Test af brugte Sejlbåde | Elan 31

Elan 31

18-06-2004 13:08 Hans Henrik18 Jun 2004 11:08 - Morten Brandt Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Første gang jeg så den var på land i vinter på bådudstillingen i Fredericia. Dengang drømte vi om sommer, varme og sejlads. Jeg bemærkede, at der var mange, som interesseret tog trappen op for at gå om bord og se nærmere på, hvad de kroatiske bådebyggere anno 2003 kan præstere. Den generelle oplevelse var positiv. Håndværket var i orden, der var ikke sparet de forkerte steder. Dertil kom det udvendige design der lovede godt med et smalt rorprofil, et kølprofil med bulb og en IMS inspireret lodret stævn. Alt i alt et løfterigt første møde. Derfor var det med spænding, at jeg midt i juli endelig fik lejlighed til at se og mærke båden i sit rette element, på bugten ud for Kerteminde.

Styring og trimning i Elan 31 forekommer så naturligt, at man næsten glemmer at værdsætte funktionaliteten - hvordan skulle det ellers være? tænker man.


Og der var noget at mærke på. På vandet virker båden som en gennemarbejdet sag, hvor arbejdstitlen på projektet kunne have været ”brugervenlighed”. En førstegangskøber vil sikkert ikke bemærke, at snore, spil, aflastere og frølår, sidder hvor de skal - det virker jo meget naturligt. Omvendt har Elan gjort den taktisk smarte manøvre at gøre en lille smule ekstra ud af tingene, hvilket gør at kapsejlerne og erfarne købere vil nikke anerkendende. Eksempelvis er spillene fra Harken, masten fra Seldén og aflasterne fra Spinlock. Varemærker der er garanter for kvalitet, og som vil afhjælpe fordomsfyldte køberes modvilje over for både produceret i Kroatien. Som det jo så ofte er tilfældet med fordomme, holder de ikke til en konfrontation med virkeligheden. For selv uden hjælp fra allerede etablerede ”brands” ville Elan’en, hvad angår pris og kvalitet sagtens kunne stå på egne ben.

Komfortabel tjans
På bidevind er båden nærmest neutral på roret med en lille tendens til det luvgerrige, hvilket kun er en fordel på et farvand som ved Kerteminde, hvor vinden springer konstant. Undervandsskrog og balanceror placeret langt agter gør, at den manøvrerer kontant og direkte, men dog en smule tungere end jeg havde forventet. Ifølge importøren skyldes det muligvis for meget spænding omkring lejerne.
Når det så er sagt, rykker det ikke ved den kendsgerning, at Elan 31’eren er en meget let håndterlig båd. For rorsmanden sidder både storskøde og løjgang inden for rækkevidde og funktionaliteten er bevaret både i vendinger, bomninger og når der sejles på konstant kurs. For gasterne er cockpittet konventionelt og dermed funktionsgaranteret layoutet. Igen sidder tingene som de skal. Det betyder, at mens mor styrer båden og betjener storsejlet i ro og mag, så trimmer far rullegenuaen, det flydende skødepunkt, og ved hjælp af de to spil på ruftaget er udhal og faldspændingerne også gjort til en komfortabel tjans. Der er naturligvis ingen bagstag på båden, hvilke også er med til at gøre det hele meget nemmere. Til gengæld har Elan husket at sætte en agterstagsstrammer på, hvilket igen eksemplificerer, at sejlegenskaberne har været prioritet under designarbejdet.
Det var småt med bølger, da vi var på vandet den dag. Alligevel var det en følelse af stabilitet og sødygtighed, der stod tilbage, hvilket er det samme indtryk man får, når linjetegningerne granskes. Bådens spring og relativt høje fribord virker velegnet til in-shore sejlads i alt slags vejr. Eneste alvorlige anke er sejlene, der leveres med fra værftet. I Elans brochuremateriale bliver kommende købere opfordret til at deltage i kapsejldser med båden, hvilket er en rigtig god idé for båden er egnet til det, men hvis du gør så køb et stel til formålet hos en ”rigtig” sejlmager, det vil betale sig.

Markerer håndværket
Som flere andre masseproducenter af både har Elan allieret sig med en allerede anerkendt tegnestue. Det er således Rob Humphrey’s Yacht Design, der har slået stregerne til serien der strækker sig fra 31’eren og op til en 45 fods. Humphrey’s folk har flere prominente designs på samvittigheden. Blandt andet har de medvirket til udviklingen af Ellen MacArthur’s Open 60, Kingfisher. I den anden ende af spektret har de slået stregerne til den prisbelønnede Oyster 53.
Hos Elan er det 31’eren, der pt. repræsenterer det mest tidssvarende design. Som nævnt er der flere træk, som kan genfindes i IMS-bådene - stævnen, det høje fribord og den relativt smalle vandlinje. Modsat sine storsøstre har 31’eren også en finesse, der viser kritikere og konkurrenter, at det er rigtige bådebyggere der producerer båden. Den er således bygget med sheerline. Hos mange af konkurrenterne også på mange større både danner samlingen mellem fribord og dæk en skarp kant, herpå placeres typisk en alu-liste så den underliggende støbte samling skjules effektiv og hurtigt. På 31’eren er mødet mellem de to flader, derimod gjort til en ”blød” afrundet overgang - en sheerline. Det er en krævende operation, der tager sin tid og som stiller krav til bådebyggerne.
Ud over sheerline kan have indflydelse på målet, er den betydeligt mere behagelig, at omgås samtidig med, at den rent visuelt giver den effekt, at fribordet kommer til at virke lavere end på både udstyret med alu-listen, som jo placeres i lige forlængelse af fribordet.

Kvalitet for pengene
Om læ er der ikke taget nogen chancer. Båden er konventionel i indretning og vil dermed leve op til de flestes forventninger til hvad en sejlbåd på 31 fod skal indeholde og til hvordan den skal se ud. Imidlertid er der igen en række små detaljer som løfter helheds-indtrykket: Fra de ventilerede skabe, lynaflederen fra mast til køl, skraldespanden, der åbner ud i salonen, så den ikke er i vejen i pantryet over den lille boks under køjen i forkahytten, hvor transducerne til log og ekkolod placeres til en integral konstruktion, hvor kræfterne fra vanterne overføres til den samme bundramme, som også absorberer kræfterne fra kølen. Alt træapteringen er lakeret fire gange inden monteringen, hvilket blandt andet skulle sikre, at der ikke suges fugt op fra ubehandlede flader.
Elan fabrikkerne er blandt verdens største producenter af ski, og hvis de fortsat kan holde stilen, må de være godt på vej til at blive blandt de store inden for bådproduktion. Der er i hvert fald ingen diskussion om, at de ved hvordan produkter industrialiseres. Når de så samtidig formår at bevare håndværket på de rigtige og afgørende steder ja så står de med et produkt der positivt skiller sig ud fra konkurrenterne.
Prisen på 31’eren ligger lige under 600.000 kr. hvilket er billigt - man får meget båd og kvalitet for pengene.
Der er siden bådudstillingen solgt fire både i Danmark. Internationalt ligger salgstallet på over 100. Båden vi prøvesejlede er som de leveres. Det vil sige båd, motor, storsejl og rullegenua. Vil man anskaffe sig GPS, ekkolod, vindinstrument og spiler oven i købet monteres det af importøren og der bør lægges cirka 70.000 kr. til prisen.

Elan 31
Længde overalt 9,40 m
Længde vandlinje 8,21 m
Bredde 3,20 m
Dybdegang 1,85 m
Køl 1300 kg
Vægt i alt 3800 kg
Motor: Volvo 20 hk
Pris: 598.000 kr.
Tanke: Vandtank 150 l. Brændstoftank 70 l.
Rig og sejl: Storsejl 26,50 kvm. Genua 28,00 kvm. Spiler 75,00 kvm.
Import og salg: Bådkommissæren i Kerteminde, tlf. 65 32 18 15.


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer