin tidligere elev, deltog han i 80’erne i Nordjylland Rundt. Den sejlads er for længst udgået. Og gasten Søren er glad for at sejle med sin gamle lærer, for sommerferien er på land. ”Ja, jeg måtte ud og købe den satans campingvogn,” siger Søren Jepsen.
Den anden gast om bord, Mads Dolberg, der også har kitesurfet, tilføjer straks: ”Vi sejler sammen fordi vi er nogle der går højt op i kapsejlads og så gør det jo ikke noget at det er i en let båd, med stort sejlareal, men sejlene er lette at hale, og vi er tit første båd i mål til mange sejladser.”
Vi skar godt til vinden med spileren og båden accelererede nu op på 7,8 knob. Så bommede vi, men Kaj Larsen var for hurtig på roret, for gasterne nåede ikke at hale spileren om på den nye side og den satte sig derfor lidt fast på forstaget. Et bevis på at den levende båd skal styres ekstra forsigtigt med rolige bevægelser, hvis gasterne og sejlene skal kunne følge med. Hel-digvis er riggen på Juwel 34 med dobbelt bagudvendte salingshorn, uden tidskrævende bagstag. 
På vej i havn sejlede vi hastigt forbi en 20 fods Triss Magnum med sejl, der havde kendt bedre dage. Besætningen hilste på os, hvad de tænkte kan der kun gættes på. Mit gæt er: ”Den båd ham skoleinspektøren har, ser ikke så ringe ud endda.”


34 fods samlesæt til ”gør det selv-manden”

 
Krydsstellet fra Ålborg Sejlmageri er på 54 kvadratmeter. Bemærk den lave bom.

Gør op med dig selv, om du vil bruge omkring 70 arbejdsdage, som det tager at være selvbygger, hvis du er alene. Her kan let spares 125.000 kroner i forhold til færdig båd hos forhandleren Interboats. Har du de fornødne forhold til stede, er du almindelig ”gør det selv-mand” og har du almindeligt håndværktøj som stiksav, boremaskine, rundsav m.m.? ”Er disse faktorer i orden - tja så er opgaven overkommelig,” mener Kaj Larsen, som kan kontaktes for gode råd på tlf. 97 98 65 55. Opgaven kan spænde fra arbejdet med det nøgne skrog og dæk over et samlet skrog med påmonteret køl og ror til en version, hvor kun beslag skal monteres.
Apteringsarbejdet består af fastgørelse af de tværgående rør i aluminium samtidig med at skot ved mast, forkahyt og pantry tilpasses. De langskibs køjeforkanter tilpasses og det hele fastgøres omhyggeligt og forsvarligt med glas-fiber. Alle skot bliver så en sammenhængende enhed med skroget og derved meget stift. Alle skot kan leveres udskårne, som Kaj Larsen har skabeloner til. Dæk og skrog samles med epoxylim og et stort antal bolte. På beslagsiden kan - alt efter temperament - vælges mellem den dyre Harken eller den billigere OH. Priser for en ”selvapterings-inspektørmodel” spænder fra 100.000 til 400.00 kr. for en sejlklar version.


Kølen blev dyb og moderne
De første Juwel 34 blev bygget med en konventionel ellipsekøl med en dybgang på 160 cm. Povl Brøker valgte senere at bygge en moderne køl på 190 cm, bestående af en 60 cm lang finne (NACA 13,5%) med en blytor-pedo forneden. Kølen vejer 850 kilo. Resultatet er en fantastisk stiv båd. Finnen er bygget af rør, plader og flanger i syrefast rustfri stål. Øverst mod skroget ligger en 25 mm tyk flange, der har samme form som den originale ellipsekøl og derfor passer nøjagtig op i skrogets reces. På flangen er svejset emnerør i forskellige diameter med en godstykkelse på 16 mm for de kraftigste. Rørene er placeret, så de følger NACA profilet og rørene er indbyrdes forbundet ved små rustfri stykker stål, som langskibs danner en utrolig stiv enhed. Nederst er svejset en mindre flange, der følger finnens profil. Omkring rørene er bøjet en to mm tyk plade, der er punktsvejset fast til de enkelte rør. I den øverste profil er boret 20 mm gevindstænger, der danner de egentlige kølbolte. Nederst sidder 16 mm gevindstænger, der er boltet gennem blytorpedoen. Ved en kraftig grundstødning skulle kølen kunne klare presset. Såvel finne som torpedo er behandlet med epoxyspartel.

Konstruktør Povl Brøker: En sportsbåd til familien
Designeren af Juwel 34 hedder Povl Brøker og kommer fra Holbæk. Han er selv aktiv i originaludgaven i mahogni, Frøken 34. Om meningen med båden i 1987, siger han:
”Jeg var inspireret af de hotte både dengang, Ylva og BB 10-meteren, der var slanke. Og samtidig var jeg inspireret af flyvepap-båden X-79. Juwel 34 er en kombination mellem det lette og slanke skib, med en bred hæk som på Bruce Farrs sællert Farr 727. Et let koncept, en bred hæk giver formstabilitet og gode planeegenskaber. Men samtidig har Juwel 34 ikke dykketendenser som f.eks. den korte X-79 og 717. Under en Sjælland Rundt - ud for Gilleleje - gik vi over 20 knob med spiler oppe og båden var meget stabil,” siger Povl Brøker.
”På kryds går den højt til vinden som en X-99 med 40 grader til vinden, men vi sejler hurtigere end 99’eren,” siger Brøker.
Hvordan vil du beskrive bådens form?
”Det er en rundbygget form med en lille våd overflade, som på den smalle køl. Forskibet er mere V-formet end designet er i dag. Til gengæld er båden agten for kølen helt flad med et topmoderne agterskib.”
Hvem byggede du den til?
”Ideen var en sportsbåd, der stadig havde plads til sommertur til en sportsligt indstillet familie, der ville have en hurtig båd, hvilket sejlegenskabsmæssigt lykke-des fuldt ud. Båden har overalt-sejre på Gordons Gin Cup og senere på Jameson Cup, og i storbåds-sejladsen Mouton Cadet Cup. I Sjælland Rundt har den været i top 10 på DH-mål. Men DH-reglen er hård ved os. For at sige det mildt, så er vi ikke favoriseret da skroget er let med et stort sejlareal,” siger Brøker.
I har cirka solgt en båd om året. Hvorfor et så magert salg?
”Nej, salgsmæssigt må jeg nok erkende det ikke er gået som f.eks. for X-99’eren, der har fuld ståhøjde som appellerede til konen om bord. Men vi syntes at sejlegen-skaberne er i orden. Det er den båd (Frøken 34, red.) vi har gjort mest ud af, derfor er den lanceret i en glasfiberversion. Jeg mener vi har ramt noget som er svært at gøre bedre. Juwelen har også stivere alurør ved nedgang, mast og aluramme ved roret. Det gør båden billig at producere og i stedet for hele skot, har båden to halvskot ved masten. De langsgående køjeforkanter er styrkebærende i over halvdelen af båden,” siger Brøker om sit 16 år gamle ”barn”.


Juwel 34
Design: Povl Brøker
Længde 10,05 m
Bredde 2,5 m
Dybgang 1,9 m
Vægt 2,1 ton
Kølvægt 850 kg
Rig og sejl: Ålborg Sejlmageri. Storsejl 34 kvm i kevlar. Krydsfok 20 kvm i kevlar. Spiler 75 kvm.
Pris sejlklar: 462.500 kr.
Selvbyggerpris: 296.000 kr.
(Støbning af skrog og dæk 98.950 kr., afstivning, ror, røstjern, stævnbeslag, rælingslister 20.625 kr., Nordic Mast cirka 100.000 kr., komplet
sejlføring 50.000 kr.).
Ekstraudstyr: Motor 7000 kr., IMS-pulpit 8500 kr., rodrig 4200 kr., pantry, vask og vandtank 5800 kr., ryghynder 2500 kr., kortbord 4100 kr.
og cockpitbord 1700 kr. I alt 33.800 kr.
Import og salg: Interboat v/Birthe Helene, Nykøbing, tlf. 97 72 52 52.


+ Krydser og lænser til UG
+ Funktionelt cockpit
+ Prisbillig

- For højt DH-mål
- Trangt i kahytten
- Ikke CE-godkendt


Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer