Fra venstre Stefan Jacoby (præsident, CEO for Volvo Car Corporation), Bernard Bocquet (repræsentant for Lorient), Manuel Salgado (viceborgmester i Lisboa) og Knut Frostad. Foto: Ian Roman/Volvo Ocean Race)

Frostad: ”Rygterne er usande”

Knut Frostad afviser at Volvo-ledelsen har stillet krav til ham. "Omvendt lægger jeg pres på, for at skabe ændringer - med 100 % opbakning fra Volvo", siger han til Bådmagasinet. Her er Frostads egne ord om introduktionen af nye både til Volvo Ocean Race.

13-06-2012 06:43 - Øyvind Bordal

I en tidligere artikel på baadmagasinet.dk omtaler vi en del spekulationer omkring de kommende Volvo Ocean Race både, samt om andre mulige ændringer (læs evt. sagen her). Blandt andet hævder den franske netside www.voilesetvoiliers.com at Frostad har været under pres fra Volvo-ledelsen. Under det nyligt overståede stopover i Lissabon fik Bådmagasinet lejlighed til at få en kommentar til rygterne fra Frostad selv.

Bakkes op

"Det er ikke rigtigt at Volvo-koncernen har stillet krav til mig, hverken hvad angår bådtype, deltagerantal, antal stopover-havne eller noget som helst andet", siger han. "Sagen er derimod, at jeg lægger pres på for at få lavet ændringer, under de strategiske samtaler jeg jævnligt har med ledelsen i Volvo. De rygter du refererer til er direkte fejlagtige", siger Knut Frostad. "Volvo-ledelsen bakker 100% op om racet, og den måde jeg leder det på - som de har gjort hele tiden."

Stopover-havne stor sucess

Frostad, som i søndags sendte de seks VO70'ere afsted fra Lissabon, siger at det er rigtigt at det foregående stopover i Miami ikke blev den sucess han havde håbet på. "Men det skal ses i sammenhæng med at de andre stopover-havne vi har haft undervejs, har skabt de største besøgstal vi nogensinde har haft".

Sænke indgangstærsklen

"Det som er mest centralt, og som vi arbejder meget med lige nu, er at øge deltagerantallet næste gang. For at opnå det, skal vi reducere omkostningerne, og gøre indgangstærsklen for nye hold lavere. Samtidigt må driftsomkostningerne sænkes undervejs. Et godt deltagerantal er otte til ti hold – det passer godt til den måde vi laver Volvo Ocean Race på i dag".

Hovedsagelig righavarier

"Diskussionen om skader og havarier skal ses adskilt. Det er nødvendigt at se på hvilke typer skader det egentlig har været tale om, og ikke mindst hvad de skyldes. Hovedparten af problemerne denne gang har været righavarier – en type skader vi ikke har set tidligere i det omfang. Det skyldes en ny teknologi som bare ikke har været god nok, og det har vi allerede taget højde for".

Beslutningen ikke taget

"Når det gælder bådtype for næste Volvo Ocean Race, så er beslutningen faktisk ikke taget endnu. Vi har flere alternativer på bordet, som alle handler om at standardisere bådene, så omkostningerne kan sænkes. En mulighed er at fastfryse VO70 reglen, og fortsat bruge bådtypen, altså i en One Design ramme. En anden mulighed er at skape en helt ny One Design båd. Lige nu ser vi på forslag både fra Bruce Farr, Juan K og Marcelino Botin. Uanset hvad udfaldet bliver, vil vi fastholde kerneværdien i Volvo Ocean Race, som er at sejle de hurtigste både i verden – selvfølgelig med det nødvendige hensyn til sikkerheden. Hvad beslutningen bliver, går vi ud med i Lorient 28. juni."

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

0 Kommentarer

 
hanseboot300x50 2014
 

klikpcklikta

 
 

 

 

300

 


Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

Tilmeld nyhedbrev

 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

	Leif Larsen Marine A/S - Vi søger brugte motorbåde, kabinebåde, speedbåde
Aalborg Yachtbureau
Yamaha Motor Denmark A/S