HANSE 401

19-07-2002 Hans Henrik19 Jul 2002 10:01 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Der skal vel en vis overvindelse til, før en dansk sejlbådsentusiast indgår seriøse overvejelser om at købe en tysk sejlbåd i millionstørrelsen. Det plejer jo at være os, der leverer både til tyskerne. Men den tyskbyggede Hanse 401 leverer selv et par argumenter, som kan få spekulationerne til at styre ad nye veje.
Hanse 401 er oprindelig en danskbygget båd, idet den blev konstrueret til Bianca Værft i 1987 som Bianca 420. Den er i det hele taget en ret international båd, idet Bianca havde hyret de franske konstruktører Joubert & Nivelt til opgaven. Den var dengang virkelig fremsynet med rullegenua og storsejl med gennemgåede pinde som standard, og bådens linjer afspejlede konstruktørernes succes ved Admirals Cup.
Prisen var høj, og krisen først sidst i firserne tog livet af Bianca Værftet.
I dag er formen i hænderne på Yachtzentrum Greifswald på den tyske østersøkyst, der har gjort det til en levevej at puste nyt liv i gamle sejlbåde. Her er konstruktionen blevet kortet ned, bl.a. for at slippe for en fordyrende individuel godkendelse af både over 40 fod.
Ændringerne er ikke overladt til tilfældigheder, for værftet har bedt de tyske konstruktører Judel og Vrolijk om at modernisere båden. De har konstrueret en ny køl med en modereret bulb af bly på et "skaft" af jern, som giver bedre stabilitet trods en lidt lavere dybgang end originalen, der benyttede datidens førende design, en ellipseformet køl af jern.
Den øgede stabilitet er udnyttet til at hænge et 10 kvm. større storsejl på riggen uden at øge mastehøjden. Skroget er nænsomt modereret, hovedsagelig ved en afkortning af den flotte, udfaldende hæk på originalen, som var et typisk stilistisk træk i firserne. Stævnen er gjort mere stejl på en lidt brutal måde, idet der tilsyneladende blot er stukket en klods i formen. Det giver en firkantet stævnprofil, som dog ikke påvirker helhedsindtrykket, da det først bemærkes på tæt hold på så stor en båd.
Den nye harmoni mellem linjerne i stævn og hæk kan alt efter temperament opfattes som en smule "tørt" og nøgternt, men giver indiskutabelt Hanse 401 en tidløs og klassisk fremtræden, som mange - inkl. undertegnede - vil opfatte som smagfuld.
Den har nærmest indbygget selvstyring
Det mest interessante ved Hanse 401 er næsten, at den i dag tilbydes billigere, end da den hed Bianca 420. Den kostede over 1,4 mill. i 1991 med næsten samme udstyr, som den tilbydes standard i dag til under 1,2 mill., hvormed den går ind i stærk konkurrence med alt, hvad der produceres af 40-fods både i dag.
Sejlegenskaberne og apteringen yder dog en overbevisende dokumentation for, at Hanse 401 langt fra er noget tilbudsprodukt.
Sejlegenskaberne først. Vi har kun prøvet den i op til ca. 5 m/sek. luft, hvor vi fik et klart indtryk af, at det forøgede sejlareal på i alt 116 kvm giver glimrende letvejrsegenskaber. Det er muligt, at den trods sin kølprocent på 41 ikke skal specielt højt op i vindskalaen, før der skal rebes, men her er man godt hjulpet med standardmonterede hurtigreb i storsejlet. Hanse 401 førte en glimrende rullerebsgenua fra Dan-Sails, hvilket er et must for denne båd, for den balancerede så rent for fulde sejl, at sejlene sikkert skal rebes synkront, hvis man vil undgå problemer med bådens balance.
Og balancen er udsøgt. Det var næsten, som om Hanse 401 var udstyret med selvstyrer, for den finder nærmest selv den ideelle kurs efter sejltrimmet og kører så afsted med fornem retningsstabilitet. Båden ligger storbådsagtigt markant på kursen, men er ikke svær at lirke til de almindelige småkorrektioner med rattet. Den er styrevillig nok og laver lynhurtige stagvendinger. Det var en fornøjelse at styre sådan en "personlighed" med en hånd på rattet, og det indtryk kunne ikke engang mangelen på en gang justering af slør i ratstyringen forstyrre.
Den er hurtig, men kræver et elektrisk spil
Båden fornemmes at gå temmelig højt til vinden, omkring 40 grader eller bedre, men egentlige målinger blev umuliggjort af springende vind. Mere sikkert er det, at Hanse 401 accelererer omgående, så snart der bliver slækket en smule på sejlene. Fra bidevindhastighed på op til 6,5 knob stiger farten snart til 7,5 knob, og det holder den til lidt agten for tværs under vor bedste måling.
Testbåden var rigget med løjgang foran kahytsnedgangen, hvilket giver en temmelig kort arm til storsejlsskødet, idet storskødet sidder midt på bommen. Men båden var samtidig udstyret med et elektrisk fald- og skødespil på ruffet, som kompenserede rigeligt for det kraftforbrug, der skal til for at skøde helt hjem til bidevind.
Placeringen af storskødet på ruffet forhindrer rorgængeren i at deltage i sejltrimmet, så til mand- og kone sejlads må det ekstramonterede elektriske spil siges at være nødvendigt ekstraudstyr. Alternativt kan båden rigges til manuelt betjent storskøde, men det kræver en løjgang foran ratstyringen.
Mahogni til lyst læder og kurveflet
En 40-fods båd løser de fleste problemer med plads. Det betyder et godt, stort cockpit med rigelig længde og bredde, der er udnyttet til gode siddepladser på kanten af lugekarmen. Man får også et godt, bredt sidedæk at bevæge sig på.
Under dæk skal man være en storfamilie for at føle pladsmangel. Denne version er bygget med for- og agterkahyt, og salonen er for en gangs skyld ikke indrettet til ekstra sovepladser. Men der kan fås flere køjepladser ved at stryge et glimrende "værksted" i styrbords side agter, som er i direkte forbindelse med cockpittet, når kistebænken åbnes. Og sløjfer man toilet nr. to i forskibet, kommer vi op på syv køjepladser. I versionen her var salonen med læderbetræk på sofaerne og de to drejelige "direktørstole" på hver side af navigationsbordet i bagbord.
Salonen er meget moderne indrettet og utrolig flot. Interiøret er skabt af en indretningsdesigner, Birgit Strasse, der benytter lyse farver på skot og indtræk som en flot kontrast til apteringen i mahogni, som Greifwald-bådebyggerne har øset blank lak ud over i lag på lag.
Der er dog lidt landkrabbe i designet på et enkelt punkt, for man har undladt at sætte et par rigtige håndlister i ruftaget, men mener, at det er nok med garneringen ude i borde, som man lige kan presse fingerspidserne ned bagved. Prøv søgang, frau Strasse, prøv søgang …

HANSE 401
Længde: 11,98 m
Bredde: 3,90 m
Dybgang: 1,98 m
Vandlinje: 10,50 m
Vægt/kølvægt: 7900/3250 kg
Køl/kølprocent: Modificeret bulb på kølblad af jern, 41 pct.
Rig og sejl: 9/10 rig, mast på dæk, dobbelte salingshorn. Mastehøjde over vandlinje: 18,3 meter. Selvslående fok 28 kvm, rullegenua 59,9 kvm, storsejl 46,5 kvm. Spiler 107 kvm.
Motor: Volvo Penta 40 hk, ferskvandskølet med S-drev og 3-bladet foldepropel.
Brændstoftank: 90 l
Vand: 400 l
Septiktank: 80 l
CE-godkendelse: kat. A
Pris: 1.139.900 kr.
Importør: Brd. Beck Marine,
Tåstrup, tlf. 43 71 86 68


Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer