IMX-45

25-08-2002 14:08 Hans Henrik25 Aug 2002 12:08 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Med en fart på ca. otte knob ved en krydsvinkel bedre end 40 grader har X-Yachts' succesfulde nye kapsejladsbåd IMX-45 sat en bemærkelsesværdig standard for, hvad en moderne sejlbåd kan præstere.
IMX'eren sejler i gennemsnit flere knob hurtigere end velsejlende turbåde i samme størrelse, når de starter i kapsejlads sammen. Og det bedste ved det hele er, at
bådens imponerende fartegenskaber uden særlige problemer kan sive ned til turbådene, for IMX-45 er lige så meget en cruisingbåd, som den er en racer.
Man skal ikke lade sig forstyrre af, at IMS-reglens
cruisingklasse er ved at blive én af de mest højspændte kapsejladsklasser i Europa. Det sker, fordi der ligger meget stærke værfts-interesser og prestige bag.
IMS-reglen er god, for den fremelsker hurtige skrog med rene linjer og naturlige sejlegenskaber. Og da bådene i cruisingklassen skal opfylde en række betingelser med bl.a. en brugbar aptering, kan de uden særlige vanskeligheder konverteres til "rigtige" turbåde, uden at vægten af en god turudrustning tynger de dyrebare linier ned og ødelægger de originale fartegenskaber ... Som man så det ske med ombyggede racere fra den umulige, gamle IOR-regel.
Selvfølgelig kan man se, den har race -
Ved første øjekast kunne IMX-45 ligne en fredelig
familiebåd, som den ligger i eftermiddagssolen og lyser op med sit splinternye teakdæk og relativt høje fribord.
En 45 fods båd er en stor båd, så det store cockpit antyder ikke særlige sportslige kvaliteter, da det ikke dominerer båden i særlig grad. Riggen kunne se tilforladelig ud for den, der ikke kender IMX'eren. Masten er godt nok høj, men den står uden den sædvanlige sværm af bagstag og checkstag, som plejer at signalere hurtige ambitiøse både. Det er faktisk kun det enorme kulfiberrat agterude og det åbne agterspejl, der antyder noget om race.
Den provokerende, skarpe og stejle stævn har umis-kendeligt race, men er ikke noget klart tegn på hurtighed, for den er for længst adopteret til de mere udpræ-gede turbåde.
Men det er altså Danmarks mest potente racer, vi står overfor, topbåden i international IMS' cruiser-racer klasse, hvor den har vundet, lige siden første eksemplar kom på vandet i foråret.
Det trænede øje kan naturligvis sagtens se, at dette her er en båd med hestekræfter i. Vel er dette ikke sejlsportens Formel 1, for det må være bådtyperne i America's Cup med deres astronomiske budgetter. IMX-45 skal nærmere sammenlignes med en sportscoupé, har en engelsk kollega foreslået. Den stråler af kompetence, og uuuh, hvor vi glæder os.

En tokroners tur med vidunderet

Vi trængte os på en sommereftermiddag, hvor et nyt eksemplar var ved at være leveringsklart til den norske forhandler, der sikkert l-i-g-e kunne presse en kort præ-sentationstur ind.
Det gælder om at være beskeden i sådan en situation, for IMX'erne går som varmt brød til kapsejlere, der ikke kan komme hurtigt nok af sted fra værftet i Haderslev, for de hungrer efter at komme ud på vandet og vinde pokaler. Det er som at
springe på et eksprestog i farten, så indtil videre er det kun fuldmodne kapsejlere, der virkelig har prøvet
båden igennem.
Eftermiddagen svandt, de nyankomne North sejl blev omsider strakt, og vi startede jomfruturen ud af Haderslev Fjord med kapsejladsskip-per Dan Petersen som guide. Vinden var 8-10 m/sek, og pustene kom tumlende ned over skrænterne og trætoppene ved "Djævlebugten" yderst i fjorden, hvilket gjorde den første sejlads ekstra spændende.
Vi lagde alligevel ud med fuldt storsejl og en høj, smal rullefok, "for den ser ikke så godt ud med rebede sejl," sagde Dan Petersen med tanke på fotografen. Båden sejlede uden de sædvanlige 7-800 kg indvendig ballast, fordi den er en særlig tur-version med teakdæk og en del grej, som ikke plejer at være om bord til kapsejlads, hvorfor den skulle trimmes færdig i Oslo ... Hvor måleren ventede forud for Færder-sejladsen om en uge. Det hele begyndte at ligne en tokroners tur.
Den fik vi til gengæld. Bådens ejer, den norske X-forhandler Otto Backe, overgav næsten frivilligt rattet efter nogle få minutter, sikkert for at slippe af med os og komme hurtigt videre. Og så står man endelig dér med det 1,90 meter store Jefa-kulfiberrat i hænderne, en over 20 meter høj kulfiber-mast knejsende med 104 kvadratmeter sejl, blykølen 2,75 meter nede i vandet, og ikke mindst et omhyggeligt designet skrog til at bære os frem med højest mulig fart.

Kontrol og balance i bredfulde mål

IMX-45 indgyder straks en overvældende fornemmelse af kontrol, og den forlader os ikke, selvom prøvebåden mildt sagt var noget "kilden" på grund af fraværet af den indvendige ballast. Vi var grundigt forberedt, for Dan Petersen havde på turen ud fortalt om, hvordan optime-ringsracet i IMS-klassen har betydet, at han nu altid sejler uden indvendig ballast og for fuldt storsejl under sejladserne, med alle mand
siddende ude på kanten. "Det er lidt vildt".
Som sejladsen formede sig, var indtrykket dog ikke så faretruende. IMX'eren opførte sig, som når man sejler en almindelig turbåd, der skulle være rebet for 20 minutter siden. Den krængede noget hidsigt og løb med op i pustene, men sikkert inden for rækkevidden af det meget dybe ror, som tillader rorgængeren at presse båden ganske brutalt tilbage på kursen og hindre den i at løbe op, hvis man absolut vil overbevises om, hvilken kontrol man har over båden.
Det mest imponerende er, hvor fint denne store båd
balancerer og hvor små ratbevægelser og lidt kraft der skal til at styre den. Når man ser Dan Petersen styre på kryds, sidder han roligt oppe på cockpitkarmen med begge hænder om rattet, som om han holder en bog. Han er så god til at "læse" båden, at han nøjes med at styre med bittesmå bevægelser af tommelfingrene.

Den sejler topfart allerede fra 5 m/sek.

Følingen med båden er ikke så markant, som den kan være på X-Yachts' egne cruisingbåde. Det skyldes til dels det smalle rors fine balance, der giver minimalt rorpres, suppleret med udvekslingen i styringen, der egentlig er ganske høj, idet der kun er én ratomdrejning fra stop til stop. Men takket være det store rat har man en ekstraordinært stor "arm" at kontrollere med. Ratstyring med rorpindskvaliteter. Tilbagemeldingerne fra båden er uvant mild, men man skal ikke være en oversanselig sejler for at kunne tyde dem.
På de få stræk, dybdeforhold og vindretning tillod det, kunne vi i glimt opleve IMX-45'erens potentiale, selv om vi var underbemandet, hvor Dan Petersen plejer at være 12 mand til luv. De store digitalinstrumenter på masten flimrede op i nærheden af 8 knob på bidevind, 9 knob på foran for tværs og 10 knob på halvvind, meget tæt på X-Yachts' egne beregninger for båden.
Og så var det ellers farvel og tak. Oslofjorden kaldte.
Om bådens overlegne fart fortæller Dan Petersen: "Den store forskel til turbådene er, at vi opnår maxfart allerede ved godt 5 sekundmeter. Når det blæser hårdere, rykker de tungere både naturligvis tættere på

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer