Deepsea Delta - en anderledes båd

Lad os bare slå det fast - Deepsea Delta er anderledes - og bare rolig du har ikke set syner, hvis du møder en gammel redningsbåd udstyret med rig og sejl. Ejerne har planer om en tur til Norge i 2013 og dernæst Grønland. Men det helt store mål er Hans Ø.

21-10-2012 13:09 - Trine Søe

Deepsea Delta er en ældre redningsbåd, der har fået eftermonteret rig og sejl. Ejerne af Deepsea Delta Flemming Lund og Sverri Warm, der har ejet bådene i godt to år, fortæller: "Vi søsatte Deepsea Delta i Rungsted Havn fredag den 5. oktober 2012 og kastede lods lørdag den 6. oktober kl. 14.20. Vinden var svag/moderat og blæste fra en vestlig retning. Syd for Vedbæk rullede vi storsejlet ud (kun storsejlet) og konstaterede, at bådens stabilitet ikke blev påvirket nævneværdigt (krængningen for halvvind var nærmest umærkelig)". Deepsea Delta er på vej til Refshaleøen i København på en testtur.

delta2

Deepsea Delta for sejl

En tung dame

Flemming og Sverri anslår, at båden vejer omkring 9 ton. Den har fået påsat en 6,4 meter lang køl på cirka ét ton, motoren vejer ca. 400 kilo og batterierne yderligere 400 kilo. Når man dertil lægger brændstof og vand kommer man op på cirka 2,2 ton ballast. De to sejlere forventer at montere skødespil inden for den næste måneds tid, så de kan teste båden med både storsejl og genua.

delta

Deepsea Delta er en ældre redningsbåd eftermonteret med rig og sejl

Klokken cirka 17.45 anløb Deepsea Delta Margretheholm Havn på Refshaleøen, hvor Flemming og Sverri fik lirket båden på plads mellem to pæle på bro nr. 3. "Foreløbig er vil ret tilfredse med Deepsea Delta - det var en fornøjelse at sejle med sejl", fortæller Flemming Lund.

Mildt vejr betyder testtid

"Så længe vejret er mildt bliver Deepsea Delta liggende i vandet, og vi vil forsøge at gennemføre nogle flere tests under sejl", fortæller de ejere og fortsætter: "Formentlig til december skal vi på land og forsætte ombygningen af båden. Elinstallation, isolering, centralvarmeinstallation og instrumentering står øverst på listen. Dernæst kommer indretning af navigationsplads, kabys og etablering af traditionelt åbent sejlbådscockpit. Der er stadigvæk nok at lave, men når vi ser tilbage på de forgangne to år, har vi lagt det meste bag os".

Planer om langturssejlads

I løbet af sommeren 2013 er målet en tur til Rosendal i Norge og i 2014 går turen til Grønland. "Målet er fortsat Hans Ø – hvornår, vi når så langt, vil tiden vise, men kursen er sat", slutter Flemming og Sverri.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

2 Kommentarer

#1 - Sendt d. 10-22-2012 - Kl. 14:44 af hans Ø
Sejt, men hvorfor lave åbent cookpit, det må da være en fordel med et lukket som den er nu.
#2 - Sendt d. 11-09-2012 - Kl. 21:56 af Flemming Lund
Det er tanken, at etablere det åbne cockpit bag det nuværende styrhus, således at vi bevarer muligheden for at styre båden fra en beskyttet plads. Det bliver dog et forholdsvis lille cockpit med plads til bare to mand, men med mulighed for at styre sejlene, så vi slipper for at gå på dækket. Vi har i øvrigt lige fået monteret skødespillene og haft lejlighed til også at teste båden med genua. Det gik forbløffende godt :-)
http://www.youtube.com/watch?v=ILdKHsnvaRM
 

banner300x63

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 

 
 










 
 

onlineabo

 
 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Pantaenius Lystfartøjsforsikring
First Marine Lystfartøjsforsikring
Raymarine