Test af brugte Sejlbåde | Jeanneau Sun Odyssey 32.2

Jeanneau Sun Odyssey 32.2

16-07-2002 13:22 Hans Henrik16 Jul 2002 11:22 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Jeanneau Sun Odyssey 32,2 er sandsynligvis det billigste tilbud på en ny 31-fods sejlbåd i dag, og tilbudet er umiddelbart lokkende, for her får man plads og indretning for pengene på en måde, som knap er set før:
To separate sovekahytter, toilet med bad, en flot salon med et godt pantry og en udmærket navigatørplads. Der er også blevet plads til et par salonkøjer, som byder på fornuftig voksenlængde. Og så er der forresten også voksen ståhøjde på lidt over 180 cm alle vegne, hvor man har brug for at stå op. Hvor kommer det dog fra, og hvad må vi betale i den anden ende for al den herlighed?
Rent umiddelbart set betaler man med et udseende, hvormed man skal afholde sig fra at lægge sig ind mellem havnens mere klassiske sejlbådstyper for ikke at virke aparte. Jeanneau'en har et fribord på 1,10 meters højde, og inklusive overbygningen har den en silhuet på næsten 170 cm over vandlinjen. Desuden fylder overbygningen meget, for den er bygget langt frem for at give hovedhøjde i forkahytten, så der kun er et regulært fordæk på godt en meter.
Sidedækket er udmærket til trafikken fem og tilbage, og cockpittet er glimrende og giver desuden et godt indtryk med ratstyringen stående med fint cirkelformede bænke omkring.
Dygtig pladsudnyttelse men smalle døre
Indretningen under dæk kan der knap sættes en finger på. Jeanneau er et af Europas mest erfarne værfter med hensyn til at proppe mange funktioner ned i lystbåde, gennem deres store produktion af charterbåde. Kvaliteten af træarbejdet er gennemsnitlig nydelig, hvorimod loftsbeklædningen, der er en inderskal med træindlæg, virker noget spinkel.
Vi gik indretningen godt efter for overfladiske og smarte løsninger, men kunne ikke engang finde de uskyldige bedrag, som vi kender fra tidligere hos mindre erfarne værfter. Tallerknerne behøver ikke stå på højkant inde i skabene, og der er glimrende plads til søkort og bøger i navigationsbordet.
Jo! - Der er ét bedrag, men det er let at tage stilling til. Salonens nydelige døre til kahytter og toilet virker, som om de er skaldet ned fra en større båd, for at salonen kan præsentere sig godt. Døråbningerne er dermed kun blevet 48 cm brede, og her begynder det altså at blive et problem for en voksen mand i sejlertøj at komme igennem, selvom rigtige mænd naturligvis altid går sidelæns gennem døren.
Konstruktionen er relativt enkel, med moderne fennikel med bulb og fritstående spaderor. Riggen byder på en mast, der står på dæk, og har ét sæt salingshorn og dobbelt undervant. Topvant og bageste undervant går sammen i én terminal, der er godt forankret et stykke nede ad skibssiden. Forreste undervant, der ikke er ret hårdt belastet, sidder i dækket. Kølen er boltet direkte i bunden, hvilket ikke opfattes som optimalt på vore breddegrader, men kølboltene sidder dog mellem en række tætsiddende bundstokke.
Rebe og rulle til en vinterkuling
Ude på vandet ventede en let gang vinterkuling, som med 8-10 sekundmeter svarer til godt 10-12 sekundmeter sommerluft. Vi gik ud for rullet rullegenua og ét reb i storsejlet. Rullegenuaen er meget informativt udstyret med en række store blå prikker langs underliget, som markerer hvert sit rebepunkt, og da vi fik rullet ind til punkt to - cirka en meter - var krængningen ved at være passende.
Betjeningen af båden er lidt bøvlet, idet alle tilbageførte funktioner kun løber i bagbords side og betjenes med ét spil. Heri indgår også storsejlsskødet, som rorgængeren ikke har mange chancer for at betjene - og det betragter vi faktisk som rorgængerens ret og pligt.
Storsejlet er skødet ret langt fremme på bommen, for at man kan sætte løjgangen foran kahytsnedgangen og derved holde cockpittet fri. Dette arrangement indebærer et mangeskåret hal, der er ført frem til masten, op til bommen og derpå ud til skødepunktet på bommen, og der er så megen friktion i systemet, at storsejlet som regel skal hales over spillet, ligesom det ikke er meget for at løbe ud af sig selv. Båden har tre selvskødende spil, og selvom de er noget små, er de tilstrækkelige til at klare opgaverne, således også den 32 kvm rullegenua.
Bløde sejl præger sejlegenskaberne
Sejladsen i frisk luft afslørede dog, at der er noget, som ikke er helt på plads med Jeanneau'ens balance. Båden virker ikke specielt stiv og krængede en del i pustene trods nedrebningen. Vi kunne have valgt at gå ned til 2. reb, men afstanden mellem 1. og 2. reb er så stort, at der knap ville have været tilstrækkeligt sejl tilbage til at båden ville gå fart. Den svarer på pustene med en mærkbar luvgerrighed, som roret var ved at give op overfor i flere tilfælde på bidevind.
En del af fænomenet kan klart henvises til bådens standardsejl, der trods Elvstrøm-kronen (Elvstrøm Frankrig) var absolut lavbudget-sejl i en blød, gummiagtig sejldug, der blæser ud af facon i kraftig vind. Fænomenet er velkendt: Vinden får sejlene til at pose, og posen vandrer agterud i sejlet, så der kun produceres krængning og ingen fremadrettet kraft. Et sæt veldesignede sejl af normal dansk kvalitet og en simpel hækstagstrammer ville gøre underværker. Derimod mener vi ikke, at bedre sejl kan ændre på bådens egenskaber på slør, hvor vi savnede den afgørende retningsstabilitet.
Bådens fart kan vi kun give et bud på, da testbåden viste sig at være noget begroet. Vi havde under testen en bidevindhastighed på 4,5 knob og højde til vinden på knap 45 grader, På foran for tværs loggede vi ca. 5,5 knob og halvvind op til 7 knob, hvorpå farten faldt til 4,5 knob på agten for tværs. Samtlige målinger vil sikkert vise sig at være bedre under mere optimale betingelser, men Jeanneau'en egner sig tilsyneladende bedst til relativ magsvejrssejlads i vindstyrker, hvor den kan bære sine fulde sejl.

Jeanneau Sun Odyssey 32,2
Design: Jeanneau Design og Jacques Fauroux
Længde: 9,50 m
Vandlinje: 8,22 m
Bredde: 3,00 m
Dybgang: 1,45 m
Vægt/kølvægt: 4050/1350 kg
Kølprocent: 33,3 %
Rig og sejl:
Masteh. over vandlinje: 13,8 meter. Rullefok 31,4 kvm. Storsejl 19,5 kvm. Spiler 67 kvm
Motor: 19 hk Volvo diesel, ferskvandskølet
Brændstof: 45 l
Vand: 140 l
CE-godkendelse: Kategori B
Pris: 570.000 kr. plus fragt ca. 32.000 kr.
Standardudstyr: Gaskomfur med ovn,
isoleret 80 l køleboks, trykvand
Testbåden: Instrumenter på instrumentkonsol, sprayhood, fortøjningssæt, udendørs bruser, 220 v landstrøm, ekstra batteri og bl.a. køleelement: Tilbud: 614.900 kr.
Import og salg: Tempo Bådsalg, Ishøj, tlf. 43737395

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer