Bådbranchen er hårdt ramt.

Bådbranchen ligger helt i top på den ufede måde

Bagsiden - når jeg ikke skriver "Bagsider", bliver jeg tit indkaldt til orienterende møder i diverse sammenhænge - oftest med et helt kor af "Kloge Åger" som talere. Sammen med den runde redaktør Hr. Øverup var vi til Nordeas lokale kvartalsmøde "Økonomisk Perspektiv" som holdes – ja, godt gættet - fire gange om året. Bådbranchen havde en hovedrolle på mødet... 

28-09-2012 10:40 - Nicolai Lassen

Redaktøren kommer udelukkende for at gøre et godt indtryk på sin og Bådmagasinets bankrådgiver. Jeg var alene inviteret med for at forklare de svære budskaber på en "æble/pære" pædagogisk måde for den gamle redaktør.

Overordnet var det glade budskab, at tingene langsomt går den rigtige vej. Bankens krystalkugle fortalte, at danskerne har fået optimismen igen, de er klar til at rutte med sparepengene. Det var klar tale, som hr. Øverup forstod og glædede sig over, da forbrugernes øgende pengeforbrug, direkte kan aflæses på aktiviteten i bådbranchen.

Derfor fik redaktøren kaffen galt i halsen, alt imens han spildte på skjorten, da dagens anden illustration kom på skærmen. Det kan godt være, at danske forbrugere har stigende indkøb af elektroniske produkter. Men vores kære leverandører i sejlsporten har i perioden juni 2011 til juni 2012 oplevet en halvering i omsætningen. Kære sejlere, det er en katastrofe for sejlsporten, ikke bare for de mange ansatte i den stakkels branche. Men også for dig, mig og os alle sammen. Hvis erhvervet ikke kan overleve, ja så lukker de. Det skader også den store eksport, som den danske maritime branche har haft i mange år.

Bådbranchen værst ramt

Hvis det kan være nogen trøst, så har store dele af detailbranchen økonomiske udfordringer og er truet på levebrødet. Vi forbrugere holder pengene tæt til kroppen, og det er alt lige fra lystbåde til musik, blomster, legetøj, brød og fisk, der bliver sparet på. I alt 28 ud af 42 brancher går tilbage i disse år, men desværre er bådbranchen klart nummer ét i det dårlige selskab.

Personlig oplever jeg det, efter min mangeårige trofaste udstyrs- og dingenotpusher, Claus V, druknende under syndfloden i Vordingborggade på Østerbro sidste år. Jamen, der er jo ikke noget reelt alternativ i vores del af København. 100 års sejlerkultur forsvandt sammen med de enorme vandmasser, og jeg har ingen steder at gå hen med de mere specielle udfordringer.

Lystbådehavnene ramt - ledige bådpladser

Krisen sætter også sine tydelige spor i lystbådehavnene. Der er masser af ledige bådpladser, for oveni den dårlige økonomi er mange sejlere fra de store generationer i 1970 og 80erne ved at lægge op. Selv på Øresundskysten er der plads til nye sejlere. Det er fakta og sandheden lige nu i vores sejlsport.

Kære læsere, ugens Bagside vil skabe stor uro - både ude i de mange havne og i det maritime erhverv. Øverup selv vil hyle som en stukket gris, for alt for mange i erhvervet er "bange" for, at "Bagsiden" igen skriver sandheden. Sandheden om hvor dårligt det går med økonomien lige nu i dansk sejlsport. Men jeg har stoppet ørene med vat, for sammen må vi sætte fokus på udfordringerne og se bare en lille smule fremad.

Sammen har vi alle muligheder for at skabe nyt liv i sejlsporten. Det misbrugte argument, at du ikke kan få en havneplads, den duer ikke længere. Udfordringen kan være, at mange havne har skruet priser op i et niveau, der er smerteligt. 10.000 kr. i mit hjemmefarvand på Øresund rækker ikke til megen plads mellem fortøjningspælene.



Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

8 Kommentarer

#1 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 11:20 af Thomas Rasmussen
Lassen, hvor er det beriende, at du skriver sandheden. Skriver at brugtpriserne er alt for høje, og hele erhvervet er gået i stå.

Men også at du griber den positive vinkel, at den aktuelle krise og generationsskiftet giver rigtig mange nye sejlere en masse spændende muligheder, og krisen er en unik chance for at skabe nyt liv til hele sejler Danmark. Alle os der er i 30érne og gerne vil sejle i egen båd, men hidtil har stået baggerst.
#2 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 12:31 af Thomas Sørensen
Det hjælper jo ikke meget at både bliver billigere, det er den daglige drift som er svært forenelig med en familie økonomi. Havnelejen er dyr, forsikringen lovbestemt dobbelt op. Service og vinterleje, plus det løse.

Jamen i en børne familie, er der ikke bare 50.000 kr. ekstra til den fornøjelse, ligegyldig hvor meget vi end gerne vil.
#3 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 14:27 af John Torp
Kan en del af sandheden ikke også være at branchen var oppe at ride på en bølge, undskyld udtrykket, som var blevet for stor og usund.
For blot få år siden var ventetiden på en bådpladsopskrivning noget man skulle arve fra sine bedsteforældre og hvis ikke det ikke var muligt, var der 50 års ventetid i sigte.
Bådpriserne var skruet op i et hysterisk niveau og og der var ikke en dag på havnen uden en ny fin motorbåd blev leveret, indpakket i gennemsigtig plastic.

I min havn, ved København, er havnelejen reduceret med over 30%. Der er ledige pladsen rundt omkring. Når man går i bådbutikken, for at hente den obligatoriske plasticpose hvis indhold pr. naturlov aldrig har en værdi under 1000kr, så bliver man betjent undervejs af en ekspedient som taler pænt til een. Ringer man til værftet eller sejlmageren,så har de begge tid i år.

Det er måske ikke så slemt at det ikke går SÅ hurtigt som før.
#4 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 16:04 af Christian Andersen
Jeg savner også Claus V, der er ingen steder og gå hen. ikke fordi der ikke er fine butikker, men de har aldrig man står og mangler.
#5 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 18:43 af Jan B, Hanse / Danboat
Som formand for Danboat, som repræsenterer de 50 største og mest betydningsfulde spillere inden for lystbådemarkedet i Danmark, ser jeg med nogen forundring på tallet fra Danmarks Statestik. Ingen tvivl om at branchen er hårdt ramt af den økonomiske tilbagegang. Vi er nok dem som er placeret aller yderst i behovspyramiden, men tal der ligner en halvering på et år, er der ikke nogle af vores medlemmer der kan nikke genkendende til.
Et tal på mellem 0 og -20 % er nok mere realistisk. Men ønskværdigt er det alligevel ikke.

Jeg skal ikke her beskylde statestikken for at være usand, men det kunne ligne en fejl i de indsamlede tal. I næste uge vil vi forsøge at se på de data som ligger bag tallet og vender tilbage med vores analyse.

Mht. til serviceudbud, havnepladser, båd- og udstyrspriser, der er vi så heldige at vi lever i et kapitalistisk samfund, hvor priserne justerer sig selv efter udbud og efterspørgsel.


Med venlig hilsen
Jan B. Hansen
Formand for Danboat
#6 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 21:14 af Michael Sørensen
Tak for en fin kommentar fra Jan Bessy Hansen.

Det er ikke første gang at Lassen er løbet med en halv vind. Og statistik er kun troværdig hvis man selv har lavet den, som en klog mand engang har udtalt.

Maslow's behovspyramide viser at både ligger aller yderst sammen med den tredie bil i husstanden, sommerboligen på Mallorca og diamanthundehalsbåndet.

Danmarks statistik har sikkert ikke medregnet de mange både der bliver solgt til danskere i tyskland.

Go weekend
#7 - Sendt d. 09-28-2012 - Kl. 23:12 af Michael Sørensen 2
Det går ellers hurtigt ned af bakke, når du løber med en halv vind som Michael Sørensen på står Lassen gør.
Danmarks Statestik er et sikkert værn mod Danmark som en bananstat, så enten er er denne Michael xxxxx, eller i det mindste uforstående overfor alvoren i Lassen tale denne fredag..

Jeg tror at Bessy løber med mere end en halv vind?
#8 - Sendt d. 09-29-2012 - Kl. 08:38 af Peter Hansen
Jeg tror såmænd Jan Hansen taler sandt, problemet er nok alle de forhandlere der ikke længere "lever"! Dem som Jan Hansen har talt med er jo dem der er tilbage, og de kan da sagtens, på grund af konkurs hos mange andre, da godt nøjes med 20% baglæns det seneste år. De siger jo heller ikke noget om de er gået 20% tilbage de to foregående år, så statistik og procent er mange ting, og kan gradbøjes.
 
hanseboot300x50 2014
 

klikpcklikta

 
 

 

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 

 






 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Pantaenius Lystfartøjsforsikring
Bøge´s Trailer & Både - M-CENTERET i centrum af Danmark
Marinelec.dk – Henning Wermuth / Marine Electronic