Dufour 33 og 37 GibSea

14-02-2003 01:00 Hans Henrik14 Feb 2003 0:00 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen





Lystbåde følger konkurrencens lov, så selvom den er en luksusvare, skal en ny båd gerne være større og billigere og hurtigere og bedre for at kilde køberinteressen i dag.
Man kan naturligvis ikke levere det hele på én gang, men franske bådværfter har været ferme til at stykke interessante tilbud sammen.
GibSea-serien fra det franske Dufour-værft har blandet kortene på en ny måde og kan levere en serie både, der er pris-mæssigt interessante og sejler på andre betingelser end normalt og er udstyret på en noget traditionel, men alligevel ander-ledes måde ... Så nu til noget helt andet, som de plejer at sige i fjernsynet.
Bådmagasinet havde lejlighed til at sejle Dufour 33 GibSea og Dufour 37 GibSea samtidig, og vi har uden betænkelighed slået testerne sammen, for begge er skåret over samme læst. Der er tale om meget brede og rummelige både med en høj udnyttelse af skrogets beboelsesmuligheder, men med moderat køl og rig.
Begge både udstråler tydeligt det moderne cruisingbådspræg, som er opstået gennem franske værfters mangeårige tradition med at bygge både til charterbranchen.
Her var kravene i mange år yderst kon-tante: Giv os plads for pengene, og blæse være med resten! I mellemtiden har virke-ligheden og gode konstruktører heldigvis overhalet den holdning, men den har efterladt en klar opdeling af franske sejl-både i to divisioner: Kapsejladsbåde og cruising-både.
Disse to GibSea’er er klart i den sidste kategori, men værftet har prøvet hårdt på at undgå den noget bevidstløse måde, franskmænd har haft for vane at konstruere og bygge deres cruisingbåde på.

Karakteristisk og praktisk stævn
Skrogets profil er konsekvent og praktisk udført med en stejl ”delfin-stævn”, der har en udbygget ”næse” i stævnen som skjuler anker og kæde og samtidig giver en sikker ombordstigning.
GibSea’erne er usædvanligt brede med et længde-breddeforhold, hvor bredden udgør mere end 1/3 af længden. Fribordet er højt, som det plejer på en fransk cruisingbåd, og overbygningen er kraftigt udbygget og gør det f.eks. lidt trangt at smutte op fra cock-pittet, for sidedækket er smalt agterude.
Riggen er en ordinær masthead-type, som er noget lav og med ét sæt ganske brede salingshorn. For 33’erens vedkommende er riggen så bred, at vantene går direkte til røstjern i skrogsiden på gammel-dags maner. Det giver en let rig, da bred-den reducerer belastningerne og kravene til styrken. Masterne står med et upraktisk babystag i fordækket og fast, dobbelt hækstag uden trimmuligheder, som dog er ret let at eftermontere selv.

Bulb og bredde giver stabiliteten
Under vandet er begge GibSea’erne karak-teristiske ved at have en temmelig lav køl, som samtidig udgør en noget lav kølprocent, men kølvægten er samlet i en effektiv, flad bulb i bunden, ligesom skrogenes store bredde må forventes at bidrage til stabiliteten. Langt agterude sidder et slankt og ret dybt fritstående balanceror.
Begge både har ratstyring med en god styreplads bag rattet, og storskødet er placeret på overbygningen, hvilket giver maksimal udnyttelse af cockpittet, da der hverken er løjgang eller rorpind til at begrænse gasternes opholdsmuligheder. Løjgang findes for øvrigt ikke, idet storskødet blot løber i to faste blokke som en art stor hanefod på tværs af overbygningen. Alle fald og hal er ført tilbage efter en vel-kendt fransk recept, hvor fald, storskøde og kickingstrap betjenes på overbygningen, mens genuaskøderne løber tilbage til spil udfor førerpladsen.
Det er en fordeling af trimarbejdet, jeg ikke rigtigt kan forliges med, da man som rorgænger er låst til ratstyringen langt agterude i cockpittet og ikke umiddelbart har adgang til sit normale ansvarsområde, storskødet. Trods den noget enkle skødning fungerede dette for øvrigt godt og tillod ganske tæt skødning af storsejlet.


Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer