Liberty 25

24-02-2004 09:27 Hans Henrik24 Feb 2004 8:27 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Hvad vil et velestimeret værft med speciale i klassiske sejlbåde som Drage og Etchells 22 med en motorbåd - og så en speedbåd? Svaret giver sig selv, når man ser den sidste nye model, Liberty 25, fra det engelske Petticrows-værft, der ejes af den dobbelte danske OL-guldvinder i Soling, Poul Richard Høj Jensen. Liberty 25 er en opvisning i stil og klasse og raffineret bådebyggerhåndværk, som sagtens tåler at komme i selskab med f.eks. en moderne coldmouldet Drage, og prisen er for resten omtrent den samme, for den er høj!
Liberty 25 er et pragtstykke i fremragende sejlegenskaber; den sejler komfortabelt 25 knob i cruisinghastighed og kan slå de skarpeste sving fra høj hastighed uden at miste grebet i vandet. Det skyldes to ting: Den ene er, at Liberty 25 har et skrog, der er bygget usædvanlig stift og dyrt med kulfiber over en kerne af hårdpresset divinycell-skum i en vakuumstøbningsproces, der giver et meget let skrog med optimal styrke.
Den anden ting er, at forbilledet for Liberty 25 er én af de allerførste Coronet-speedbåde fra først i tresserne, Coronet 21. Den blev tegnet af amerikanerne Jim Wynne, som var stærkt medvirkende til de danske Coronetters succes.
Coronetten var konstrueret med en meget dyb V-bund på 24 grader, som nok krævede en god portion heste at køre planingsfart, men til gengæld leverede fremragende sejlegen-skaber i sø. Der er ikke noget galt i at tage Coronetten som forbillede, for rettighederne er udløbet, og ingen har gjort krav på dem, så faktisk kan man i dag købe en nybygget, hundrede procents kopi af Coronet 21 i Finland.
Så vidt er Poul Richard Høj Jensen dog ikke gået. De fine linjer i skrogbunden er intakte, men skroget er gjort bredere og længere, hvilket ikke er nogen helt enkelt sag, så Jan Kjærulff har på et tidspunkt været inde over og sikre, at ændringerne forløb teknisk korrekt. Således er den oprindelige idé ved konstruktionen med ”indbyggede” perfektionslister, som giver skroget et elegant forløb, naturligvis bibeholdt.

Tradition, retro og kulfiber i samme båd
Oven på det klassiske speedbådsskrog har Poul Richard Høj Jensen fået én af de berømte engelske designere, Ken Freivokh, til at designe overbygning og cockpit. Ken Freivokh er i for-vejen kunde hos Petticrows-værftet, idet han sejler Drage. Han har med stor respekt for værftets håndværkstraditioner lagt en stil for Liberty 25, der er helt i pagt med den måde, den er fremkommet på, en blanding af retro og topmoderne elementer. Den ligner en båd, der er blevet bygget længe, men nænsomt moderniseret. En ”instant classic” - øjeblikkelig klassiker - skriver englænderne.
Indretningen og udstyret er ødselt. Båden er i traditionel speedbådsstil bygget op med centercockpit og flotte for- og agterdæk af tykt lakeret mahogni, med mellemlæg af lyst abachitræ og skandæk og fisk af teak. Cockpittet består af to førersæder af bucketseat-typen, samt en agtersofa til tre personer. Alt indtræk er udført i vandtæt, lyst læder. Vindspejlet er flot svunget i en ramme, der er som skåret ud af rustfrit stål, mens instrumentbrættet er udført i kul-fiber med rigtige, runde retro-instrumenter med hvid skive. Styringen foregår med et moderne sportsrat i aluminium og læder, og motoren dirigeres med to fingre ved Volvo Penta’s elektroniske gasregulering.
Ny og gammel stil støder sammen - og stiger forunderligt nok op på et højere niveau.
Agterude er skroget sluttet af med en buet, negativ hæk, der har indbyggede trin til en badeplatform. Overalt er der fornemme rustfri og forkromede beslag: Pop-up fortøjningsklamper, håndlister på agterspejlet i forbindelse med badeplatformen, og typiske ”gæller” over udluftningen fra motorrummet, som er standard på klassiske amerikanske runabouts.

En OL-sejler om at skifte til speedbåd
Liberty 25 giver et tydeligt indtryk af, at der ikke er sparet på noget, og det er heller ikke tilfældet. For en god ordens skyld har Liberty 25 bovpropel, og motorlugerne åbnes hydraulisk. Under dæk er der to pæne voksenkøjer, og al aptering er ligesom dækket af massiv mahogni. Båden kan naturligvis også fås i en version med Volvo Penta 5.7 liters V8 benzinmotor med 280 hk, hvormed den løber ca. 50 knob.
Liberty’en er tænkt som en niche i Petticrows-værftets produktion, men måske bliver den en gøgeunge, for der er nu solgt 15 styk, hvor værftet bygger ca. 30 Drager om året. Der er allerede forbedrede og større modeller på tegnebrættet i Ken Freivokh’s designstudio. Speedbådsserien startede med en 22-fods, som fik en fornem debut under America’s Cup jubilæumsregattaen i 2001 i Solent, hvor den fungerede som tenderbåd for Prins Henrik, der var til stede med kongeskibet ”Dannebrog”. Prinsen var ikke den eneste Dragesejler, som kom til sejlads i en klassisk motoryacht, medbringende en Drage på dækket, så ordrerne begyndte at løbe ind. Når man er vant til Jaguar og Bentley, kan man sagtens se kvaliteterne i Liberty-bådene.
For Poul Richard Høj Jensen, én af de mest vindende danske sejlere gennem tiderne, har skiftet til speedbåde ikke været særlig stort:
”Nej, for jeg nyder at sejle min Liberty 25. Jeg nyder både sejladsen, fordi jeg synes den sejler så perfekt, og fordi den er så god til at sejle op til mine kunder og snakke med dem. Og så nyder en gammel maskinarbejder at høre folks udbrud over finishen: ’Nej, hvor er den flot!’ - Jeg har heller ikke betænkeligheder ved at bygge en dyr båd. Vi kan ikke sælge noget, der er billigt, her fra værftet.”

Liberby 25
Længde 7,22 m
Bredde 2,43 m
Dybgang 0,45 m
Bundvinkel 24 °
Vægt 1780 kg
Brændstof 225 l
Motor 160 hk
Volvo Penta KAD32L
diesel med DuoProp.
Pris 89.000 £
Ekskl. moms
- ca. 960.000 kr.
Salg: Petticrows, Essex, England, www.petticrows.com


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer