Det er næppe sandsynligt, at der komme til at flyde med vrag rundt omkring ved de danske kyster, og teorien er derfor meget hypotetisk. Foto: Redningssekslabet, Sejlerbogen

Er der ny afgift på vej?

Medlemmer af Danske Tursejlere er forsikret mod omkostninger ved fjernelse af vrag. Dansk Sejlunions anbefalede forsikringsselskab, Codan, tilbyder ikke samme dækning. DS har sovet i timen, siger Leif Nielsen fra Danske Tursejlere.

31-10-2012 14:05 - Søren Øverup og Øyvind Bordal

Der foregår en debat mellem Danske Tursejlere, som repræsenterer ca. 10.000 danske tursejlere, og Dansk Sejlunion. Udgangspunktet er en kommende ændring af Søloven, som kan få flere konsekvenser for brugere af fritidsbåde. Både Dansk Sejlunion og Danske Tursejlere har indsendt høringssvar, og på ét punkt er de stærkt uenige.

Grænse på 20 eller ingen?

Det handler om fjernelse af vrag. Det nye lovforslag lægger op til, at der skal indføres en lovpligtig forsikring, som dækker omkostninger i forbindelse med fjernelse af vrag. I forslaget ligger en nedre grænse på 20 brutto registerton, og det betyder, at de fleste danske lystbåde fritages. Danske Tursejlere foreslår i sit høringssvar, at den nedre grænse skal fjernes helt!

Mange både til destruktion

I deres begrundelse skriver Danske Tursejlere blandt andet: "...i de kommende år vil der være en del ældre lystbåde som er tjenlige til destruktion. Denne proces kan være ret omkostningstung, og det kan derfor være fristende for en ejer af en sådan båd at sejle ud og 'efterlade' den udtjente lystbåd et passende sted, hvor den både kan påvirke miljøet, være til fare for andre eller blot ende som almindeligt 'øjebæ'".

Stærkt uenig

Dansk Sejlunion er stærkt uenig, og de skriver blandt andet i en pressemeddelelse: "Dansk Sejlunion havde i sit første høringssvar ikke forestillet sig, at nogen organisation bevidst kunne finde på at pålægge medlemmerne yderligere urimelige omkostninger". Men hvorvidt man pålægges yderligere omkostninger, afhænger af hvilken organisation man er medlem af.

Har DS sovet i timen?

Leif Nielsen fra Danske Tursejlere siger til Bådmagasinet, at Dansk Sejlunion efter hans mening har sovet i timen. Medlemmerne i Danske Tursejlere har nemlig i flere år været forsikret mod udgifter til fjernelse af vrag igennem deres kollektive forsikring hos Dansk Søassurance. "Danske Tursejlere kunne aldrig drømme om at foreslå nye afgifter, det er vi bestemt i mod, hvilket også fremgår af vores svar til styrelsen. Men man kunne jo stille det som et krav til den forsikringssamarbejdspartner man nu engang har, at forsikringen også dækker fjernelse af vrag", slutter Leif Nielsen.

"Det kan da godt være vi har sovet i timen hvis vi var forsikrings agenter, (Som Danske Tursejlere, red.) men det er vi ikke.  Jeg syntes, der er dybt forkert set med foreningsbrillerne på", udtaler Steen Wintlev til Bådmagasinet. "Jeg kan måske godt forstå det ud fra et forsikringssynspunkt, men jeg kan bestemt ikke forstå, man kan finde på at opfordre til at påføre forsikringsselskaberne yderligere dækning, som i sidste ende koster penge - for der er ikke tale om et reelt problem. Var der det, ville vi se helt anderledes på mulighederne for at løse problemet", slutter Steen Wintlev.

Læs pressemeddelsen fra DS på næste side:



Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

6 Kommentarer

#1 - Sendt d. 10-31-2012 - Kl. 15:24 af Jesper Andersen
Hvad fanden har Danske Tursejlere gang i. De lever jo blandt andet af at sælge forsikringer, så tror da pokker at de taler den sag. At foreslå yderligere afgifter af nogen som helst art er helt hen i vejret, og dybt godnat. Vi betaler i forvejen den 1 % på forsikringen, som også er dybt godnat. En afgift som også burde fjernes. Hvorfor skal sejlerne straffes på den måde? Kan nogen give en fornuftig forklaring? Forøvrigt fin artikel :-)
#2 - Sendt d. 10-31-2012 - Kl. 17:04 af Michael T
herligt at der endelig er nogle der tør at sige dansk sejlunion imod. for det første så er vragfjernelse inkluderet i medlemskabet hos danske tursejlere. det er ikke noget de "tjener ekstra" på. og for det andet kan jeg slet ikke forestille mig at det kan ændre prisen på en forsikring andet end marginaler.

alternativet er i mine øjne langt værre
 
 
 

 

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

ShipShape
Tempo Bådsalg
First Marine Lystfartøjsforsikring