Test af brugte Sejlbåde | Dufour 30 Classic

Dufour 30 Classic

06-06-2001 13:18 Hans Henrik06 Jun 2001 11:18 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Dufour 30 Classic er et rigtigt pladstilbud. Den er den mest rummelige 30-fods sejlbåd på det danske marked i dag, men sagt i sandhedens interesse er den næsten også den eneste. Prismæssigt skal man næsten ud på brugtbådsmarkedet for at finde noget, der kan matche pladsforholdene.
Seks køjepladser i en kahyt med voksen-ståplads og et meget langt cockpit er der blevet plads til i Dufour 30, uden at båden virker presset, når man er ombord.
Går man en tur hen ad broen, er det dog åbenbart for enhver, hvor al pladsen kommer fra. Dufour’en er høj og tyk, og der er ikke gjort forsøg på at bryde de ganske store arealer af kridhvid glasfiber.
Under dæk mødes man af en meget rummelig kahyt, der udnytter næsten hele bådens bredde på 3 meter. Den virker ekstraordinært bred i kraft af, at der kun er ganske lidt hyldeplads over de agterste siddepladser, hvorpå skrogsiden er hyggeligt klædt op med træ ved de forreste siddepladser. Sofahynderne er dog næsten blevet for dybe i sædet, men vil til gengæld være gode at sove på.
Omkring nedgangsarealet er der ca. 180 cm hovedhøjde. Der er et godt pantry i bagbord med ovn i borde og køkkenbord med vask i vinkel ud fra skrogsiden, som danner afgrænsning til køjen. Tilsvarende fungerer navigatørpladsen i styrbord.
Pladsen længere fremme er dog hårdt udnyttet, idet der i denne model ikke er noget hovedskot, så u-sofaen rundt om kahytsbordet afløses direkte af den trekantede køje i forskibet. 30’eren kan dog fås med skot og en dør ud til forkahytten, hvor køjen naturligvis reduceres tilsvarende. Kahytsbordet står solidt omkring masteunderstøtningen, og visse medlemmer af testholdet lod sig fascinere af magasinet i bordets midte, der tager otte flasker!
Agterkahytten i bagbord har en generøs dobbeltkøje og garderobeskab. Toilettet i styrbord er praktisk udført som en hel glasfiber-inderskal, og her er der garderobe-facilitet for resten af båden. Træværket er af udmærket kvalitet, og der er skabt et tillidsvækkende indtryk med solide håndlister og praktiske, tykke kanter omkring pantry- og navigationsbord, som er gode at gribe i.

Endelig cockpit med solbadeplads

Over dæk bemærker man det store cockpit, der går helt ud til agterspejlet. Med cockpitbænke på over to meters længde tilbyder 30’eren gode solbadefaciliteter, der tit savnes i mindre sejlbåde. Stuvemulighederne er nærmest ubegrænsede i den store kistebænk i styrbord, hvor man ligefrem kan hoppe ned og lede efter ting, der har forputtet sig. Låget er dog meget stort og noget tungt, hvilket gør besøg i kistebænken under sejlads i frisk vejr til en besværlig affære.
På den sejlende side er Dufour 30’erens fremtræden anderledes beskeden. Den er lavt rigget for en 30-fods båd med en mastetop, der er 11,6 meter, godt halvanden meter højere over vandoverfladen end en H-båd. Kølvægten er tilsvarende moderat, for kølprocenten er under 30 med en kølvægt på godt ét ton, men den er til gengæld anbragt i en stabilitetsmæssigt effektiv, moderet bulb i bunden af en 1,42 meter dyb køl.

Lave ambitioner for sejlegenskaberne

30’eren mønstrer godt 41 kvm sejl, fordelt på 21,4 kvadratmeter storsejl og en 110 procents rullefok på 20 kvm. Standard er båden kun rigget til denne fok, da fokkeskødeskinnen ikke er længere, og den virker tilmed lovlig kort til at give plads til individuelt trim af fokken.
På samme måde er storsejlet blot skødet til et fast punkt i bunden af cockpittet med blokken og frølåret helt nede ved dørken. Masten har en "svenskerrig" med et enkelt sæt brede og godt tilbagestrøgne salingshorn, men der tilbydes ingen trimmuligheder på hækstaget som normalt ved denne rigtype. Det er ikke en båd der appellerer til folk med større ambitioner på det sejladsmæssige område.
Sejladsindtrykket af båden domineres af en uhyre let rorfornemmelse. Bådens spareror og korte finnekøl giver ganske hurtige, vimse reaktioner, som fornemmes noget uvante i en 30-fods båd.
Vi nåede kun at sejle Dufour 30 Classic i op til 3 sekundmeter vind, hvor den præsterede fornuftig højde og fart. Man sad dog hele tiden og fik trang til at fare løs på nogle trimmuligheder, som ikke var der, for bådens standardsejl fra UK Sailmakers var rent ud sagt nogle elendige "gummisejl", som man skal skynde sig at vælge fra. Storsejlet har ikke engang en kovs til et cunninghamhal, som er en livsnødvendighed for bløde sejl. Der er som nævnt heller ikke justerbart hækstag, og kickingstrappen er f.eks. kun treskåret. Vi gætter os til, at den enkle rigning af båden har inspireret til bådens navn, Classic". Med mange ældre klassikere i erindring er nærliggende at foreslå en lille navneforandring til "Basic".

Både fra Boatindex.com

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer