Luffe 37

28-06-2004 13:51 Hans Henrik28 Jun 2004 11:51 - Morten Brandt Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Nogle mener, at den bedste form for PR er den, der går fra mund til øre, altså den gode omtale mellem folk. Oluf Jørgensen er givetvis en af dem og det med god grund. For hans nyklassiker Luffe 37’er har rund fødselsdag. Som en anden ungersvend fylder båden 25, hvilket markeres ved at interesserede for første gang nogensinde kan op-leve båden på en udstilling på land. Efter de første 199 både har solgt sig selv, får vi lov at opleve nummer 200 i Bella Center i slutning af februar.
Efter Oluf Jørgensen i 1970’erne byggede først H-både og siden Ylva begyndte han at lege med tanken og at konstruere sin egen båd. Det blev til to lidet omtalte Luffe 32’ere inden den første 37’er så dagens lys i 1979.
”Jeg var og er meget for Ylva og jeg havde en selv, men jeg savnede ståhøjde om læ. Det var mit udgangspunkt da jeg begyndte at tegne 37’eren. Efter nogle mindre optimeringer fandt vi i 1980 rigtigt ud af, hvordan den skulle sejle. Og i 1981 kunne vi på Sjælland Rundt runde Odden som 2. båd. Da vi nåede Helsingør igen var vi 5. hurtigste båd. Derefter gik det virkeligt stærkt,” fortæller Oluf Jørgensen.
Folk så med et, at båden kunne sejle samtidig med, at den efter datidens forhold bød på virkelig god komfort. Så gennem starten af 80’erne gik det kun fremad. Hovedparten af de første 160 både blev solgt i denne periode. Det gik med fuld fart i overhalingsbanen indtil hele branche blev sendt til noget nær fuld tælling, da Schlüter trak håndbremsen og gjorde en ende på de glade yuppie-dage med den berygtede ”Kartoffelkur”.

Stor efterspørgsel - lav pris
”I starten af 90’erne solgte vi kun en enkelt eller to både om året, det var en lang periode uden det store salg, men der er stille og roligt kommet mere og mere efterspørgsel igen.”
Siden Mark I er båden løbende blevet forbedret. Blandt andet er salonen i Mark II’eren blev mere rummelig og senest med introduktion af Luffe 37 Mark III er båden blevet forstærket mod grundstødning ved indbygning af en stålramme ved kølen. Med Mark III’eren elimineres også problemerne med indtrængning af vand i samlingen mellem kahyt og cockpit, da der nu er bygget én stor form i stedet.
Oprindelig skulle der som en start pro-duceres en serie på 10 Mark III både, men efterspørgslen har allerede hævet tallet til 15. At der kan produceres så forholdsvis mange både i et ”go” medvirker til at holde prisen nede på et ”fornuftigt niveau,” som Oluf Jørgensen udtrykker det, hvilket kan oversættes til 830.000 kr. Ifølge Luffe-klubben skal man lægge cirka 220.000 kr. til for at få en topudrustet båd, der kan tilfredsstille ethvert behov for tur- og kapsejlads - vi taler her om alt fra sejl, kulfiberstage, varmer, køler, lader, batterier, varmt vand og vind- og taktikinstrumenter.
De nye forbedringer ligger naturligvis alle inden for klassereglernes ramme. Båden kan leveres med en tidssvarende komfort, og på trods af at bådene herved bliver lidt tungere end Mark I og II bådene, så følger de med på kapsejladsbanerne - så-ledes var nummer 3 og 4 ved DM 2003 Mark III konstruktioner.

Nu med stålramme
For at imødekomme flere forespørgsler fra kunderne er III’eren udstyret med stålramme i bunden, og cockpit og dæk er støbt i ét stykke i en helt ny form. Men der er flere ændringer på den nye model: Ny dæksform, som ændrer cockpit og nedgangsparti til kahytten, ændret layout i pantryet, fast garage til skydekappen, hvor der nu kan monteres konsol til instrumenter, anordning til centerløft, der i det daglige fungerer som skylight. Endelig bliver afløbene dybere ved de agterste luger, så man ikke får agterrummet fyldt med vand ved sejlads i hårdt vejr. Som nævnt forbliver de overordnede data som mål og vægt uændrede, så de nye både uden problemer opfylder klassereglerne.

Nyt blod til sejlsporten
Oprindeligt blev de fleste både solgt til hjemmemarkedet, men i dag går flere og flere af den populære 37’er i dag til Holland, Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz og på Bodensee alene ligger der mellem 25 og 30 Luffer.
Luffe 37 er en typisk skandinaviske båd - en moderne fortolkning af skærgårdskrydseren. Båden er beslægtet med Ylva, Faurby, BB 10 og 12 meter og Molich X-meter’en. De er alle forholdsvis tunge og smalle både, hvor der ikke er gået på kompromis med sejlegenskaberne. Luffe 37 er en båd der går dybt på løberne og højt på krydset, den er retningsstabil med et ror, der er så dybt, at man ikke pludselig mister den. Heller ikke på hård skæring med masser af sejl oppe. Omkostningen for at satse på de gode sejlegenskaber er, at komforten og rummeligheden om læ ikke er imponerende sammenlignet med de mere turprægede både.
”Den efterspørgsel vi har oplevet de sidste måneder er rigtig god. Og tendensen er helt klar opadgående. Det gode er, at det er folk, der er kapsejladsinteresserede, men som også skal have familierne med på tur. Det er altså yngre mennesker end vi længe har set, hvilket kunne tyde på, at flere er ved at få øjnene op for sejlsporten igen,” siger en begejstret Oluf Jørgensen.

Luffe 37
Designet: 1979
Konstruktør:
Bent Juul Andersen/Oluf Jørgensen.
Længde overalt: 11,16 m
Længde i vandlinjen: 9,50 m
Bredde: 2,75 m
Dybgang: 1,70 m
Rig og sejl: Fraktionsrig med bagstag.
Storsejl 26 kvm. Fok 22.3 kvm.
Genua 32 kvm. Spiler 89 kvm.
Motor: Volvo diesel/benzin 18 hk
S drev.
Brændstoftank: 30 l
Skrogmateriale: Håndoplagt glasfiber.
Rufmateriale: Glasfiber.
Deplacement: 3850 kg
Køltype: Finne. Materiale: Bly el. jern.
Kølvægt: 1680 kg. Kølprocent: 43.6 %.
Antal kahytter: 2 stk.
Køjepladser: 5-6 stk.
Værft: Oluf Jørgensens Bådebyggeri A/S, tlf. 75 51 72 10. Leveres som selvbyg/-aptering.


Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer