Hvem har ansvaret hvis båden bliver skadet, når den løftes eller transporteres?

Bådene hænger i en tynd strop

Rundt omkring i danske havne skal der snart køres med kraner og lastbiler, når bådene skal på land for at overvintre. Desværre er der en del kranførere på havnene, der har for lidt erfaren og viden, og det giver skader på bådene. "I værste tilfælde ryger der en båd, fordi stroppen knækker", siger en krankonsulent.

29-09-2012 08:00 - Redaktionen

"Kran væltede med båd på 26 ton". "Kran sænkede sejlbåd". "Sprang for livet da kran knækkede". Det er de skræmmende overskrifter fra tre forskellige løfteulykker i lystbådehavnene i Gilleleje, Kulhuse og Korsør. Og ulykkerne står ikke alene. Havnefogeder og vognmænd løfter i tusindvis af lystbåde ind og ud af vandet hvert år, men sikkerheden i den forbindelse er alt for ringe. Fejlhåndtering af stropper giver de typiske forsikringsskader. Topdanmark, Pantaenius og Codan melder tilsammen om cirka 50 skader om året, der primært skyldes håndteringsfejl.

Hvem har ansvaret, hvis uheldet er ude, når båden løftes af en kran? - denne artikel giver dig svaret.

Køb artiklen - Læs artiklen "Bådene hænger i en tynd strop". Køb artiklen og få den som PDF fil - lige til at læse med det samme.

Læs artiklen gratis som abonnent - er du abonnent, logger du naturligvis bare ind her og læse artiklen under sektionen "Artikler for abonnenter".

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

0 Kommentarer

 
 

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 
 
 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Djurs Polstring Nyt til din båd.
Bøge´s Trailer & Både - M-CENTERET i centrum af Danmark
Reese Marin  40 år med både - dit sikre valg !