Celine Carlsen har tidligere, ved eget initiativ - deltaget ved ungdoms stævner rundt omkring i verden

DS fravælger ungdoms-OL

Deltagerne er for unge. Det er den afgørende årsag til, at Dansk Sejlunion allerede nu har besluttet ikke at sende danske sejlere til Youth Olympic Games i Kina i 2014.

25-08-2012 07:15 - RedaktionenKilde: Pressemeddelelse fra Dansk Sejlunion

Ingen danske sejlere er med på vandet, når den kinesiske millionby Nanjing i 2014 er vært for anden udgave af IOC's ungdoms-OL, der bærer det officielle navn Youth Olympic Games (YOG). Dansk Sejlunion har i samråd med Danmarks Idræts-Forbund besluttet at afstå fra at udtage danske talentsejlere til stævnet.

"Sejlsport ved YOG er forbeholdt meget unge sejlere på maksimalt 16 år, når starten går. Et så elitært fokus i en så tidlig alder stemmer ikke overens med Dansk Sejlunions holdning til ungdomsidræt, talentudvikling og elitearbejde," forklarer Jan Christiansen, talentkoordinator i Dansk Sejlunion.

"Sejlsport er en idrætsgren med sen specialisering og mulighed for en meget lang karriere på topplan. Udøverne er som regel i 20'erne, før de er kompetente nok til at kunne gøre sig gældende ved "voksen" OL. Derfor mener vi ikke, at YOG er relevant i forhold til at hente kompetence og erfaring med henblik på et senere OL," siger han.

Youth Olympic Games blev første gang afviklet i 2010. Det foregik i Singapore med over 3.500 deltagere fra 204 lande, heriblandt Danmark. Idrætsgrenene er de samme som ved OL, men disciplinerne er tilpasset deltagernes unge alder.

Danmarks Idræts-Forbund støtter ideen om YOG og havde således 30 deltagere med ved stævnet i 2010, heriblandt også en sejler, Céline Carlsen i Byte CII-jolle. Hun blev nummer 4 og var blot et point fra en bronzemedalje. Et flot sportsligt resultat, men det er ikke det væsentlige i denne sammenhæng, forklarer Jan Christiansen.

"Siden 2010 har vi kraftigt skærpet vores fokus på den aldersrelaterede træning (ATK, red.). Vi arbejder mere bevidst end tidligere med at pleje vores talentsejlere, så de bærer lysten og motivationen til at sejle på topplan med ind i voksenalderen. Et krævende stævne som YOG, der foregår på den anden side af Jorden, harmonerer ikke med tankerne bag ATK," siger han.

Jan Christiansen påpeger i den forbindelse, at antallet af internationale konkurrencer tæt på Danmark er øget de seneste år.

"I Dansk Sejlunion har vi et ønske om, at ungdomssejlere primært vælger konkurrencer i Europa. Nok kan det være fristende at sejle på mere eksotiske steder, men vi føler, at med det store udbud af kvalificerede internationale konkurrencer tæt på og med de gængse globale mesterskaber, eksempelvis Youth Sailing World Championship, så kan vi udnytte vores ressourcer bedre ved at fokusere på stævner i vores nærområder," siger Jan Christiansen.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

7 Kommentarer

#1 - Sendt d. 08-25-2012 - Kl. 09:12 af Stig Jørgensen
Tak for kaffe! Noget af en beslutning, hvad gær man så for at sikre sejlerne den erfaring de andre opnår? Ben Ainslie vandt vist sit første VM som 16 årig, han har sgu da holdt meget godt :-)
#2 - Sendt d. 08-25-2012 - Kl. 13:49 af Bo Johansen
Ja så hellere sende de OL uerfarne til et voksen OL så de kan hente deres erfaring der, og så håbe på de tager flere OL efter hinanden! Eller DS må da komme med en strategi på hvad de så gør, når de fravælger ungdoms OL?
#3 - Sendt d. 08-25-2012 - Kl. 15:04 af Annett Petersen
Ja, der sker ikke meget udvikling i DS' talentudviklingskoncept. Pressemeddelelsen kunne være en cut and paste af det der blev skrevet ved forrige Ungdoms OL. Ikke overraskende kom DS Talentudvikler ikke ud, for at undersøge, hvad og hvordan tingene foregår ved Ungdoms OL, og det er med denne mangel på viden, at det nu igen vælges fra. Jeg var derude sammen med Céline Carlsen, og udover at det var en oplevelse for livet, har det givet hende mod på og lyst til at stræbe efter et OL en gang i fremtiden, og skulle det gå efter Célines ønsker, så ved hun, at hun er langt bedre rustet til OL deltagelse med et Ungdoms OL i baglommen.

Skønt Ungdoms OL blev næsten tiet ihjel af DS og af dansk presse på nær Bådmagasinet, så var det et OL af samme format, som det vi lige har oplevet i London, og hvis man gør sit hjemmearbejde vil man let kunne se, hvor mange YOG (Youth Olympic Games) deltagere fra YOG 2010, der deltog allerede nu ved OL i 2012 på vegne af deres respektive lande. Og så behøver man vel ikke sige så meget mere en end det...

Et vigtigt punkt er, at DIF selvfølgelig støtter op om YOG. Sidste gang måtte vi selv finde vej gennem junglen mht. udtagelsesstævner mm. og da vi sendte en mail til Torm, som har hovedkvarter i Singapore, for at bede om råd (ikke penge) ang. leje af jolle og indkvartering i de to uger op til YOG, fik vi straks svar tilbage, at man havde checket med DS, og der fået at vide, at YOG ikke var støttet af DS, hvorfor man ikke kunne/ville hjælpe. Så jeg vil gerne appellere til, at DS ikke direkte modarbejder de sejlere, der alligevel vil stræbe for at deltage ved YOG i 2014, og både Céline og jeg kan varmt anbefale alle sejlere i den rette aldersgruppe prøver at udtage sig. Såfremt der er nogen, der ønsker at vide mere, kan jeg kontaktes via mail på annett@annett.dk.
#4 - Sendt d. 08-26-2012 - Kl. 16:09 af Svend W. Carlsen
Oplysningerne om at ansatte medarbejdere i DS ikke ønsker deltagelse i ungdoms OL i Kina 2014, skal forhåbentlig blot opfattes som et provokerende debatoplæg. Det er vanskeligt at forestille sig, at et så vigtigt internationalt politisk spørgsmål kan afgøres på embedsmandsniveau.
ISAF kæmper hårdt for at bevare sejlsport på det olympiske program og for at at skabe olympisk begejstring hos de helt unge.
Det er derfor en risikabel beslutning, når sejlsporten i et af de historisk toneangivende lande i olympisk sejlsport melder fra netop til en ungdomspropagandaaktivitet.
Det er også et tvivlsomt forslag, for at sige det diplomatisk, når det gælder udvikling af fremtidens topsejlere. Jo flere spændende, og ungdoms OL er en oplevelse for livet, begivenheder, der er at stræbe efter, jo flere vil få motivation til at fortsætte i den vanskelige periode, hvor der skal vælges nye bådtyper og sættes nye mål.
DS har også behov for god PR, så medlemmerne har noget at være stolte af.
Med hensyn til økonomien, ligger den stort set uden for DS regi, idet kvalifikationssejladserne foregår regionalt ( sidste gang med 100% egenbetaling) og selve deltagelsen dækkes af Olympiske midler, og derfor ikke fratages andre aktiviteter.
Som tidligere leder af den olympiske fællestræning og medlem af Team Danmarks repræsentantskab og idrætsudvalg i de første år, var jeg med til at præge idégrundlaget netop for ungdoms-og talentudvikling uden risiko for negative sociale konsekvenser. Vi var og er stadig meget bevidste om, at det vigtigste element var at bringe idrætsudøverne begejstrede igennem de vanskeligste udviklingsår.
Det internationale netværk, bl.a.olympismen er i denne forbindelse en af de vigtigste faktorer.
Intet stort er blevet til uden begejstring.
Jeg håber, at administrationen vil overlade denne type afgørelser til de sejlervalgte medlemmer i bestyrelsen og så meget gerne genoverveje indstillingen.
#5 - Sendt d. 08-26-2012 - Kl. 17:56 af Stig M
Ja, det er skammeligt at dansk sejlsport skal styres af en flok embedsmænd i den brune bunker i Brøndby. De kommer ikke ud, hvor det virkelig sejles.

At fratage danske ungdomssejlere denne fantastiske mulighed, og direkte modarbejde sejlere der selv vil gøre et forsøg er bare så typisk DS. Det lugter af DDR tilstande, med en centralkommite der fortæller alt og alle hvad de skal gøre, udfra devisen om at de ved alt bedst.

Det er sgu for klamt og så udansk
#6 - Sendt d. 08-28-2012 - Kl. 13:41 af Jonas Döpping
Ikke for at nedgøre DS det er ikke målet med mit indlæg fra deres BLOG og andet site.
Men beslutningen undrer også mig.

HVAD BLEV DER AF FRIHEDEN TIL AT VÆLGE SELV?

At DS fra vælger økonomisk støtte til et ungdoms er en beslutning, man kan være enig eller uenig.
Er man uenig så tag det med til en generalforsamling. Jeg hælder til at være enig.

Men UOL fravælges under med reference til et ATK træningsprojekt og målet om OL medaljer.
Det er altså sejlerne som skal tilpasse sig et træningskoncept og ikke træningskonceptet som skal tilpasse sig de enkelte individer.

Efter vores OL med 2 flotte medaljer har vi i dagspressen kunnet læse om Kinesiske idrætsskoler som i en meget ung alder finder unge mennesker som bliver påført/tilbudt en sportskarriere.
Vi er nok også nogle som kan huske hvordan bl.a. DDR pumpede mennesker op fra de var børn, dette med OL medaljer for øje. Det er/var ikke kønt.

Hermed ikke sagt at DS med ATK udvælger unge mennesker som skal piskes igennem en sportskarriere. Men hvad er egentlig forskellen på en kinesisk idrætsskole og denne politik med at de unge mennesker SKAL tilpasse sig et defineret x årigt uddannelsesforløb ”med OL medaljer for øje”

Sejlerne skal gøre hvad træneren siger, deltage i de stævner som DS definerer, have den alder som passer i det valgte koncept, sejle den jolle som DS bestemmer.

Hvad er der blevet af den frie ret til at vælge jolle, stævner, træning som man har lyst til?
Hvad er der blevet af den simple glæde ved blot at sejle det man vil på den plan man vil uanset alder?

Nogle vil måske hævde jamen der er overambitiøse forældrene som presser de unge mennesker til noget de ikke har løst til.
Jeg vil ikke nægte at det ikke kan finde sted, men ingen bliver dygtige til noget som de ikke syntes er sjovt. Så mon ikke de fleste er på vandet fordi de føler en glæde herved uanset hvad de sejler, på hvilket niveau og deres alder. Endelig har vi vel andre myndigheder end vores sportsforbund til at sikre vores børn mod mishandling.

Derfor set med mine øjne er beslutningen om at ingen danskere må deltage (der er noget farligt indeni) et symptom på en udemokratisk formynderisk styringsform, som ikke er til for sejlerne og som ikke respekterer det enkelte individs ret til at vælge selv.

Desværre tror jeg heller ikke det falder ind under konceptet vi kæmper for medaljer i 2020 snarere vi kæmper imod medaljer 2020.



Sejlerhilsen

Jonas Döpping
#7 - Sendt d. 08-30-2012 - Kl. 11:53 af Thomas Jacobsen
Jeg vil gerne knytte en kommentar til debatindlægget, der rejser tvivl om ATK i forhold til sejlernes frie valg af stævner og jolletyper.

Det allervigtigste mål med ATK er, at flest mulige børn og unge oplever glæden ved sejlsport – og bevarer glæden og engagementet hele vejen fra nybegynder over ungdoms/talentårene til livet som voksensejler, hvad enten det er på motions- eller eliteniveau.

ATK udlægger nogle rammer og anbefalinger for det gode klubliv, den gode træning og de gode oplevelser med sejlsporten. Men det er sejlere, trænere, ledere og forældre, som i hver enkelt klub selv definerer det præcise indhold. Dén pointe er vigtig at understrege.

I vores bog ”Aldersrelateret træning i sejlsport” pointerer vi gang på gang, at børn og unge så vidt muligt skal have adgang til at prøve mange forskellige jolletyper, fordi de ad den vej kan bevare glæden ved at sejle længst muligt og i sidste ende finde ind til, hvilken sejladsform der motiverer dem allermest.

At vi hen ad vejen også kommer med nogle anbefalinger af, hvad den enkelte talentsejler bør fokusere på, handler om ren og skær karrierevejledning. Det er vores opgave som sportslig ledelse at have ideer om, i hvilken klasse talentet har bedst udsigt til at indfri sit potentiale. Men – som en central forudsætning – vores anbefalinger skal ubetinget være forankret i sejlerens egen indre glæde og motivation.

Som sportschef vil jeg langt hellere stå med en gruppe topmotiverede 17-årige unge, som har noget, de mangler at udvikle, og noget de gerne vil opnå – frem for en gruppe demotiverede unge, der har prøvet alt i en for tidlig alder.

I dansk sejlsport har vi alt for mange eksempler på unge talentsejlere med det rigtige grej og den fulde opbakning hjemmefra. Det eneste, de ikke har, er lysten til at sejle. Den har de mistet, fordi vi har presset på alt for tidligt. Ikke meget i sejlsport smerter mig mere end at se et ungt talent, der stempler ud, længe før han eller hun fik afprøvet sit fulde potentiale.

Det er derfor, at ”glæden ved sejlsport” er et så vitalt og gennemgående begreb i vores ATK. Det er også derfor, at vi under de nuværende alders- og klassekonditioner ikke kan bakke op om et U17-elitestævne som Youth Olympic Games.

Som yderligere uddybning vil jeg gerne anbefale alle at læse især kapitel 1, 2 og 10 i vores ATK-bog.
http://www.sejlsport.dk/emner/temaer/aldersrelateret-traening/aldersrelateret-traening/

Med sejlerhilsen
Thomas Jacobsen
DS Sportschef
 

banner300x63

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 

 
 










 
 

onlineabo

 
 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Raymarine
Kronborg Marine Bådsalg
Sunway Seatravel