Ugens Sejlertips: At bomme med gennaker

Det er ikke svært at bomme med en gennaker, blot man sørger for at slække nok på skødet inden. Her er Ugens Sejlertips fra Sejlerbogen.

20-12-2011 06:00 - Øyvind Bordal


De to første sejlertips her på Bådmagasinet fokuserede på vindskift, både de permanente og de periodiske af slagsen. Nu tager vi fat på et emne som også mange tursejlere kan have fornøjelse af: At bomme med gennaker.

Indenom - eller udenom?
Som mange ved, er det grundlæggende to måder at bomme en gennaker på. Man kan trække skødet bagom sejlets forlig (ligesom en genua/fok) - eller foran, rundt om hele sejlet. Man kan tale om at bomme "indenom" eller "udenom". At bomme indenom er ikke altid nemt, fordi der kan opstå pladsproblemer mellem forstaget og sejlet. Både der sætter gennakeren i stævnen bommer derfor nemmest udenom – dvs. med skøderne foran gennakeren. Både med bovspryd (af en vis længde) kan med fordel bomme indenom, eftersom der er mere plads mellem forstag og gennaker.

Se billeder og illustration af bomningen med gennaker på næste side...

Sejlerbogen

sejlerbogen-140

- Største danske bog om sejlsport.
- Opslagsbog til tur-, jolle- og kapsejlere.
- Går hele vejen fra begynder til ekspertniveau.
- 336 sider, med 772 foto og tegninger.
- Moderne grafisk design & layout.

www.sejlerbogen.dk

 
Mange meter skøde skal løbe frit
At bomme med gennaker er temmelig enkelt – man falder af til plat læns, og slækker godt af på skødet, særlig hvis gennakeren skal bommes udenom. Der skal være en trimmer klar på det nye skøde i modsat side – vedkommende holder skødet næsten stramt og kontrollerer at det løber frit, og ikke er trukket under båden. Begynd gerne at trække nyt skøde ind allerede inden storsejlet kommer over. Når det sker, slippes det gamle skøde helt. Tjek at det ligger klargjort, der er mange meter tov som skal kunne løbe frit. Tampen skal naturligvis blive i båden.

Skødebarmen skal langt frem
Husk at på både, der bommer udenom, skal skødebarmen kunne blæse langt frem og passere foran både forstag og gennaker. En almindelig fejl er at ikke slække det gamle skøde tilstrækkeligt langt ud. Det kan nemt medføre, at sejlet blæser ind bag forliget i stedet for foran. Gennakeren kan dermed nemt sætte sig fast omkring forstaget. Løsningen er at bomme tilbage og forsøge igen.

Når storsejlet slår over, trækkes det nye skøde hurtigt ind, indtil sejlet fyldes på den nye halse. Så snart gennakeren fylder, slækkes der af på skødet og trimmes til den nye kurs.

I Sejlerbogen findes et stort kapitel, udelukkende om sejlads med spiler og gennaker.



Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

0 Kommentarer

 

banner300x63

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 

 
 










 
 

onlineabo

 
 

Tilmeld nyhedbrev

 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Vestfyns Marinecenter
Topdanmark - Bådforsikring til fast lav pris
Siim Båd og Motor A/S - Danmarks største bådcenter!