Test af brugte Sejlbåde | Jeanneau Sun Odyssey 34,2

Jeanneau Sun Odyssey 34,2

14-06-2001 11:10 Hans Henrik14 Jun 2001 9:10 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Er det pladsen, der er dit problem, så er Jeanneau’s nye Sun Odyssey 34,2 måske svaret. Den har luft og albuerum og udendørs plads for alle pengene. Faktisk er kahyttens hovedhøjde på 190 cm en væsentlig årsag til, at testbådens ejer slog til og købte denne model. Han vil ikke gå duknakket ind sin nye tilværelse som bådejer.
Det er en lang tradition for at bygge charterbåde, som den Jeanneau her præsenterer i Danmark. Man kan roligt sige, at Jeanneau har taget det bedste fra charterbådene og fjernet det dårligste. Det er nødvendigt at nævne det sidste, for det skal ikke være nogen hemmelighed, at en del sejlere har været sydpå og oplevet ældre charter-Jeannaeu’er som nogle rædsomme kramper med elendig retningsstabilitet og alt for lav rig til at give rimelig sejladsfornemmelse.
Den nye Sun Odyssey 34,2 er barberet for disse dårligdomme. Jeanneau har tidligere benyttet alle og enhver til at designe sine både, hvilket kan have givet problemer med at skabe en linje i produktionen. Denne her er den nyeste model indenfor en ny cruisinglinje, tegnet af Jacques Faroux, der er gået ind og arbejdet som ‘firmaets mand’ og lavet et gennemført stykke arbejde. Den er en moderne båd med en 1,7 meter dyb bulbkøl og et stort, frit hængslet spaderor langt agterude.

Højt fribord skaffer plads

Rummeligheden sikres først og fremmest af det høje fribord, der giver mulighed for at bygge apteringen godt ud i borde. Bredden på 3,29 meter er derimod ikke overdreven i forhold til bådens længde.
Med det næsten 1,2 meter høje fribord vinder Jeanneau’en næppe nogen skønhedskonkurrence, men hvad der er funktionelt, kan opleves smukt af dem, der ser hensigten med funktionen. Designet er omhyggeligt udført med en overbygning, der ikke er påfaldende høj, og desuden er dens linjer brudt med håndlister og en stribe vinduer.
Dækket er rent og fodvenligt. Vantene er trukket ind til overbygningen, og skødeskinnen til forsejlene sidder ovenpå overbygningen, så der er minimum af risiko karambolage mellem bare tæer og dæksudrustningen, og dem, der af samme årsag har prøvet at få en ferie spoleret af en havareret lilletå ved, hvilken menneskevenlig gerning der er udført her.
I samme ånd - chartersejladsånd - er skødningen til storsejlet flyttet op på overbygningen foran skydekappen, men det er sejladsmæssigt knap så god en løsning, da man ikke får den sidste gode kontrol med storsejlet på bidevind.
Til gengæld er cockpittet nu helt frit for diverse generende fodfælder. Det er desuden stort og bredt, og karmene er høje og med en god vinkel, så man sidder godt, både nede og oppe til luv på sidedækket.. Ratstyringen er med ekstraudstyr suppleret med en instrumentkonsol, der er en virkelig praktisk foranstaltning, som bringer instrumenterne op i aflæsningshøjde for rorgængeren.
Agterude åbnes udgangen til den store badeplatform ved at løfte midterstykket af agtertoften op. Det er formet som et trappe-trin, der fældes frem mod styrekonsollen og giver frit spil for trafikken. Badeplatformen sidder noget højt, men er suppleret med en dejligt lang badestige, der er godt lavet med store trin af træ til glæde for de bare fødder. Der er kælet for den aktive komfort i denne båd.
Sejlegenskaberne virker helt entydige. Båden forekommer passende stiv trods den lidt lave kølprocent. En bulbkøl er så effektiv, at den slændent behøver komme over 30 procent på en normalt rigget båd. Desuden er Sun Odyssey 34,2 ikke prangende rigget.
Med mastetoppen 14 meter over vandlinjen og 55,6 kvadratmeter sejl er den ikke nogen udpræget letvejrssejler. Tilmed er mastheadriggen sat op med dobbelte salingshorn, så vi undgår, at en tung masthead-mast stiller urimelige krav til kontravægten.
Vi har kun prøvet 34,2’eren i let vejr op til 5 sekundmeter. Den flytter sig skam i helt flov luft, men det begynder først at ligne sejlads fra 4 m/sek. Her krydser den ca. 45 grader til vinden med ca. 5 knob og præsterer ca. 5,5 fra foran for tværs til en smule agten for halvvind. Derpå daler farten rask til 4 knob på agten for tværs til ned under 3 på plat læns. Den er klart en båd, der ‘kalder’ på et familievenligt letvejrssejl som f.eks. Elvstrøm Sails’ nye Furlstrøm rullegenakker. Det vil give tursejladsen et godt pift.
Ratstyringen, der er standard, er pænt følsom, og man får en klar fornemmelse af at have total kontrol med båden gennem det store ror. Den vender af samme grund som et lyn, hvilket dog er det er det sidste man skal gøre, for med det let begrænsede sejlareal var den svær at accelere op efter en stagvending i let luft.
Håndteringen er virkelig komfortabel med de to rullesejl. Testbåden var udstyret med John Masts Hi-Low Reefer rullebom, der var parret med et velsiddende storsejl med gennemgående sejlpinde fra Eurosails, hvormed strækning og bjærgning af sejlene er et spørgsmål om ganske få minutter. Jeg har aldrig før prøvet Hi-Low Reeferen, men blev omgående fascineret af den ubesværede måde, den ruller et storsejl med gennemgående sejlpinde.
Trimningen af storsejlet mangler derimod muligheder på grund af den korte løjgang, der sidder på overbygningen fremme foran skydekappen og har for kort ‘arm’ til at kunne hales helt hjem i luft. En kickingstrap, der ikke er standard, er en forudsætning for at få storsejlet til at trække ordentligt, når der slækkes ud.
Under dæk er god plads, men egentlig ingen overraskelser. Salonen virker hyggelig med sin store, halvcirkelformede sofa i styr-bord, der er flankeret med rummelige skråtstillede skabe i hjørnerne. Den står overfor et typisk, veludrustet charterbådspantry, der løber på langs i hele bagbords side. Pantryet har køleboks med kompressor, stort gaskomfur med ovn og dobbeltvask med varmt og koldt vand. Har man én gang prøvet at sejle tur med så gode faciliteter, vil man ikke drømme om at antyde, at her er for meget. Kahytterne for og agter er begge med et godt garderobeskab. Agterude er der bragende god plads i bred køje, fordi denne model kan vælges med én eller to agterkahyt. Her er der valgt én, hvormed der bliver plads til et stort toilet-bad i bagbord med vådrum. Forkahyt-ten er lidt spartansk indrettet, men den er jo blot til hårdtarbejdende gæster/gaster.

Udvalgte varer til vores abonnementer

135
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer