30 Albin Express både deltog i det åbne svenske mesterskab. Billedet er fra fjerde sejlads, hvor danskerne tog en anden plads lige efter Michael Collberg.

I haserne på de store

Albin Express - 30 både stillede til start i det svenske åbne mesterskab for Albin Express, der blev sejlet i Varberg. En dansk båd deltog, og Bådmagasinet har modtaget følgende beretning fra skipper Hans Christian Ilskov Erbs, der havde taget gasterne Carsten Erbs, Anders Hilkjær og Terkel Hilkjær med.

01-08-2012 14:30 - Trine SøeKilde: Hans Christian Ilskov Erbs

Vi sidder på færgen hjem fra Varberg, og det er tid til at kigge tilbage på det netop overståede svenske mesterskab, hvor 30 både stillede til start. I den samlede resultatliste ender vi på en tiende plads - og det må siges at være godkendt. På forhånd havde vi håbet at kunne ende i den bedste halvdel. Og i bedste fald i top ti. Så vores målsætning og indsats er hermed indfriet. Faktisk tror jeg ikke nogen af os havde turdet håbe på top ti, hvis man havde spurgt os på forhånd!

MEN - efter sjette sejlads lå vi pludselig samlet som nummer seks, så alligevel er vi en smule ærgerlige. På sidstedagen sejlede vi os lidt ned i de svære forhold - der var let vind og store bølger. På den anden side, så har vi i den sidste resultatliste seks tidligere Svenske Mestre foran os, så det er nok alligevel ikke så skidt endda :-)

God start og fri vind

Alle tre sejldage blev sejlet i 2-6 m/s. De første to dage var vinden utrolig stabil, så bådfarten var næsten altafgørende. Godt fra start og søgen efter fri vind så ud til at være opskriften til gode resultater.

ilskov

Fri vind og god start er afgørende

Det må siges, at vi igennem sejladserne fik sejlet lidt "elevatorsejlads". Vores resultater lød 19 - 5 - 5 - 2 - 19 - 3 -11 - 18, hvilket gav en samlet score på 63 point efter en fratrækker. Vi sejlede periodevis rigtig stabilt og manglede bestemt ikke fart.

Forrest i feltet er bedst

Især var vores topplaceringer selvfølgelig rigtig tilfredsstillende. Ikke mindst fordi vi ikke bare var fremme fra start til slut, men fordi vi ret faktisk også formåede at sejle os en smule frem i feltet i de to sejladser, hvor vi blev to og tre. Til gengæld er det rigtig svært at ligge i midten eller bunden af feltet. De tyve forreste både sejlede næste samme fart, hvilket betød, at hvis man ikke kom godt fra start eller sejlede i anden række, var det rigtig svært at sejle sig op gennem feltet.

Vi kom dog ikke tomhændede derfra, da vi endte som "bedste udenlandske båd", lige foran de to norske både, som endte 11. og 12. plads i det samlede resultat. Altid dejligt at få metal med hjem.

Colberg vinder...igen

Vinder blev, for niende gang, Michael Collberg, som må siges at være skræmmende god. Han formår på en eller anden måde altid at sejle sig fri af feltet - og er han nede, kommer han altid godt ud af det igen. Han sejlede fire første pladser hjem og havde en niende plads som dårligste resultat. Når det så er sagt, så måtte han en enkelt gang vende på os for at sikre sig  første pladsen i fjerde sejlads - OPTUR!!

Samlet resultatliste kan ses her.