Bagsiden: Dum, Dummere, Dummest?

Nu har vi snart sluttet sæsonen 2012. Mumm Stelton Cup var trods rigelig vind og et sunket mærke en succes. Historien om de to spækhuggers nærkamp har forhåbentlig også fundet en salomonisk afslutning? Tiden er inde til at kigge på de mange muligheder, medlemsskabet af en sejlklub giver i de mørke vintermåneder.

12-10-2012 10:30 - Nicolai Lassen

Og venner, umiddelbart ser det ikke for godt ud? Jamen den harmoni, der skulle præge dansk sejlsport, kommer ikke særlig meget til ordlyd i de sidste ugers kommentarer. Hold da kæft, venner – I er da en flok uforbederlige brokrøve...

Når det gælder Spækhugger dramaet, er det svært objektivt at uddele titlerne: Dum, Dummere, Dummest?. Den gode Peder Wolsing kunne med få ord have undgået al balladen. Den gode Borgstrøm kan med rette godt føle sig trådt på, selv om alle involverede har brugt masse af ord på at forklare sig. Måske har den gode Borgstrøm også en lille bitte aktie i ulykkerne?

Spinatbedet trådt ned

Jeg skal ikke gøre mig til dommer, om hvem gjorde hvad, hvornår? Men når Borgstrøms gast, den mediekendte Steen Ammentorp, som tilmed var gast hos Borgstrøm den ulykkelige aften, går på banen med kommentaren: "Allan lyder faktisk lidt sur, og en af Peters store styrker er at holde et godt humør, sober tone og fokus ombord på et "skiv", så måske en coach tur eller to til foråret, og humøret hos den gode Borgstrøm vil være i top igen". Så er ethvert kendt spinatbed i sejlsportens køkkenhave, da trådt helt ned. Måske kandiderer Steen til æren: Dum, Dummere, Dummest?

Hele vejen igennem har Wolsing optrådt som coach – og talsmand for et unavngivet pigeteam, som jeg i hvert fald ikke kendte identiteten på. Jeg blev dog klogere, for pigerne stod da ikke tilbage – godt nok først ni dage efter den første artikel. Klar med blandingen af en dunk benzin krydret med en kampklar håndgranat. Som de udtrykker sig: "Vi lidt kede af, at Bådmagasinet ikke har givet os mulighed for at svare på Allan Borgstrøms indlæg, jamen havde de ikke Wolsing som coach og talmand? Måske står Peter klar til at tage stafetten og æren: Dum, Dummere, Dummest?

Holde en ordentlig tone

Deres budskab fejler nu ikke noget: "Vi blev gladere kapsejlere. Men glæden kan vise sig at blive kort, hvis en ordentlig tone iblandt os og i omtalen af hinanden ikke kan holdes". Her har "pigerne" fat i noget essentielt, som alle aktive sejlere burde noterer sig. Men holde det glade budskab tilbage så længe i den aktuelle og ofte ophedede debat viser, at heller ikke pigerne her har klart udsyn og nødvendig handlekraft. Beklager piger, men det er altså min mening her på "Bagsiden".

Kommentarerne efter artiklen "Mumm Stelton i frisk luft" viser, at pigernes kloge budskab ikke er gået klart ind. Som "Henrik" skriver i sin kommentar: "Det grænser til flovt. Vedbæk Sejlklub bør stamme op omkring banen".

Det er derfor så befriende og egentlig min inspiration til ugens "Bagside". Når Charlotte Andersen, formand for Svanemøllekredsen efterfølgende skriver: "Utroligt ærgerligt, at det altid er så meget kritik af de arrangerende sejlklubber og de frivillige kræfter". Venner, forstod i den? Også i Vedbæk har en gruppe mennesker brugt enorme personlig ressourcer på at gøre det bedst mulig for alle os sejlere. Det er jo ikke med deres gode – slet ikke onde - vilje, når et mærke driller. At resultaterne hænger lidt i teknikken.

Lad os komme hinanden ved

Og så til den kommende vintersæson, samværet i sejlklubben stopper ikke fordi kalenderen siger jul, kulde, og det der er værre. Lad os dog mødes rundt om i de mange klubhuse, lad os dog få en række arrangementer op og stå - hele vinteren igennem? Hvorfor ikke få en fælles lørdags frokost, måske ikke hver lørdag – men så en gang hver måned? En vinter gallamiddag med masser af spas, sjov og sejlerhistorier. Find det pæne festtøj frem, få fruerene skruet op i stilletterne og skab stemning i sejlklubben. Inviterer tosserne fra naboklubben, så er der i hvert fald noget at snakke om? Eksempelvis, hvem er Dum, Dummere, Dummest?

Skal vores elskede sport have en fremtid, skal den bygges på andet en "brok". Det hjælper ikke, at det er den sureste fællesnævner, der sætter dagsorden i dansk sejlsport. I må vise lidt begejstring - bare lidt. Være stolte over vores fælles interesse. Huske at alle i sejlsporten gør det så godt, som det er dem menneskeligt og intellektuelt muligt, så forvent ikke for meget. Så bliver du ikke skuffet.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

20 Kommentarer

#1 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 11:37 af Gregers
Hold kæft hvor du rammer hovedet på sømmet - Lassen. Læs dog den bagside, den siger jo præcis alt om dansk sejlsport lige nu.
#2 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 12:25 af Sørensen
Positivt indspark. Men Lassen er den første til at sparke det ned igen, med mindre han selv er involveret.

Så gå nu forrest Lassen og skriv om det positive i vores sport, i stedet for at skrive om problemerne. Vi, og du, er ikke bedre end intellektet, studenterhuen og evenerne formår.

Prøv at læse dine bagsider forfra, og du vil se hvor meget ondt du har skrevet. Så start med dig selv, og gør en forskel. Det gør de mange hundrede frivillige hver uge i Dansk sejlsport, frivillige som du ofte bringer frem som tåber og idioter.
#3 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 12:41 af Kristian Rasmussen
Sørensen, din kommentar er da helt forusigelig, du får travlt med at slå Lassen og Bagisden i hovedet med den er negativ. Jeg tænkte selv, at Lassen da i den grad risikerede at blive skudt ned med ugens bagside. Men er fakta ikke, at det er dig som kommenterer Lassen og Bagsiden der er negativ? Er det ikke dig der udstille alle andre som "Tåber og Idioter". Jeg er langtfra enig med Lassen altid, men erkender åbent at han er forfriskende kritisk - men faktisk er det kun sjældent at Lassen sparker på andre.
#4 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 13:12 af Jens Jonas Jørgensen
Lassen er jo befriende både fordi han tør stille skarpt på problemerne, og fordi han rusker op i os andre. Tak for den opsang Lassen - og god weekend til dig.
#5 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 16:16 af Frederik
Enig, Lassen slikker ikke nogen i bagdelen, jeg synes faktisk at ugens bagside er blandt de bedste i lang tid. Direkte, uden at såre nogen. Selv Steen Ammentorp må da kunne se pointen?
#6 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 16:35 af Steen Ammentorp
To kandidater er ikke mange, så når der nu er gang i nomineringen burde Nicolai nemt få øje på stærke kandidater som: Søren Øverup, Alan Borgstrøm og Nicolai selv.
Søren Øverup:
"Undskyldningen var givet!
Forrige søndag bragte vi en historie hvor vi stillede spørgsmål ved unionens blad og dettes troværdighed.
Det var stort set hvad det handlede om i min optik," Citat Øverup.
Unionens blad bliver citeret for to artikler, ”Vi hader ikke mænd” og ”Det lykkedes”.
Den ene af disse artikler stammer fra minbaad.dk og har aldrig været bragt i unionens blad.
Så når Øverup åbenbart ser minbaad.dk og DS gratisblad som samme ting, kan han vel godt kandiderer til Titlen: Dum Dummere, dummest?
Alan Borgstrøm:
Nicolai ytre at Allan Borgstrøm måske har en lille aktie i ulykkerne.
Det er at pakke tingene ind, regel 14 giver Alan Borgstrøm del i skylden den omtalte aften i spækhugger, og dermed burde Allan Borgstrøm så sandelig også været nomineret til Dum, Dummere, Dummest!
Nicolai Lassen:
Nicolai Lassen for at ”glemme” Søren og Allan som kandidater, og dermed favorisere Peter Wolsing og jeg, kunne han også godt kandidere til: Dum, Dummere, Dummest?
___________________________________________________________________________
Da jeg selv var med i båden der overtrådte ovennævnte regel 14, vil jeg gerne giver pigerne samt Peter Wolsing min uforbeholden undskyldning, for vores utilstrækkelige udkig og manglende opmærksomhed. Det skulle være nok til at jeg får titlen som årets Dum, Dummere, Dummest.
#7 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 17:05 af Jesper Jørgensen
Steen - tynde Ejner, kan du ikke tåle lidt kritik! Bonderøv
#8 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 17:08 af Jeg kan tælle
Steen, jeg kan nu tælle til fire. Wolsing, Borgstrøm, dig selv og pigerne, hmmm!
#9 - Sendt d. 10-12-2012 - Kl. 17:11 af Anders Madsen
Steen, Jeg er helt sikker på at Lassen er pavestolt af din norminering: "Dum, Dummer Dummest". Jamen, det kræver klasse, uge efter uge og sige sandheden om tilstanden i dansk sejlsport. Håber at øverup griber udfordring og igangsætter en afstemning blandt kandidaterne, gid den dummeste må vinde blandt os alle.

:-) Anders
#10 - Sendt d. 10-13-2012 - Kl. 11:19 af Jonas H
Hvor har Lassen ret, når han skriver: Fælles lørdags frokost, og vinter gallamiddag med masser af spas, Hvorfor får vi aldrig taget initiativ til det ude i sejlklubberne? Der skal så lidt til, men vi er bare så sløve alle sammen. Lassen, tak fordi du har mandsmod til at ruske op i os. Dine ideer er jo ikke nye, men blot en opfriskning af hvad der skete ude i klubberne i "Gamle dage".
#11 - Sendt d. 10-13-2012 - Kl. 17:18 af Niels Jensen
Kom dog rundt i landet inden du tager alle sejlklubber som gidsler. Hvad Lassen foreslår sker rigtig mange steder rundt i landet. Blot ikke i hans eget "hood", hvor en blazer er noget man drikker sig til ved hjemmebaren.

Kom dog ned fra træet og kom ud i landet og se aktiviteter året rundt i klubberne.

God weekend
#12 - Sendt d. 10-14-2012 - Kl. 11:56 af Jacob Sørensen
Steen Ammentorp laver da en total tilståelsessag omkring aktiv deltagelse i forsikringsvindel. I sit indlæg erkender Steen åbent at have overtrådt regel 14, ved ikke som gast at have holdt behørigt udkig og manglende opmærksomhed. Derved skulle sagen jo være afgjort med lige dele ansvar for skaderne.

Jamen hvorfor denne syndsgang så mange måneder efter? Sover Steen dårligt om natten? Nager skyldfølelsen?

At lyve i retten kan give fængsel, det samme må vel være regelsætten i sejlsporten? Trods sit eget ansvar har Steen medvirket til at pigerne fik HELE skylden, og deres forsikringsselskab har måtte betale for ALLE skaderne. Det er da toppen af dårlig moral, og bør da indberettes for ordens udvalget i DS - der hvor Steen åbenlyst søger at blive en stor mand.
#13 - Sendt d. 10-14-2012 - Kl. 18:13 af Ole Skovshoved Havn
Nicolai
Må jeg foreslå at du inviterer familien til lørdags frokost i den resturant KDY og SKS driver i vores fælles havn.
Selv betaler jeg udover hvad ungerne koster godt 3.000 i årligt kontingent til de 2 klubber.
Når jeg har betalt familiens kontingent og hvad det koster at sejle er der ikke penge til en lørdagsfrokost i KDY / SKS resturanten, inviterede jeg fruen og 2 unger ville vi komme af med over 1.000 hvis vi altså var så heldig at der ikke var selskab for ikke medlemmer.
Nu har vi ikke vundet i lotto vi må af økonomiske grunde afskrive at besøget det flotte klubhus Gentofte Kommune har doneret medlemmerne, som klubberne driver som en offentlig resturant for ikke medlemmer.
#14 - Sendt d. 10-14-2012 - Kl. 18:29 af Christian, Skovshoved Havn
Nu er klubrestauranten i Skovshoved også en kommunal parodi, Thomas gør alt for at skræmme meninge medelmmer bort, så han kan afholde sikkert økonomiske meget givtige private arrangementer.

Men Ole, prøv Hellerup, eller inde i Svanemøllen. Der er der både medlemmer og fornuftige priser. Så kunne du da også droppe kontigentet til SKS, de lukker alligevel snart.
#15 - Sendt d. 10-15-2012 - Kl. 10:26 af Ole Skovshoved Havn
Kære Christian Skovshoved

Fejlen ligger ikke hos Thomas han driver blot en forretning ud fra den forpagteraftale han har med KDY og SKS.
Fakta er at KDY og SKS er ligeglade med medlemmerne, alt hvad klubberne vil er at tjene penge på resturantdrift og udlejning af både, medlemmerne er et nødvendigt onde for KDY og SKS.
Desværre har du nok ret i at SKS er lukningstruet og aktiverne slugt af KDY inden længe.
#16 - Sendt d. 10-15-2012 - Kl. 11:54 af Christian, Skovhoved
Det kan jo ikke blive anderledes. SKS har ingen eksistensberettigelse, de gør intet for medlemmer - med mindre du er barn og sejler optimist. Der er absolut intet klubliv. Næh, ungdomsarbejdet bliver opslugt af KDY og de ældre medlemmer kan konverterer medlemskabet til Skovshoved Bådlaug og deres nedslidte skurvogn. Så kan SKS klubbens kreditorer glædes over den indtjening Thomas skaber i "klub" restauranten.
#17 - Sendt d. 10-15-2012 - Kl. 12:17 af Ole Skovshoved Havn
Kære Christian Skovshoved
Blot til orientering så har Skovshoved Bådlaug og deres nedslidte skurvogn solgt sig selv til SKS.
Hermed har Skovshoved Bådlaug ikke længere en fremtid og er et muligt alternativ til SKS og KDY.
#18 - Sendt d. 10-15-2012 - Kl. 17:37 af Klaus Thomsen
Den seneste udvikling er tankevækkende, men også meget aktuel. Igen og igen får Lassen kritik af sin ofte kritiske holdning. Desværre får manden jo ret. Seneste i tilfældet Skovshoved Bådlaug og Skovshoved Sejlklub´snatlige død og bortgang.

Jeg har personlige erindringer hvorfan Lassen var aktiv i forgængereren til Skovshoved Havn Bådlaug, og hvordan han gjorde oprør da tingene gik fuldkommen skævt. Jeg googlede og fandt dette link: http://www.skovshoved-havn.dk/

Udover en masser sludder står der jo sandheden, skrevet tilbage i 2006 - for 6 år siden. Faktuelt blev Hans Tjellesen sat på porten i 2011 og hans tro lakaj Mikkel Thomsen bortvist fra formandsposten i sommers. Nu får Lassen ret, respekt - omend jeg synes du engang imellem larmer lidt for meget
#19 - Sendt d. 10-15-2012 - Kl. 19:29 af Birger Gertsen
Tankevækkende at læse de indlæg der er her på tråden omhandlende hvad der sker i Skovshoved Havn, SKS, KDY og det alternative Bådlaug.
Selv har jeg for nyligt stiftet bekendskab med Bådlauget og dennes formand, hvilket har givet mig en rigtig dårlig smag i munden og -oplevelse.
Kunne da godt tænke mig at Lassen gav sin skarpe mening med udgangspunkt i indlæg her på sitet omhandlende ovenstående.
Birger Gertsen
#20 - Sendt d. 10-16-2012 - Kl. 18:43 af Peter Jensen
Kære Ole, Birger og Klaus (måske mfl.?)
I tager helt fejl. Det tankevækkende er at debatten – og at den omhandler forhold på en havn i Nordsjælland – og det er jo ikke det artiklen handler om. Fint nok at det er værd at diskutere, men kan man ikke finde en platform for det?
Det sjove er vel også at flere af jer er ved at lukke klubberne på havnen. Et hurtigt blik på de sejlsportsnyhedssider der er på nettet, så er det flg. nyheder om de to klubber bare i denne uge:
SKS: Mestrenes Mester, Hold-DM i optimist, to sejlere til A-Cat VM og afholdelse af laserstævne
KDY: Race Rig-tig, Royal Ocean Cup på Bornholm og møde om ORC-målereglen
Kraftcenteret (altså begge klubber): Ny træner
Så mon de er så lukningstruede som I får det til at lyde…
Fin opsang fra Lassen – god vinter til jer alle. Håber at se jer på vandet næste år (og knap så meget her i det sure hjørne).
 
 

 

 
 
 
 

 

 
 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Green Sails
Tempo Bådsalg
M-center