Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 44

Bavaria 44

23-07-2002 12:44 Hans Henrik23 Jul 2002 10:44 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Når pladsforholdene er det tungest vejende parameter for at vælge sejlbåd, står Bavaria-bådene blandt de forreste i køen med et tilbud. Topmodellen i Danmark, Bavaria 44, er ingen undtagelse. Den præsenteres til en kvadratmeterpris, som nærmer sig halvdelen af, hvad prestigefyldte, værftsbyggede både af den højeste standard kommer til at koste.
Hvad giver man egentlig afkald på, hvis man nøjes med den billigste løsning?
Forskellen er svær at se for en udenforstående, og rent faktisk bliver forskellen mindre og mindre mellem tilbudsbådene og de prestigefyldte sejlbåde med de rigtige kapsejladsgener, især når lavprisbådene gribes an, som Bavaria gør det.
44'erens størrelse gør det let at skabe flotte linjer, og den mulighed har Bavaria udnyttet. De tyske både seriefremstilles efter nogle af de samme rationelle metoder, som bruges på en bilfabrik, på computerstyrede maskiner og med samlebåndsteknik. Og værftet producerer både i så store antal, at det indkøbsteknisk ikke er noget problem at udstyre en lavprisbåd med grej fra lødige underleverandører, både med hensyn til motor, rig, spil, sejl og beslag.
Designet er upåklageligt og rationelt, det sigter blot meget direkte mod charter- og tursejlads, hvor pladsen og komforten har højeste prioritet. Idealet er et andet end prestigebådene, der enten er skabt ud fra kapsejladshensyn eller høje krav til sejl- og fartglæden. Der er tale om to forskellige kategorier, men som sagt bliver forskellen sværere og sværere at se forskel på. Man må ud og prøve.
Tursejlads-detaljer
kan også være gode
Bavaria 44 lokker med en fornuftigt høj rig med 18 meter mast over vandoverfladen, pænt sejlareal og en sporty dobbelt ratstyring i et stort cockpit. Først ved et nærmere eftersyn røber turbåden sig. Det ses dog hovedsagelig kun på skødningen af storsejlet, som foregår betænkeligt langt fremme på bommen, og med løjgangen på overbygningen foran skydekappen ... Og med det faste cockpitbord med det store magasin, som ved endnu et nærmere eftersyn viser sig at være enormt praktisk under aktiv sejlads, fordi der er noget at støtte sig til og stemme imod i det brede cockpit.
Vi har kun haft lejlighed til en kort præsentationstur i 44'eren, men sejladsmæssigt toner Bavariaen straks rent flag. Vi sejlede i ca. 8 m/sek på fladt vand, hvor vi opnåede en pæn bidevindfart på 6,2 knob, men uden at imponere på højden. På foran for tværs meldte GPS'en ud med 7,5 knob og 8 knob i pustene, på halvvind sejlede den stabilt på 7,5 knob, og på agten for tværs faldt farten til 5,6-6 knob.
I den aktuelle vindstyrke begyndte krængningen at være for meget på bidevind i pustene, men båden er let at rullerebe ned på genuaen, takket være en sjov detalje.
Skødeblokken til rullegenuaen sidder løst på en lang skinne, hvor den selv indstiller sig efter den øjeblikkelige rulningsgrad på genuaen. Det løser ét problem med at stille skødepunkter om (som regel opdaget for sent!) på en dårligt bemandet turbåd, der reber på bidevind, men på rumskøds kurser trimmer forsejlet ikke optimalt og bør også kunne få et fast skødepunkt.
Det er lige nøjagtig her, stilarterne skiller mellem den udprægede tur/charterbåd og den kapsejladsorienterede båd: Den lette betjening kontra omhuen med alle detaljer, der giver fart, kontrol og sejlglæde. Bavariaen er i øvrigt rigget med omtanke. Storsejlskødningen sidder som nævnt langt fremme på overbygningen. Det trækker næsten midt på bommen, og tilbyder altså en meget kort "arm" at kontrollere bommen med. Det problem er løst med et seksskåret skøde, der tilmed kører med lav friktion, og med en løjgang, der kontrolleres med et fireskåret hal, så det ikke er noget problem at kontrollere vinklen på storsejlet i praksis. Båden er desuden udstyret med kickingstrap og hydraulisk hækstagstrammer, så man faktisk kan få det, som man vil ha' det med trimmet.
Indrettet til sindig sejlads
Betjeningen er tydeligvis indrettet på sindig sejlads, idet storskødet trimmes fremme på overbygningen over faldstopper og spil - noget upraktisk for betjeningen, men en stor fordel for livet i cockittet, der er fri for generende løjgang og storskøde.
Sejladsen er rar, noget tung og sindig. Bevaria 44 mønstrer ikke den højeste kølprocent, vi har set, og den virker en smule underrigget, så den svarer blot igen på pustene ved at krænge lidt mere i stedet for at producere fart.
Som et kompromis over for mindre rutinerede charterbådskunder er den egentlig et velvalgt kompromis, for en mere højtydende båd kan måske let virke for nervøs og "vanskelig" i ukyndige hænder.
Styringen på dobbeltrattene er ikke tung, som vi måske er kommet til at antyde på et spøg og skæmt-billede her til testen. Ratstyringen fungerer nydeligt og uden mærkbar inerti i det dobbelte system.
Tilmed er dobbeltrat i så stor en båd en glimrende ide, som forbedrer rorgængerens overblik og den langsgående trafik i cockpittet, og Bavaria har udnyttet dobbeltstyringen til en praktisk opdeling af cockpittet.
I praksis er styringen dog alligevel en smule "tung", fordi rorvirkningen er lidt træg, og man ikke tilbydes nogen særlig inderlig føling med båden og dens balance.
Et orgie af plads
- seks eller otte køjer
Under dæk er Bavaria 44 nærmest et orgie af plads, og det er for en gangs skyld realistisk at forestille sig, at alle tre tomandskahytter kan benyttes, uden beboerne kommer i vejen for hinanden. Bådens længde er fornuftigt udnyttet, idet de to agterkahytter har fået lidt mere privatsfære end man er vant til, med et godt klædeskab og gulvplads bag lukket dør. I salonen deler de to agterkahytter et lidt småt dimensioneret toilet, til gengæld et pantryet oppe i landkøkken-størrelse i hele bagbords side. Salonen er traditionelt indrettet med en u-sofa, og en fritsvævende topersoners sofa midt på gulvet, så der er plads til otte personer omkring bordet.
I stævnen havde testbåden en ødsel owners cabin med en drabelig hollywood-seng, masser gulvplads og skabsplads og eget toilet, som virkelig vil være i stand til at støtte ejerens selvfølelse. På bådudstillingen i Bella vistes en mere beskeden version, hvor forkøjen var skåret ned til stadig brugbare 195 cm, toilettet krympet, og så er pludselig et køjerum mere i styrbord med to køjer i etage.
Den store salon virker noget bar, som om designerne ikke rigtigt har vidst, hvad de ville med al den plads. Ønsker man hygge og intimitet, må man komme med initiativet selv.
Når man går Bavariaen igennem med kræsne øjne, er interiøret meget nydeligt, men materialevalget med hensyn til hynder, træværk er ikke sket på de dyreste hylder. Den mangler disse små lille pift til at løfte kvalitet og finish op, hvor man forventer den i en 44 fods båd. Men til prisen må man sige, båden er fair.
Det koster nemlig omkring en million mere at få en båd af den type, der oser af vilje og ambition og afste

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer