For dyr, for risikobetonet at sejle med. Meget tyder på at en ny klasse er på vej. Grafik: Volvo Ocean Race

VO70 klassen på vej ud?

Dette Volvo Ocean Race har vist at VO70 klassen byder på for stor havari-risiko, og for høje udgifter. Der skal gøres noget, og Knut Frostad forventes at komme med en udmelding snart. Rygter tyder på at Bruce Farr allerede er ved at tegne en helt ny båd...

25-05-2012 09:35 - Øyvind BordalKilde: Seilas.no

Det har været ualmindelig svært at få stablet sponsorer på benene, i et omfang som kunne skabe et godt felt i Volvo Ocean Race 2011-12. Finanskrisen har gjort det nødvendigt at reducere omkostninger, og mere end nogensinde før servere dokumenterbar "value for money" til sponsorerne. Når mere end halvdelen af et i forvejen tyndt felt udgår med havarier, som det skete i etapen Auckland-Itajai, bliver det ualmindelig svært at opretholde interessen, både hos publikum og sponsorer.

Sejlerne involveret

På den baggrund arbejder Frostad og hans folk nu ihærdigt på ændringer. En af løsningerne der har været diskuteret, er at fryse designet af VO70 til en entypeklasse. At gå tilbage til en mindre, enklere båd, i retning af den tidligere VO60, er også en mulighed. Sejlerne har i høj grad været involvoret i diskussionerne.

Ny design

Men i følge det norske sejlersite Seilas.no, er den i øjeblikket mest sandsynlige løsning, at VO70 klassen simpelthen bliver erstattet af en helt ny design. IMOCA, som er Open 60-klassens organisation, er interesseret i et samarbejde om udviklingen, og tanken er at bådene skal kunne indgå i en cyklus, der også involverer de store single/shorthanded sejladser.

Samarbejde med Open 60

Open 60-klassen slås nemlig også med stigende omkostninger i et vigende marked, og i følge Seilas er et samarbejde på vej - resultatet kan blive en IMOCA/VO 65, som vil gå i fast rutetrafik mellem de forskellige store jorden rundt-sejladser og havkapsejladser. Båden tænkes som en streng entypeklasse med fast udstyrspakke, og designet både til shorthanded-sejlads og fuldt mandskab. Et fransk værft er vistnok allerede engageret, og Bruce Farr er i gang med tegningerne. En officiel udmelding kan komme allerede inden Volvo Ocean Race ankommer det franske stopover i Lorient - det sker sidst i juni måned.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

2 Kommentarer

#1 - Sendt d. 05-25-2012 - Kl. 20:08 af Jørgen Bendtsen
Du må checke dine kilder Øyvind. IMOCA og Bruce Farr går ikke.
#2 - Sendt d. 05-26-2012 - Kl. 07:38 af Jesper Andersen
Hej Jørgen. Det er en spændende kommentar du fyrer af, men kunne du ikke uddybe den for os andre der ikke har så meget forstand på din påstand?
 
 

300x250

 

 

 


Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

 
 
 
 

 

 
 






 

Tilmeld nyhedbrev

 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Floor/Lund Marine
Fribord- Udstyr til dig og din båd
Firetrace - Effektiv og Økonomisk Brandsikring