En forfalden båd set i Aabenraa Lystbådehavn. Fotos: Henrik Reese

Forfaldne både fylder op i havnene

Stort set alle danske havne har både liggende, hvor ejeren er nærmest ligeglad med båden. De fleste bådejere bruger tid og penge på at passe og vedligeholde deres båd. Er det acceptabelt, at de algegrønne både fylder op i havnene, når der er ventelister på havnepladser mange steder?

13-05-2012 12:00 - Trine Søe

Man kan undres over, at forfaldne både efterlades i vandet vinter over, og oftest bliver de ikke tilset af ejeren. Man kan med grove ord sige, at de forfaldne efterladte både ligger og fylder op i havnene. Et problem, da flere havne har mangel på havnepladser, og der i flere havne eksisterer lange ventelister. Havnene har stort set ingen tiltag og handlinger, de kan tage i brug overfor de misligeholdte bådes ejere.

aabenraa3

Denne Impalar 28 var for få års siden en af de rigtige smukke og yderst velholdte både i Aabenraa Sejlclub

Hvor stort er problemet?

Bådmagasinet har foretaget en rundringning til flere havnefogeder landet over for at høre, hvor stort problemet er og ikke mindst for at høre, om havnene gør noget aktivt ved de både, der ligger og forfalder. Havnefoged i Kerteminde Marina Jimmy Pedersen fortæller: "Problemet er ikke så stort i Kerteminde Marina, men det sker da, at vi griber ind - især hvis båden ikke er sødygtig, hvilket er en forudsætning for at kunne ligge i Marinaen. Så fjerner vi båden på ejerens regning. Det vil har oplevet nogle gange i vores Marina er, at folk får købt en båd, der kræver lidt for meget istandsættelse end de kan overkomme - og til sidst opgiver de helt båden".

aabenraa4

Algerne gror godt på dækket af denne båd

Det svære dilemma

Havnefoged Jens Jacob Sørensen i Aabenraa Lystbådehavn udtaler til Bådmagasinet: "Vores største dilemma er, hvor går grænsen - hvornår er båden så misligeholdt, at vi som havn bliver nødt til at gribe ind? Det er især vanskeligt, når bådejeren betaler de regninger, vi sender ud. I Aabenraa Lystbådehavn har vi 2-3 både, der er efterladt af ejeren. Vi er dog begyndt at ringe til bådejeren for at høre, hvad der skal ske med vedkommendes båd. Aabenraa Lystbådehavn har på nuværende tidspunkt ingen venteliste til en bådplads, men havnen har lige investeret syv millioner kroner i renovering af havnen, så den bliver mere tidssvarende. Jens Jacob slutter af: "Derfor er det synd, når en algebegroet og misligeholdt båd ligger ved siden af velholdte både i lækre moderne faciliteter".

Klager fra nabobåde

Kenneth Højlund Jensen, der er havnefoged i Køge Marina, fortæller: "Vi har et par såkaldte grønne både i marinaen. Den ene er en Bianca 420, hvor ejerne betaler havneafgiften hvert år, men båden forfalder hvert år. Uenigheder blandt bådens ejere har medført, at båden er blevet efterladt. Et skud ville være, at båden har været 900.000 kroner værd, men ville i dag kun kunne sælges for omkring 50.000 kroner på grund af bådens stand. Vi kan ikke gøre noget ved sitautionen som havn, og vi må høre på nabobådenes berettigede klager hvert år". Kenneth forsætter: "I Køge Marina har vi stadig ventelister på bestemte størrelser bådpladser, så det er lidt ærgeligt, at en bådplads er optaget af en såkaldt grøn båd".

 Det store spørgsmål er: Hvad kan vi gøre sammen for at undgå både, der ligger i havnene og forfalder?

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

6 Kommentarer

#1 - Sendt d. 05-13-2012 - Kl. 19:38 af Henri Eisenhardt
Det var en god artikel Trine. Det samme gælder i Rungsted havn. Hvis du går ned på bro 9 så er en af de første både til venstre en en hvid Grinde med blå striber øverst. Den har ikke sejlet i ca. 10 år, vistnok fordi ejeren har boet meget i udlandet. Men havnemesteren Hernik Kristiansen har undladt at gøre noget ved det, selvom han kan, fordi havnepladsen er ca. dobbelt så lang som båden. Sidste år flyttede han en tilsvarende båd der lå ved siden af, til en mindre lang plads ved bro 7, men det var en ejer, som han ikke kunne lide i modsætning til ejeren af Grinden, der efter sigende er en af hans venner!?
mvh Henri bro 7
#2 - Sendt d. 05-14-2012 - Kl. 09:48 af Steen Hansen
Hvem skal bedømme hvornår en båd er "upassende" vedligeholdt og skæmmer? Jeg kunne nemt udpege en del både, som efter min vedligeholdelsesnorm er skæmmende, men som ejerne selv synes er pænt vedligeholdte og ovenikøbet betaler sit havnekontingent til tiden. Så den debat vil jeg nødigt opfordre til.
Hvis der er mangel på havnepladser, skulle man måske indføre en regel i havnevedtægterne om, at både der ikke er aktive i 12 mdr. sættes på land for ejeres regning og risiko. Selvfølgelig via 2-3 varselsbreve først. Der kan jo være en god forklaring. Reagerer ejeren ikke, kan pladsen lejes ud til anden side, indtil den skæmmende båd er søklar igen. Der er mange metoder til at løse "problemet", men fri os for smagsdommere. Det kan kun ende galt.
 
hanseboot300x50 2014
 
 
 

 

 

300

 


Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

Tilmeld nyhedbrev

 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Reese Marin  40 år med både - dit sikre valg !
ShipShape
Kolding Marinecenter - 1.300 kvm med bådudstyr