Test af brugte Sejlbåde | Bavaria 32

Bavaria 32

09-07-2002 17:33 Hans Henrik09 Jul 2002 15:33 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Kampen om at tilbyde markedets billigste, mindre familiebåde er hård, og der er noget paradoksalt i, at det i dag er tyske værfter, som fører an med tilbud om gode faciliteter og nydelige sejlegenskaber i den lave prisklasse over for en gammel bådebyggernation som Danmark.
Bavaria 32 er den seneste model fra det tyske værft, og den er et af de nye tilbud, der nok kan give en køber hovedpine i forhold til, hvad markedet byder, både af nye og brugte både. Den har rummelighed i topklasse, sejler nydeligt og har en masse faciliteter til pengene.
Bavariaen prøver overfladisk set at tilbyde noget særligt ved at være én af markedets mindste sejlbåde med ratstyring som standard, men den er mere end det. Den byder på en veldisponeret indretning og har en relativt høj og sporty rig for en cruisingbåd, hvor der er fundet en vellykket balance i valget af sejlareal, som giver sejlglæde gennem hele vindspekteret. Et par andre detaljer er måske ikke lykkedes helt, men som helhed virker båden gennemsyret af vilje til at levere et ærligt produkt, som skal hæve sig over den rene tilbudsklasse.
Udstyret er rigtig nydeligt i forhold til prisen. Den har Harken selvskødende spil, masten er Seldén med dobbelt saling, kickingstrap, hækstagstrammer og løjgang til storstødet. Den leveres standard med Seldéns Furlex rulleforstag og en Elvstrøm genua, der har selvjusterende skødevogn, som stiller sig optimalt, uanset hvor meget man ruller forsejlet. Hermed skulle skipperen have fuld kontrol over alt, som driver båden frem.
Genuaen rulles tidligt, og så sejler den godt
Bådmagasinet havde lejlighed til at sejle Bavaria 32 over to dage, hvoraf den ene blev opgivet på grund af vindstille, men inden da nåede vi at bide mærke i, at båden med fuld sejlføring på 48 kvadratmeter sejler rigtig udmærket i den helt lette luft. Det er en stor tilfredsstillelse at sejle en båd, der ikke bare går i stå og skal have motorhjælp under 2-3 sekundmeter. Vi har vist alle sammen erindringer om vidunderlige sejloplevelser i ganske let luft, og dem er man også garanteret her.
I øgende vind er fuld sejlføring rigeligt til bidevindsejlads allerede fra 6-7 m/sek, for her begyndte båden så småt at tage magten fra roret i pustene, hvor den skærer langsomt op, hvis ikke man er på forkant med styringen. Det virker som om, 32'erens ror er en smule underdimensioneret, så vi prøvede først at rulle lidt ind på genuaen for at reducere krængningen, og det virkede. Både på kontrollen med fartøjet, men minsandten også på farten. Den steg med en halv knob, men dog kun på den halse, hvor rullegenuaen sidder mest fordelagtigt omkring forstaget.
For 10 år siden ville vi sikkert have gjort vrøvl over en sejlbåd, der skal have reduceret forsejl allerede fra 6 m/sek, men med den lette betjening en moderne rullefok tilbyder, må man se det som et tilbud om altid at holde godt gang i båden. Rebningen er for øvrigt kun nødvendig på bidevind. Ved rumskøds kurser kan man sagtens holde på noget længere.
Fartegenskaberne er udmærkede. I 5-7 m/sek for fuld sejlføring gik Bavaria 32 omkring 5,6 knob på bidevind og accelererede til 6,8 på en stram foran for tværs. Herfra faldt farten jævnt til 6,6 på halvvind, 6,1 på tæt agten for tværs og 5,2 på slør. Ikke dårligt, men en genakker vil sikkert hurtigt komme på budgettet.
Styringen er en smule ufølsom, bl.a. som følge af friktion i ratstyringen, men som nævnt måtte roret gerne være lidt mere effektivt. Krydsvinkelen er en anelse bedre end 45 grader, så man skal ikke spille op over for de skarpe kapsejladsbåde, men som cruisingbåd sejler den dejligt.
Betjenings-mønsteret i cockpittet er vendt om
Cockpittet er indrettet efter ratstyringen, som står en smule prangende med en god sokkel, omkranset af halvcirkelformede cockpitbænke. Soklen er udstyret med håndliste, så trafikken i cockpittet foregår udmærket, og rorgængeren har en rimeligt god siddeplads, også under krængning.
Den praktiske indretning af cockpittet er anderledes, for håndteringsmønsteret er vendt om. Her, hvor storskødet er flyttet frem på overbygningen, bliver rorgængeren i stedet sat til at skifte genuaskøder i vendinger, da spillene er flyttet helt agterud. De er i hvert fald temmelig svære at komme til for andre. Jeg ved ikke, hvor god den placering er, for rorgængeren er i forvejen afskåret fra at sejle effektiv singlehandsejlads, medmindre man investerer i en autopilot.
Storsejlets skødning med løjgang foran skydekappen gør det for øvrigt til en fornøjelse at trimme storsejl, for selvom skødepunktet på bommen sidder langt fremme og har kort "arm", er skødet femskåret, og systemet kører med lav friktion. Dertil er den korte løjgang kontrolleret med firskårne hal, så man kan altid få den vinkel på storsejlet, man ønsker.
Fornuftig indretning giver fin forkahyt
Bavaria 32's skrog er virkelig godt udnyttet, uden det af den grund stikker særligt i øjnene med sin størrelse, set med moderne øjne. Men der er godt nok langt op, når man vil gå om bord over stævnen fra en flydebro.
Dispositionen af skroget er rigtig fornuftig, idet man har nappet en halv meter fra salonen og lagt den ud i forkahytten, som dermed bliver en ægte "owners cabin", ikke blot med hovedhøjde omkring 180 cm og et par gode skabe, men også god plads til at klæde om bag lukket dør. Til gengæld er salonkøjerne kun omkring 180 cm, så ikke alle kan sove på dem. Den begrænsede længde giver en harmonisk og intim indretning med de to langsgående køjer, der trods alt tilbyder fire siddepladser hver, men uden at være lange og ventesalsagtige.
Indretningen længere agterud byder på traditionel indretning med navigationsbord og et nydeligt disponeret L-formet pantry med dobbeltvask og gasovn med to blus, dog uden særlig stuveplads i underskabene. Kartoflerne må ud under køjerne. Toilettet i bagbord er også nydeligt disponeret og forberedt til at fungere som brusebad med en praktisk klap over toilettet. Kun agterkahytten er en smule trængt. Der er ikke meget albuerum bag lukket dør, men selve tomandskøjen har i øvrigt rummelige dimensioner.
Der er mange gennemførte tekniske detaljer i Bavaria 32. At åbne elpanelet og se montagen bagpå er en fornøjelse, og f.eks. åbner den tunge front til motorkassen, der også er kahytstrappe, ved hjælp af en kraftig gastryksfjeder, som kan holde den oppe.

Apteringen er udført i mørk, lakeret mahogni og virker ganske solid. Der hersker en ny stil i Bavaria 32, idet kahytsloftet består af en støbt, profileret inderskal, med "fyldninger" af vinylbetrukne plader. Salonen har en række lave overskabe med tophængslede låger, som er ført igennem til forkahytten, hvilket giver en god sammenhæng i interiøret.
Dørken er ikke, som man tror, af indlagt træ, men en krydsfinerplade med en hård vinylagtig overflade og nopret, skridsikker finish. Herunder ses kølen fæstnet direkte i bunden med ni kølbolte på store spændskiver. Trækket fra riggen optages af kraftige spanter, forbundet med langs

Udvalgte varer til vores abonnementer

135

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer