Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 49

Bavaria 49

28-10-2003 13:21 Christina28 Oct 2003 12:21 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen


To kolleger fra et tysk bådmagasin skulle ikke smage på Middelhavet i en bundsolid Bavaria 49. En langbenet dame, der samtidig syner flot og frækt og klæder enhver havn og skipper. Men den tyske frue kunne andet end at se godt ud. Bavaria byder på mere og mere Audi og mindre og mindre VW. Bulerne stod i to meters højde langs Mallorcas Palma. Et pust på tolv sekundmeter ramte os prompte, da vi forlod havnen i Bavarias nye og største sejlbåd. På vej ud af lyst-bådehavnen med kæmpe rigmands-yachter på 70-100 fod, virkede testbåden lille i størrelse. Lidt som en Junker 22 i Rungsted Havn. Ingen andre både i sigte på havet. Var vi for overmodige? Kursen var direkte mod Afrika. Bølgerne ramte os ikke i cockpittet. Der var fuld fart frem: 10,5 knob for halvvind. Bådens 15,4 meter hakkede ikke gennem søen eller lå som en urolig korkprop. Nej, båden duvede flot og elegant over søerne, så det sugede behageligt i maven. Udsynet til søerne var uforstyrret på det helt rene, flade teakdæk, perfekt til solbadning. Båden har tilstrækkeligt højt fribord til, at kahytten ikke rager uæstetisk op og er besværlig at passere, hvis man vandrer i stævnen. Gid man havde 1,7 mio. kr. på bankbogen til en Bavaria 49; hvem vil ikke gerne krydse Atlanten eller Middelhavet i den båd, talte vi om, selvom mørke skyer truede mere og mere, men båden klarede sig godt i søen. Købte tre familier sejlbåden i fællesskab ville det for mange danskere være en overkommelig finansiel opgave. Båden er CE-klasset til 12 personer.
”Det er da ikke så slemt selvom det blæser godt,” sagde Søren Hansen fra Kerteminde, en af de to gaster om bord, mens han knoklede i læen på et spil.

Effektiv rullemast
Gasten rebede ubesværet Elvstrøm-genuaen fra det bagerste Harken-spil i cockpittet. Søren havde sved på panden og næsten vand på skoene, da båden druknede essingen nu og da. En 4,46 meter bredde giver stabilitet og båden kan nøjes med en kort køl, der kun stikker 1,8 meter. Til gengæld er det en moderne jernkøl med torpedobulb. Kølvægten på 3,9 tons giver en kølprocent på 35. Deres udsendte stod skråt ved luv rat, og savnede en skrid-klods til fødderne, men klodsen burde være en let sag at montere for det enorme sydtyske Bavaria-værft med 530 ansatte, der om året spytter et par tusinde motor- og sejlbåde ud på mellem 32 og 49 fod. Behageligt er det med to rat, der sørger for man kan sidde helt ude på kanten og f.eks. se på sejlkurver og ticklers.
Vi skar op på kryds, farten faldt til mellem 7 og 7,2 knob, kunne vi aflæse på instrumenterne, som sad nede på det permanente klapbord, lidt upraktisk for rorsmanden, som skal bøje sig for at se fart og dybde. Stævnen begravede sig til tider helt under store, skæve søer. Vandet sprøjtede ud til hver side. Båden smed sig for meget indtil vi ubesværet rullede en fjerdedel af det 53 kvadratmeter storsejl ind i Seldén-masten. Det gik stærkt og kunne gøres trygt fra cockpittet. Storsejlet fra danske Elvstrøm Sobstad var fladt syet med fem langsgående sejlpinde, hvor de tre første virker som rebepunkter. Sejlene var udstyret med Elvstrøm Sobstads ”eksklusive-line” i sandwichdug, der består af fem lag med dacronvæv, yderst med mylarfolier og inderst med armerede polyesterfibre. En ekstrapris på 59.200 kr., som virker godt givet ud. Rebningen gik fint, og et ægtepar vil sagtens kunne klare manøvren. Bølgerne var stadig større end de ses på Storebælt en hårdvejrs dag. Men stadig ingen optræk til panik trods hård luft.

Luvgerrighed forsvandt
Storsejlet var stadig for dybt og roret stadig en anelse luvgerrig. Søren sprang hurtigt ud på badeplatformen agter og kørte et par omgange på den hydrauliske hækstagsstrammer. Masten buede mere og vinden trak straks mindre i storsejlet. Herligt. Balancen var i turbåden. Sådan skal det helst altid være. Et kig op på masten viste at den buede 25 centimeter på midten, samtidig med at forstaget stod stramt. Først nu sejlede vi rigtigt kryds. Riggen skulle muligvis have været endnu hårdere spændt op. Med en velfungerende seksskåret tyskerskødning på ruftaget, kunne vi hale storsejlet hjem, så det stod roligt. Sejlet er som en motor, der skal kunne trimmes undervejs - selv til tur. Det er nærmest blevet en mærkesag for Bådmagasinet at understrege. En turbåd SKAL nemlig kunne trimmes i hårdt vejr. Det øger søsikkerheden og sejlegenskaberne. Bagstaget betød her, at en let hånd på rattet kunne holde Bavaria 49 på rette kurs. Selv da vi slap roret fandt båden vej.
Klar vende. Ingen besværlige bagstag skulle slækkes eller hales. Seldén-masten, 19/20 delsrigget, nøjes med to stærke sæt salingshorn. Genuaen på 71 kvadratmeter var til gengæld temmelig tung at få hjem på genuaskødet, selv på det kæmpe to-gearede Harken 56-spil. Men er sejlerne oppe i årene får de deres sag for. Det beviste Søren, der ikke ligefrem er en slapsvans. Med en båd på 49 fod og 11 tons tung, er kræfterne store i skøderne. Så store at et elektrisk spil er værd at overveje til opgaven.
Alternativt kan sættes en højere, smallere fok på, som er mindre, lettere og fladere, og mere medgørlig. I let vind går man til gengæld en eller to knob langsommere.


Gasten: Vend roligt
Søren var godt kogt i ansigtet, han havde lige halet genuaen hjem, der var temmelig mere kraft at tøjle end i Scan-kap 99-fokken han normalt knokler hjem. Klar vende, gasten peb (heldigvis) stadig ikke. Nu skulle der testes. Vi ville vise vore tyske kolleger på kajen med kamera og kikkert, at Bavaria 49 kan sejles i hård vind. Og det kunne den. Vi vendte langsomt denne gang, båden gik noget i stå, men Søren fik denne gang halet genuaen næsten helt ind før den trak. Båden vendte over 80 grader, hvilket er flot for en turbåd. Vi kunne sagtens have været fire i cockpittet uden nogen fik en albue i ansigtet, det faste cockpitbord var godt at støtte sig til i den urolige sø. Buede, runde former gør at man har svært ved at slå sig i cockpittet, der er åbent og samtidig er let at tage en dukkert fra. Testbådens 40 centimeter brede cockpitkarme var behagelige at sidde på når båden krængede godt til. Spil og skøder sad som de skulle. Tovværket fra Liros, var atter symptom på at grejet er klasse, ligesom båden anvender Harken-blokke. Her går Bavaria ikke på kompromis. Elvstrøm og Seldén er udtryk for det samme kvalitetskrav. Måske derfor sælges flere og flere Bavaria-både, lavet på et stort effektivt, grundigt værft, der med rationel masseproduktion presser prisen i bund. Mandfolkesejladsen - følte vi selv - var slut, en dejlig totimers tur hvor der blev sejlet en del sømil. Ingenting bristede, store solide beslag holdt riggen på plads.
Hurtige 360 grader
I Palmas kæmpe havnebassin løb båden over 7,5 knob med hjælp fra Volvo Pentaens hestekræfter. For fuld motorpower larmede eller rystede båden ikke. Vi rullede let storsejlet ind i masten og genuaen om forstaget. En sidste test for motor viste at Bavaria 49, med et fritstående spaderor, kan svinge kontant og skarpt. Båden svinger 360 grader rundt på under 20 sekunder. Det er faktisk hurtigt. Prøv selv. Vi bakkede båden rimelig let på plads. At bakke en båd i X-large størrelse er en god måde at kontrollere sejladsen på, når der ikke findes en bovtruster. Genua-gasten Søren var glad for han endelig kunne hvile sine arme. Kvaliteten hos Bavarias prisbillige både bliver bedre og bedre, var konklusionen hos Bådmagasinet og det tyske magasin Segeln. Men for lige at sætte tingene i perspektiv, så koster en dansk X-482 i samme størrelse 4,1 mio. kr. sejlklar, cirka 2,4 mio. mere end en Bavaria 49. Forskellen på en Mercedes og Folkevogn, vil mange mene. Kunderne får hvad de betaler for: En X-482 har f.eks. udvalgt teak i apteringen, højere rig af rodrig og dybere jernkøl med dyrere bly i bulben og mere bådfart over grunden. Men et faktum er, at mange producenter river sig i håret over sydtyskernes lave priser pr. fod. Bavaria 49 er ingen undtagelse.

Bavaria 49
Konstruktion: J&J-Design/Slovenien
Længde 15,4 m
Vandlinje 13,1 m
Bredde 4,46 m
Dybgang 1,8 m
Vægt 11 ton
Kølvægt 3,9 ton, kølprocent 35 %.
Rig og sejl: Seldén rullemast, Elvstrøm-sejl, rullestorsejl biradial med fem langsgående pinde 53,2 kvm, rullefok trioptimal 71,4 kvm.
Motor: Volvo TMD 22
Brændstofstank 320 l
Holdingtank 80 l
Vandtank 650 l
CE-godkendelse Kategori A
Pris 1.710.000 kr.
Udstyr på prøvebåd:
Teak på dæk, ekstra god sejldug og oliefyr.
Værft: Bavaria Yachtbau, Giebelstadt/Würzburg.
Import: Floor Marine-Center,
tlf. 87 11 40 00, www.floor.dk

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer