Krak til søs kan hentes til iPad. Foto: Krak

Gratis søkort fra Krak -LUKKET

Fra KRAK har redaktionen modtaget følgende melding: "Vi har desværre været nødt til at fjerne søkortene, da aftalen med underleverandøren er udgået, og vi pt. ikke har en erstatning på plads" - det er derfor slut med gratis søkort fra KRAK, Bådmagasinet beklager!

 

 

04-06-2012 15:45 - Trine Søe

Krak indgår samarbejde med Bådmagasinet, og lancerer i dag det første gratis elektroniske søkort over de danske farvande, så alle fritidssejlere let og ubesværet kan planlægge næste tur med frisk havluft i kinderne. Kortet dækker både danske, svenske og norske farvande og har alle de vigtigste markeringer som havdybde, sejlrender og bøjer.

Nu behøver man ikke længere rydde køkkenbordet og brede kortene ud, når man skal planlægge næste tur på de syv have med vennerne. Krak har i årevis lavet danskernes foretrukne kort over byer og veje og har nu besluttet også at få mindre fast grund under fødderne. I dag giver Krak danskerne det første gratis elektroniske søkort over alle de danske, norske og svenske farvande.

Samtidig lancerer Krak også en ny iPad-app, Krak til Søs, der ud over selve søkortet tilbyder en række nyttige funktioner til søgning efter f.eks. havne, øer, overnatning og indkøbsmuligheder i nærheden af sejlerens position. Du vil samtidig modtage friske opdaterede daglige nyheder fra Bådmagasinet. Søren Øverup udtaler: "Vi ser det som en fantastisk mulighed, og vi er stolte over, at Krak har valgt Bådmagasinet som samarbejdspartner på nyhedsfronten. Bådmagasinet har gennem en årrække haft stort fokus på nettet, og vi er meget glade for at kunne levere daglige nyheder til sejlere, der bruger Krak til Søs".

Mål afstande i sømil

Hvor står fyrtårnene, når man krydser Knudshoved i Storebælt? Hvad er havdybden en sømil uden for Trelleborg? Og hvilke sejlrender skal man være opmærksom på, når man begiver sig fra Grenaa til Göteborg? Det nye kort giver svarene, så man kan planlægge næste dags færd, mens man er på farten.

"Danmark har en lang historie som søfartsnation, og derfor er vi stolte af, at vi nu kan vise vejen for danskerne til vands såvel som til lands. Søkortet er ikke så detaljeret, at det kan bruges til egentlig navigation, men det er ideelt til at skabe sig et overblik, måle afstandene i sømil og at planlægge ruten for alle, der dyrker lystsejlads," siger Pernille Trolle Brøgaard, produktchef hos Eniro Danmark A/S, der står bag Krak.

Hent Krak til Søs her.



Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

28 Kommentarer

#1 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 16:38 af Lars Andersen
Hva' så med os - mange - der bruger Android??? ;-(
#2 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 17:46 af Jesper Clausen
Jeg gætter på du må købe dig en iPad :-) "lur mig" om ikke Krak også kommer med noget til Android, men hvor er det da konge at Krak går ind på dette område. Farvel levende søkort!
#3 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 18:53 af Anonym
Tja, man kan jo ikke navigere efter det , men kun planlægge sejladsen hjemmefra.
Men smart er det da, at man kan tilgå det gratis fra hver enester mac/pc.

Navionic – til pad, pod, phone og Android ;-) kan det hele, og det billiger end Det Levende Søkort, der har haft i årevis til IKKE at udvikle en mac-version. For slet ikke at nævne smartphone versioner af nogen art.

Jeg håber sgu ikke der er brugt offentlige, halvoffentlige eller sejlunionspenge til DLS.
#4 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 20:18 af JB
Det er jo ligesom i gamle dage, hvor ESSO kortet var et must :)
#5 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 21:48 af Ole Mikkelsen
Jamen det findes faktisk også til Android allerede. Jeg har selv haft det downloaded. Detaljeringsgraden i kystnære områder lever dog ikke op til DLS eller til papirkortene fra KMS. Men alligevel, - sømærker osv. er der.
#6 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 21:54 af Ole Mikkelsen
- og jo hvis der er GPS på smartphonen (og det er der da vist på alle), Så kan man fint 'navigere' efter det. Forstået på den måde at ens position afbildes på søkortet. Ruter, tracking m.v. mangler naturligvis. Og der advares behørigt/lovmæssigt om at det ikke må bruges til navigation.
#7 - Sendt d. 06-04-2012 - Kl. 23:19 af Claus Olsen
Nu har jeg ikke prøvet den (endnu) men hvis man forestiller sig alle de fede tilbud som Krak i forvejen har bliver kombineret med søkort, så kan resten af udbydere vist godt gå hjem og lægge sig i køjen.

Krak har jo i forvejen alt det på land som de andre skal lede efter i (krak's) vejviser :-) for at finde. Spændende og ganske interessant at sådan nogen som Krak vil lege med til søs.
#8 - Sendt d. 06-05-2012 - Kl. 08:18 af Lars
Set ser da fint ud, men problemet er at kortet ikke kan downloades så man skal være på nettet for at bruge kortet. Er det muligt at lave ruter og lign. ?
#9 - Sendt d. 06-05-2012 - Kl. 08:48 af Trine Søe
App'en kan hentes til Android, men så skal du leve med, at den er på svensk. Led efter "eniro på sjön" - de danske kort er også kommet med her nu.
#10 - Sendt d. 06-05-2012 - Kl. 10:11 af Ole Mikkelsen
Søkortene er også en del af 'krak'-appen til android. På dansk. Gratis. Indeholder dog ikke gästhamner, varv, mataffär osv.
#11 - Sendt d. 09-09-2012 - Kl. 10:27 af IT chef.
HVorfor ikke til PC også? Google har jo gratis landkort, de kommer også snart med søkort. Fjollet at betale for noget som alligevel kan fås gratis andre steder.
#12 - Sendt d. 10-03-2012 - Kl. 15:52 af Morten
Og når i ligger i vandet - så kan det ikke bruges til så meget :-)
Fin og god idé til planlægning - men lad nu være med at glemme et godt gammelt kompas og kurser..
#13 - Sendt d. 10-04-2012 - Kl. 20:57 af Per L
Morten, du har ret. Et godt gammeldags papirsøkort er klart at foretrække når man ligger i vandet ;-)
#14 - Sendt d. 10-05-2012 - Kl. 07:46 af sdfg
Hvorfor kan man ikke bare hente det til en PC? Hvis det virker på en teblet (af et bestemt fabrikat) så kan den vel også virke på en labtop. Fjollet
#15 - Sendt d. 10-18-2012 - Kl. 22:01 af www.maritim-elektronik.dk
Bliver de søkort så opdateret med de sidste rettelser ?
#16 - Sendt d. 01-28-2013 - Kl. 08:54 af Børge Laustsen
Jeg har en Samsung Galaxy S3 med Android, og app'en kan hentes i Play Butik. Virker fint. Den har både landkort, hybridkort, luftfotos og søkort. Dybde angivelsen er dog kun overordnede.
#17 - Sendt d. 05-10-2013 - Kl. 10:55 af Dan
Openseamaps var da de første med gratis kort. Og det både til smartphone og pc. og naturligvis i en kvaligtet så papirkort er overflødigt. Jeg vil dog anbefale at beholde alle oversigts kort og de gamle gps'ere som backop.
#18 - Sendt d. 01-02-2014 - Kl. 23:40 af Preben Nielsen
Kan ikke finde ipad app, kortet var før på krak men er væk nu,
Vil gerne vide hvor vi finder det.
jeg undervieser speed båds kørekort og vil gerne lære mine elever at bruge det

MVH Preben Nielsen
Løgstørvej 30
9640 Farsø
98632284 / 26878366
preben@laerkevang.net
#19 - Sendt d. 01-03-2014 - Kl. 16:52 af Erik Hovedskou
Tak for at i stiller søkort til rådighed, MEN vi er jo ikke alle på Appelvognen. :)
Der er flere android bruger end appelbruger såhvorfor laves der så kun til appel?
Tallene dækker over første halvår af 2013 - og her er tendensen ganske markant. Mens der i 2012 blev solgt lidt over 1.44 mio. Android-mobiler og 859.000 iPhones i Danmark, er salget af Android-mobiler indtil videre i år stukket helt af.
Se evt. Denne artikel
http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2013/08/15/104843.htm
#20 - Sendt d. 01-03-2014 - Kl. 16:55 af Erik Hovedskou
Tak for at i stiller søkort til rådighed, MEN vi er jo ikke alle på Appelvognen. :)
Der er flere android bruger end appelbruger såhvorfor laves der så kun til appel?
Tallene dækker over første halvår af 2013 - og her er tendensen ganske markant. Mens der i 2012 blev solgt lidt over 1.44 mio. Android-mobiler og 859.000 iPhones i Danmark, er salget af Android-mobiler indtil videre i år stukket helt af.
Se evt. Denne artikel
http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2013/08/15/104843.htm
#21 - Sendt d. 02-04-2014 - Kl. 01:27 af Jesper A
Hvor blev disse søkort af?

Jeg har spurgt Krak, men de svarer ikke...
#22 - Sendt d. 02-21-2014 - Kl. 19:49 af Karl Jerup
Hej
Jeg kan ikke finde jeres app på App store. Har app'en fået nyt navn.?
Kan i hjælpe mig?
#23 - Sendt d. 02-24-2014 - Kl. 12:06 af Jørgen Lindegaard
Samsung 7.0 tablet kan der på nettet hentes NAVIONICS søkort for 250.00 kr og der skal ikke hjælpesender til.
#24 - Sendt d. 04-24-2014 - Kl. 15:47 af Søren Øverup, Bådmagasinet
Krak har valt at fjerne/stoppe med deres gratis søkort. Vi har tidligere modtaget svar fra Krak, citat:

"Vi har desværre været nødt til at fjerne søkortene, da aftalen med underleverandøren er udgået, og vi pt. ikke har en erstatning på plads"

Mvh
Søren Øverup
Bådmagasinet
#25 - Sendt d. 05-14-2014 - Kl. 15:27 af Ole
Hvornår kommer dem APP til krak til sos?
#26 - Sendt d. 05-28-2014 - Kl. 11:13 af Arne Ole Poulsen
Jeg synes at baadmagasinet.dk bør komme frem med en oplysning om at kortene ikke findes hos Krak mere. Man kunne indsætte en Note på skrå med store bogstaver på billedet øverste på denne side om det. Mange mange spilder deres tid på at finde de gratis søkort - kortene finde ikke mere.
#27 - Sendt d. 05-28-2014 - Kl. 13:55 af Søren Øverup, Bådmagasinet
Kære Arne Ole Poulsen
Jeg har opdateret artiklens overskrift, samt underrubrik - så det tydeligt fremgår øverst i artiklen. Jeg beklager du skulle helt ind i dette debat forum før det blev fortalt.
Med sejler hilsen
Søren Øverup
#28 - Sendt d. 06-04-2014 - Kl. 13:28 af Jørgen Firben
Det er trist, at Krak ikke længere har søkort. Pyt med iPad og Android, for det var ikke godt nok til at navigere efter. Men det var rigtig rart til helt overordnet sejladsplanlægning på den bærbare.
Og så er det utilfredsstillende, at vi ikke får at vide, hvilken "underleverandør", der åbenbart har svigtet. Hvis Krak ikke vil fortælle, hvem det er, burde Bådmagasinet bedrive noget journalistik på sagen. Den er faktisk ret vigtig.
I mangel af information tvinges jeg til at gisne: Det er vel nok den danske stat, som er den den svigtende underleverandør? Dvs. Kort- og matrikelstyrelsen og/eller søfartsstyrelsen, som holder en i forhold til andre lande kræver ekstreme priser for grunddataene. Og forresten også ekstreme priser i forhold til de tilsvarende data for vejnettet i Danmark.
Den røde regering fører jo en helt anden politik på området end andre lande - hvilket også er årsagen til, at Navionics' kort for Europa ikke indholder Danmark, og at det særskilte kort for Danmark skal betales med (relativt) blodige penge.
Det er selvfølgelig ikke lige så mange penge som brandbeskatningen af vores forsikringer. Men det er endnu en pind til sejlsportens ligkiste.
 
hanseboot300x50 2014
 

klikpcklikta

 
 

 

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

First Marine Lystfartøjsforsikring
Pantaenius Lystfartøjsforsikring
Sunway Seatravel