Navigationsapp til iPad erstatter plotteren

05-06-2012 14:09 - Trine Søe

På otte måneder er navigationsværktøjet Seapilot blevet Sveriges mest solgte navigationsapp. Nu lanceres den i Finland, Danmark, Estland og Norge, og derefter følger resten af verden.

"Vi vil give bådfolket et optimalt navigationsværktøj til en brøkdel af prisen for en plotter," siger en af Seapilots grundlæggere, Jens Johansson.

Seapilot bygger på den professionelle skibsfarts standard for elektronisk navigation med AIS-data og S57-søkortdata fra de skandinaviske landes søfartsmyndigheder. Det er teknologier, som for få år siden var forbeholdt den erhvervsmæssige skibsfart.

"Seapilot er den første navigationsapp med AIS-data. Det gør det muligt bl.a. at se både og skibe med AIS-transponder. Desuden præsenteres vejr i realtid via AIS, i øjeblikket fra mere end xx vejrstationer i Østersøen. Seapilot viser vindstyrke, vindretning, lufttryk, temperatur og vandstand fra en valgfri vejrstation. Information fra vejrstationen nærmest skærmens position på søkortet vises automatisk, og de andre hentes via nogle klik på skærmen," siger Anders Bergström, den anden grundlægger af Seapilot.

Stockholmradio har udviklet Seapilot sammen med True Heading. Stockholmradio er ekspert i VHF og radiokommunikation til søs. True Heading er ekspert i AIS og marinenavigation.

"Otte måneder efter lanceringen er Seapilot den mest downloadede navigationsapp i Sverige med mere end 4.000 brugere. Vores vision i den nærmeste tid er, at Seapilot dækker alle lande i Nordeuropa og senere også Sydeuropa og Middelhavet. Vi vil snarest muligt tage springet over Atlanten og lancere app'en i USA", siger Jens Johansson.

For yderligere information se www.seapilot.com

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online

Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

Nyheder fra Sail-World.com

News Events