Dehler 41 DS

11-07-2002 Hans Henrik11 Jul 2002 16:24 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Dehler 41 DS er fyldt med nytænkning og udført med så klart blik for nutidens vilkår og muligheder, at man roligt kan udnævne den til øjeblikkets mest innovative, serieproducerede båd. Fremtidens båd, burde vi have skrevet, da Dehler 40 DS blev lanceret. Men nu er den her, som et stykke opmuntrende nutid, proppet med gode nye ideer.
Den er rettet mod nutidens tursejlere, der ofte er ægtepar, som hovedsagelig sejler i tosomhed, men alligevel gerne vil have en stor, hurtig og komfortabel båd.
Dehler'en er således den første cruisingbåd, som er bygget til udelukkende at betjenes med elektriske spil. To styk selvskødende fra Harken, rigeligt dimensioneret, er praktisk anbragt tæt på styrepladsen, hvortil alle bådens fald og hal elegant er ført tilbage i skjul under dækket.
Dehler'en er dermed tæt på at være en énmandsbetjent båd, hvilket løser et praktisk håndteringsproblem hos mange af de ofte ikke helt unge sejlerpar, der for længst har set i øjnene, at lystsejlads ikke længere tiltrækker deres børn, ligesom de venner, der inviteres om bord, sjældent er til gavn på en båd af denne størrelse.
Komfort som i en meget større båd
Hele båden er desuden udført med en særlig, lidt ødsel form for pladsudnyttelse, som normalt først begynder at optræde i sejlbåde, der er et par meter længere og betydeligt dyrere. Dehler tænker tydeligvis ikke på storfamilier med krav til en masse køjepladser. Den type købere eksisterer næppe længere.
Dehler 41 DS byder tværtimod på et interiør, der er udført med rigelige proportioner og uden smålig skelen til udnyttelsen af den sidste krog. Båden har virkelig fået "luft" under dæk og opfylder funktionen som fritidsområde på en ny måde. Her føler man klart, at selv en lang ferie aldrig vil få disse indelukkede øjeblikke.
Dehler’ens dækssalon sikrer på forhånd et godt opholdsrum med lys og udsigt over omgivelserne. Og når man fortsætter fremover, går man ad en bred, veldimensioneret trappe ned til et stort, langskibs pantry i en bred gang, der giver adgang til et flot toilet-bad i styrbord og en virkelig indbydende og rummelig "owners cabin" i stævnen med god skabsplads, en lille polstret bænk i hver side samt egen indgang til badeværelset.
Agterude er der en god dobbelt agterkøje med et pænt garderobeskab og god gulvplads til omklædning bag lukket dør. Og skulle man komme i nød for flere overnatningspladser, så kan kahytsbordet i dækssalonen sænkes til en meget stor dobbeltkøje, hvortil kahytsloftet minsandten er indrettet til at opsætte et forhæng, som sikrer privatlivet.
Masser af køl - og masser af kvalitetssejl
Dehler har virkelig sat alle sejl til med denne båd. Betegnelsen "cruisingbåd" får let en forkert klang i denne sammenhæng, for Dehler 41 DS er absolut ikke bygget til sindig sejlads, som denne betegnelse ofte dækker over. Dehler'en er tværtimod bygget og udrustet efter en standard, som let kan stille kræsne kapsejlads-skippere tilfreds, skønt nogen kapsejladsbåd er den heller ikke.
Den er tegnet af det allesteds nærværende tyske konstruktionsbureau Judel/Vrolijk, som har givet skroget en effektiv køl på 3400 kg, der er udformet som et kølblad af jern med godt to tons bly i bunden som bulb. Med en dybgang på 1,95 m giver den båden en ganske høj stabilitet oven i en kølprocent, der på forhånd er over 40 procent.
Fremdrivningen er der heller ikke sparet på. Masten er tilspidset som en racingmast for både at spare vægt og fremme trimningen. Den rager 19,5 meter op over vandlinjen og støttes af to salinger. Sejlene er standard kvalitetssejl fra Elvstrøm i AAbenraa, storsejlet er med gennemgående sejlpinde, to hurtigreb og den praktiske lazy-pack sejlpose på bommen. Det har to hurtigreb og er naturligvis suppleret med bom-kicker og regulerbart hækstag. Forsejlet er interessant. Det er et rullesejl af den nye Elvstrøm rullerebetype med en lang sejlpind i hele sejlets højde, parallelt med forstaget, så det er rebet perfekt, når sejlpinden er rullet ind til forstaget.
God ide: To skøder på den selvslående fok
Der er valgt en selvslående fok, som af gode grunde ikke kan blive mere end knap en 100 procents fok. Den er som noget nyt udstyret med to skødeskinner og to skøder.
Det har den for at bøde på manglerne ved rullefok, hvor skødepunktet altid kommer for langt bort fra skødbarmen ved rebning, så man mister kontrollen med sejlets trim. Med to fokkeskøder, som sidder på hver sin skødeskinne, vil man altid få en god, kort vej mellem skødepunkt og skødbarm, så sejlet kan trimmes optimalt.
Den dobbelte skødning er egentlig ikke nogen komplikation, da en selvslående fok som bekendt fungerer med kun ét skøde. Med dobbeltskødningen kan man nu ved at veksle mellem de to skøder opnå en trimeffekt som barberhal, når man sejler rumskøds kurser. Og så er de to tværgående fokkeskødeskinner med typisk Dehler-finish flot nedfældet i overbygningen.
Fine fartegenskaber og skøn balance
Med så megen nytænkning på én gang plejer der altid at føje sig et "men" til bedømmelsen af et nyt produkt, fordi fantasien ofte er løbet så stærkt, at jordforbindelsen ikke har kunnet holde. Men her sker det ikke; der er snor om både fantasien og overblikket hos Dehler. Vi går om bord i en båd, der omgående skaber sympati med sin raffinerede fremtoning og indgyder tillid med sin store stabilitet.
Det relativt store 45 kvm storsejl glider ubesværet op med elektrisk hjælp på det store Harken 44 ST spil, og det lange fald stuves straks bort i et stort, halvåbent magasin under den bænk, man sidder på ved betjening af spillet. Rulleforsejlet ruller selv ud i testdagens 7-9 sekundmeter vind, og båden lægger sig nærmest automatisk op på en dejligt høj bidevindkurs med en glimrende balance, der under testen med ringe sø krævede minimale styreudslag.
Båden har et ganske stort rorblad og styringen virker meget kompetent, også når krængningen bliver for stor. Det begyndte den at nærme sig, når vinden nåede godt 9 m/sek. i pustene. Nok har Dehler 41 DS en flot stabilitet, men den har også meget sejl! Men man tager det helt roligt, for der truer ikke noget særligt besvær ved at rulle ind på forsejlet eller rebe storsejlet. Nede i bådens bug ligger 400 ampéretimers batterikapacitet bare og venter på at gøre den sure del af gastearbejdet.
Farten er god, og højden til vinden er næsten som en kapsejladsbåd. Med de fine - og ganske vist helt nye! - Elvstrøm sejl kunne vi på det flade vand pine Dehler'en op på næsten 40 grader til vinden, hvor vi kunne holde en konstant fart på 4 knob, men den effektive bidevindkurs ligger omkring 43 grader, hvor den gjorde en flot fart på 6,5 knob.
Vi slækkede ud, hvorpå båden accelererede til 6,8 knob på en tæt foran for tværs, 7,2 på en bred foran for tværs og 7,5 knob halvvind. På agten for tværs faldt farten til 6 knob, når det relativt lille f

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer