One Sailing 40

10-04-2001 17:40 Hans Henrik10 Apr 2001 15:40 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Her er sejlbåden, der burde få pulsen op hos alle dem, der føler sig som de slemme drenge i sejlsporten og ikke går af vejen for noget som helst, der kan flyde på vandet. Den nye finsk-svenske sejlbåd One 40 rummer alle tænkelige avancerede elementer, som kendes fra diverse jordomsejlinger, men den er altså tænkt som en turbåd.
Sejle tursejlads med svingkøl, dobbeltror, indvendig flytbar ballast og vandballast? - Hvorfor ikke, det virker på Jorden Rundt, synes tanken at have været bag denne båd.
One 40 er tegnet af finnen Guy Christer Lönngren, der altid har været frontløber i moderne sejlbådsdesign. Han slog sit navn fast i forbindelse med singlehand-vinderbåden fra Jorden Rundt, "Thursday's Child". Herfra er princippet om en særligt kraftigt afstivet mast, der kan bære et ganske stort storsejl uden brug af hækstag, gået videre til de amerikanske Hunter-både, og denne rigtype benyttes naturligvis også her.
Med One 40 har Lönngren ikke blot fået frit løb for alle sine ideer, men også for sit dramatiske designtalent, og båden fremstår som et gennembrud, der af dimensioner kunne minde om de svenske Ljungström-både med rullemast, der i trediverne skabte furore i svensk sejlsport. Og for det ikke skal være løgn, har Lönngren taget lån i et typisk designelement fra Ljungström-bådene i form af den lave hæk. Den er her meget dristigt udformet, så fribordet smelter sammen med skrogets afslutning agterude, så det åbne cockpit går direkte over i en stor badeplatform.

Svingkøl som airbag

One 40 er knap 12 meter lang, og den er ekstremt bred, 4,50 meter. Længde-breddeforholdet er nøje i overensstemmelse med hele konceptet, for One 40 skal i ret høj grad leve på sin formstabilitet. Det maksimale rettende moment hentes allerede ved 10 graders krængning, men når båden står lodret, er vandlinjen kun 2,60 meter. Med en lang, skarp stævn og bredden godt agterude kører One 40 på dagens bedste opskrift for fart, men med kravet til minimal krængning er det oplagt, at båden skal sejles meget opret hele tiden.
Det kræver stabilitet, og den henter One 40 på usædvanlig facon, for den sejler med hydraulisk opereret svingkøl, der ikke er særlig tung til en 40-fods båd, 700 kg. Men da kølen svinger helt ned i 3,10 meters dybde, kommer der trods alt en ordentlig arm på kølvægten. Indvendig i båden opererer man desuden med en flytbar ballast på 600 kg, der opereres elektrisk, og som ydermere kan suppleres med 700 kg vandballast.
Svingkølen har en sidefunktion, som værftet ikke har tøvet med at udnytte kommercielt. Kølen giver naturligvis efter, hvis båden tager grunden - og det kan være ret aktuelt med 3,10 meters dybgang - og da båden efter nogle bevidste grundstødningsforsøg ikke tager skade, tør man godt udnævne svingkølen til at have en slags maritim airbag-funktion.

Et futuristisk himmerige

Skroget virker meget fladt, fremmedartet og futuristisk, men der ligger meget koncise og sejladsmæssigt gode indretningsideer bag. Det store, brede cockpit er f.eks. skarpt opdelt i en komfortabel afdeling med en halvcirkelformet sofa fremme mellem overbygningen og dobbelt-rattene. Bagved dem er er cockpittet indretningsmæssigt tomt og nærmest kun en platform, hvor et par pulpits hindrer besætningen i at falde agterud fra det åbne cockpit.
Alle fald og hal er ført tilbage til cockpittet via rørgennemføringer under ruftaget og giver en ren overbygning at bevæge sig på.
Under dæk træder man ind i et rum, som ingen bådebyggere har turdet drømme om før, et futuristisk himmerige med minimum af træ, der indleder med halvcirkelformede, højryggede sofaer i en dækssalon med næsten-panoramavinduer. Gennem halvcirkelformede skydedøre er der adgang til badeværelse og agterkøje.
Forude i et forsænket rum er der er svimlende flot, langsgående pantry i bagbord og navigationsplads i styrbord. Herfra er der adgang til en "alkove" under salongulvet, der sammen med forkahytten bringer antallet af faste sovepladser op på seks.
Skrog, dæk og apteringsstrukturer en vakuumstøbt sammen til selvbærende enheder og giver muligheden for en relativt let båd i denne størrelse, 5,1 tons.
Skønt konstruktøren er finsk, er producenten svensk og har håbefuldt slået sig ned i Storebro blandt succesfulde naboer inden for bådebyggerkunsten. Hvor stor succesen bliver, afhænger af, hvor legelystent publikum der findes til turbåde i dag. Værftet melder, at de første otte både er bestilt.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer