Knarr klasse har mange traditioner, der skal holdes i hævd.

IKC: 7 dage i en stor osteklokke i Skovshoved

Årets internationale fætter/kusine fest var en succes - til fulde lykkedes det at opfylde målsætningen: Afvikle det "Det bedste IKC i mands minde – sportsligt og socialt". Med centrum i "Knarr Landsbyen", som var bygget op ved Knarr broen, blev der skabt tiltrængt liv i Skovshoved Havn.

21-08-2012 10:30 - Nicolai Lassen

At deltage i IKC er som at træde ind i en osteklokke, et lille paradis, hvor al ting kun drejer som om kapsejlads og godt samvær. Verden udenfor eksisterer ikke, økonomisk uro og håbløse politikere kommer slet ikke ind i dette lille paradis, man er isoleret fra verden udenfor. Så meget hårdere er det også at tage afsked med de mange dejlige Knarr sejlere fra USA og Norge for at genindtræde i dagligdagens evindelige tummerum.

Ud over det er svært at komme i omdrejninger, er det også vanskeligt at se mulighederne for et godt liv, når fire socialdemokratiske ministre fremlægger planen om et Danmark som en "stærk stat" med maksimal regulering, og med al magt vil bekæmpe private foretagsomhed.

Tæt kamp om placeringerne

IKC er Knarr klassen fælles ikon, og ledestjernen i alverdens Knarr sejlads. 44 gange er der kæmpet om de bedste placeringer i helholdvis San Francisco, Bergen og Oslo. Festen på land er stor og konstant, men IKC2012 har også sikret den suveræn bedste konkurrence på vandet nogensinde. Før sidste sejlads var der otte besætninger, der have en realistisk mulighed for at vinde IKC. De tyve Knarr både var trimmet, så fartforskellen er nærmest ikke eksisterende. Trods vanskelige vindforhold blev der gennemført elleve sejladser ud af de planlagte femten sejladser. Æren herfor, kan alene tilskrives dansk sejlsports klogeste mand, Christian Lerche fra HS. Med ham i spidsen havde IKC Knarrklassen fået byens bedste dommerteam.

Overraskelsen udeblev, for lidt overraskende var det Johan Prior Knock fra HS, der vandt Midweek. Men dagene efter blev hårde for besætningen, der til sidst endte på en skuffende niende plads. De to favoritter Lars Gottfredsen og Anders Myralf delte første og anden pladsen imellem sig. Den forsvarende mester både i 2010 og 2011, amerikaneren Jon Perkins, fik en fjerde plads.

86 år - and still going strong

Overraskelsen kom på tredje pladsen, da feltets ældste skipper – nok også verdens ældste aktive skipper? – dansk/amerikaneren Knud Wibroe blev nummer tre. Nok er Knud langt friskere end de snart 86 år, der står på dåbsattesten, Nok, har han en superbesætningen, der suverænt tager sig af al det fysiske og praktiske. Nok var vinden svag, og de fysiske udfordringer lå i baren. Alligevel er det overraskende, at Knud blev bedste udlænding foran en perlerække af internationale superbesætninger. Her kan man med rette sige, at den snu snyder de knapt så kloge. Knud Wibroe var selv med til at opfinde konceptet omkring IKC tilbage i 1960erne. Siden har han trofast selv deltaget i næsten alle IKC stævner.

Liv i Knarr landsbyen

Det sociale kom op på et niveau, man aldrig set før. Der var nærvær og fællesskab i livet omkring Knarr landsbyen, der var fyldt med sejlere og gæster. De udenlandske sejler jublede over spontaniteten og de lidt primitive forhold, de blev budt i Skovshoved.

IKC1

De primitive forhold vakte jubel blandt sejlerne og gæsterne

IKC 2012 giver positive forhåbninger for fremtiden? Arrangementet viser, at Knarr klassen, både på land og til vands, har fået gang i den meget tiltrængte omstillingsproces i klassen. Søren Kyllebæk i rollen som Knarrklassens valgte formand trådte i karakter, for sammen med sin bestyrelse at vise de nye tider for en styrket Knarr klasse – som bedste alternativ til de nye sejlere i aldersgruppen 40 år plus. Dem med karriere, krævende familieliv – og som konsekvens heraf, alt for lidt fritid. Men Knarren har alle kvaliteterne, og med det nye sejladsformat kan der afvikles fire knivskarpe sejladser på kun fem timer.

Resultat IKC 2012

1. Lars Gottfredsen, Danmark

2. Anders Myralf, Danmark

3. Knud Wibroe, USA

En samlet resultatliste kan ses her.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

4 Kommentarer

#1 - Sendt d. 08-21-2012 - Kl. 11:09 af Lars G
Lassen skrev tidligere på ugen, at der var ryddet op i fordum forælede traditioner, som en admiral og hans tåbelige hat. Hvad ser vi på billedet? Er det ikke den fjolede admiralstrekant, på Kyllebæks hoved?, Hvor blev den fornyelse så lige af? Deltagerne har med statsgaranti skreget Knarr klassen brunstskrig - som lassen smugt beskriver det. ”Njaffet” er brølet ud i tide og utide, Knarr sejlerne har sparet på viagraen, under IKC - alternativ har de festet så meget, at potensen er gået helt bort.

Når det er sagt, så skriver Lassen forbandet godt og vildt underholdende, og det ser ud som de Knarr sejlere har haft godt gang i IKC festen. Godt gået alle sammen .
#2 - Sendt d. 08-21-2012 - Kl. 11:43 af Peter Wolsing
Der er masser af fornyelse i Knarr klassen. Vi sejler efter nye sejladsformater, hvor IKC som noget nyt var programsat til 15 sejladser. Vi har optimerede både med nye alumaster og sejlmagere, der halser efter at sy de hurtigste sejl. Vi har en super attraktiv klasse, hvor nogle af vores bedste sejlere nyder den simple bådhåndtering – hvor det strategiske spil er i højsæde. Det netop afholdte IKC bliver rost til skyerne for nytænkning. Derfor har Knarr bestyrelsen (som jeg selv er medlem af) valgt, at være åben over for de traditioner der er i Knarr klassen. Der er hverken tvang til at gå med hat eller råbe ”Njaft”. Sammenholdet og det kompetitive på vandet, er det der gør Knarr klassen unik.
 
 

 

300

 
 


Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 
 
 

Tilmeld nyhedbrev

 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Raymarine
Aalborg Yachtbureau
Kolding Marinecenter - 1.300 kvm med bådudstyr