Test af brugte Sejlbåde | Sonar 23-fod

Sonar 23-fod

16-07-2002 16:54 Hans Henrik16 Jul 2002 14:54 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Den amerikanske 23-fods dagsejler Sonar har cockpit, der normalt ville kræve en 36-fods båd. Fem sejlere kan sagtens være der uden at gå i vejen for hinanden. Det gør den velegnet til både almindelig undervisning- og handicapsejlads. Men glem alt om overnatning og kahyts-hygge. Der er kun plads til madpakken, kaffen og sejlertaskerne. Den kan minde en smule om en Soling, med kønne, klassiske linjer, dog han man en følelse af tryg kølbådssejlads i Sonar.
Man skal til Hou Søsportscenter syd for Århus, for at sejle Sonar, der herhjemme nok er bedst kendt som en Paraolympisk båd. Her findes tre af slagsen, idet Dansk Sejlunion, Hou Søsportscenter og Egmonthøjskolen hver ejer én. Bådene bruges til handicapsejlads og almen sejlskole, de blev anskaffet til Hou Søsportscenter for bl.a., at de danske handicappede sejlere: Jørgen Poulsen, Carsten Jensen og Fredie Christensen kunne klare OL-kravet, der blev afgjort under VM i Cadiz, Spanien, det lykkedes imidlertid ikke. Derudover har den handicappede 2,4 meter-sejler, Jens Als Andersen, trænet i Sonar som forberedelse til de Paralolympiske Lege. Den amerikanske båd, der er beregnet til fire personer, fungerer både til almindelig kapsejlads, men også i matchrace, hvor en H-båd f.eks. ville være for tung at danse med i prestarten. Sonar har været anvendt i det amerikanske mesterskab i matchrace. I både USA og Canada findes der over 500 stk. af Sonar. Efter den blev Paraolympisk i 1996, er den blevet mere og mere udbredt i Europa, også til duelsejlads hvor verdensmesteren Dorte O. Jensen skal sejle i Sonar til det engelske mesterskab i år. Båden er af One-Design-typen, tegnet af Laserjollens designer Bruce Kirby.
Stabil, men levende
Testen viste at Sonar var levende og godt sejlende i 8-9 m/sek. syd-østlig vind. Hou Søsportscenter og Egmonthøjskolen, havde stillet med to højskolelærere, Poul Erik Fink og Birger Lyhne, samt tre skrappe gaster. Dermed fik Bådmagasinet testet Sonar i både fleet- og matchracesejlads, hvorunder der kun var få kritikpunkter. Blandt andet var det femskårne storskøde svært at hale helt hjem. Det var også lidt svært at komme op på kanten igen efter en vending, idet fødderne skrider på kistebænkene, men det er en sag, der kan rettes på med lidt skridsikker maling. Til gengæld sidder man komfortabelt på den vinklede cockpitkarm, når man endelig er ude på sidedækket, et problem der måske løses ved træning, idet man kan øve sig i at komme op på den nye luv kant - inden krængningen tager over.
Den 952 kilo lette båd reagerede frisk og hurtigt på rorbevægelserne, næsten som på en Yngling, hvilket var en udsøgt fornøjelse, da vi under matchracedueller forsøgte at holde højskolelærerne i skak.
Sonarens sejlegenskaber kan på nogle punkter med rimelighed sammenlignes med den danske DS 37 Matchracer, som også kan vende på en tallerken, og som har en god portion stabilitet, der tilgiver selv større brølere. Vi prøvede at presse Sonar hårdt på skæring med den 36 kvadratmeter store spiler, men med en kølprocent på 47, holdt den sig på benene uden at skære op, sådan skal det være! Faktisk opleves båden så stabil, at den må kunne sejles af enhver - selv personer helt op til 80 år, lød et muntert bud.
På kryds kæmpede vi indædt mod hinanden, og vi gik sjældent i stå i bølgerne på Århus Bugt. Den ni kvadratmeter store fok var nogenlunde til at få på plads i vendingerne, selvom den kun skødes med et dobbelthal. Til rigtig hård vind vil man helt sikkert komme til at savne et skødespil. Dette kan dog ikke uden videre ændres, hvis man vil sejle kapsejlads, på grund af strenge entyperegler.
Spileren har sin plads i bagbord eller styrbord kistebænk, og det fungerede fint med at få det lette sejl op og ned. Den lette spilerstage var hurtig sat, og man behøvede kun lige at rejse sig op for at række op til spilerbeslaget, også her kan man med øvelse undgå, at skulle stå på dækket for at bomme.
Mere “kølbåd" end Ynglingen
Sonar virkede hurtig i optrækket og i dejlig harmonisk balance, kun med et svagt rorpres, som mindede os om, at vi ikke skulle sløse med højden til vinden. Roret har godt fat og tillader enhver form for manøvrer i matchracing, men fungerer let og vil ikke "slå igen", som store, effektive ror godt kan gøre.
Fornemmelsen af at sejle Sonar er mere stabil og kølbådsagtig end f.eks. Ynglingen. Når der kom pust op omkring ni sekundmeter, måtte vi dog en gang imellem slække lidt på storsejlet for at tage krængningen, men det kan sandsynligvis trimmes væk ved at slække lidt på undervantene, så masten kan komme frem på midten og flade sejlet. Til helt let vind findes ingen genua. Bådens opførsel tyder egentlig på, at den er nogenlunde godt rigget til fok og storsejl, for det er ikke usædvanligt at tænke på rebning omkring 10 m/sek.
Ikke for primitive trimmuligheder
Sonar er bygget i håndoplagt glasfiber, med skroget i mono-laminat og balsaindlæg i dækket. Sikkerhedsmæssigt virker båden ganske gennemtænkt. Med den høje stabilitet skal der sandsynligvis en meget bevidst provokation til, for at få den til at dyppe mastetoppen i vandet og eventuelt tage vand ind i cockpittet, hvilket ellers er noget, danske juniorsejlere er nogenlunde vante til. Til at tage røgvand der uvilkårligt vil opstå i høj sø, er der i cockpittet monteret to bailere. Båden er synkefri, så skulle det usandsynlige ske, at der løber vand ind i kahytten, er der luftsække til at holde båden oven vande. Dette er dog ekstraudtyr, efter ønske fra Hou Søsportscenter.
Alle hal er praktisk tilgængelige lige over nedgangen til kahytten, inklusive storsejlet der sættes fast i et hook i mastebunden. Fokken justeres med faldstrammer fra "trimklaveret", der sidder praktisk oven for kahytsindgangen. Båden er monteret med løjgang, og på de fleste punkter har Laserjollens designer Bruce Kirby gjort op med Laserens simple filosofi, for også bomudhal, bomnedhal og cunningham kan justeres fra "trimklaveret".
Riggen er en simpel 7/8-dels rig, med et enkelt sæt salingshorn. Bommen sidder højt og behageligt i forhold til Yngling, J-22 og mange andre både i samme størrelse. Den buede faretruende, når vi halede ind i storsejlet, men den holdt, ligesom riggen gjorde det i voldsomme bomninger under matchracing-duellerne.
God som skolebåd
Højskolelærer Birger Lyhne er ikke i tvivl om Sonars positive egenskaber: "Vi er meget glade for den som skolebåd, vi kan stå bag roret og instruere, og det store cockpit er godt at arbejde i for gasterne, og båden balancerer godt med simple trimfunktioner. Også 7/8-delsriggen med et sæt bagudvendte Salingshorn er enkel at trimme på rigspænding og hækstag", siger Birger Lyhne, som sammen med højskoleeleverne allerede har testet Sonar både på bane- og tursejladser i Århusbugten. Overnatning kan ikke anbefales i båden, men højskolelæreren har dog råd for det, hvis man absolut gerne vil prøve: "Et cockpittelt som fx Folkebådene bruger, giver

Både fra Boatindex.com

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer