En helikopter var i brug til mediedækning ved TORM Junior Grand Prix.

Sejlsport kan godt komme i avisen og på TV i primetime

Bagsiden - Mange "Bagsider" er gået på temaet, at sejlsportens glæder er en af de bedst velbevarede hemmeligheder i samfundet. Men det kan lykkedes at udbrede sejlsportens budskab i medierne, hvis man reelt vil det.

21-09-2012 10:00 - Nicolai Lassen

Men intet individ med sine sansers fulde fornuft kunne drømme om at skrive om denne sportslige dødedans. Nu har jeg heller aldrig påstået, at redaktøren er en helt normal repræsentant for pressens ellers forundelige verden. Men uden Øverup var der reelt set ikke en kritisk og uafhængig fagpresse inden for dansk sejlsport. Respekt for det og Jer mange dejlige læsere. 

Fokus på det omkringliggende samfund

Skal der nyt blod ind i sejlsporten? Skal det være "sejt at sejle" for de unge? Så skal vi udover Øverup og bådpressen – ud i samfundet omkring os. Det er hammerende svært, gennem årene har jeg personligt inkasseret masser af nederlag på den konto. Men det kan lade sig gøre, succesen kræver desværre fortsat lidt held og masser af timing. Dette skal så krydders med gode klubmedlemmer, der kan give en hjælpende hånd – også når det er hele er lidt surt, og drejebogen løber af sporet.

Carbon3 - et godt eksempel

Mit personlige og mest aktuelle ynglingseksempel er Carbon3 - dette hurtigt sejlende misfoster fra Faaborg. Spørg selv den gamle redaktør, som så river sig i de få tilbageværende hårlokker over Jonas Pedersen. Projektet var sidste års store nyhed, men igen og igen får Jonas og besætningen masser af opmærksomhed i alverdens medier - sikkert for ganske få midler. Senest i sidste uge da de sejlede rekordforsøget: Danmark Rundt Inshore i tiden 57 timer, 50 minutter og 3 sekunder - hvordan man så kan være så præcis på en så luftig bane?

carbon3

Carbon3 er et godt eksempel på, at man sagtens kan få medieomtale

Havde Carbon3 ikke slået Nokias 16 år gamle rekord, så havde det været en vaskeægte sensation – ja, vel nærmest en skandale. Lykkeligvis endte forsøget med sejr, trods vanskeligheder med vejr og vind.

Jonas og hele Carbon3 holdet optræder igen og igen i TV, i radioen, og de er sikkert nationale helte hjemme på Fyn. For Carbon3s forskellige samarbejdspartnere var det også nogle gode dage. Under i rekordforsøget var der monteret en ABAX kørebog, der med stor præcision viser position og klokkeslæt. Normalt et tilbud til ansatte med firmabiler og håndværkere i gulpladebiler. Har de ikke styr på dokumentationen, hidkalder de sig SKATs vrede og krav om store efterbetalinger og bøder.

På rekordsejladsen sendte enheden trofast positionerne mange gange i minuttet. Interesserede kunne via et link på Baadmagasinet.dk gå ind på ABAX og følge Carbon3 hele vejen rundt. De gode mennesker hos ABAX har svært ved at få armene ned for det lille stunt mere end 20 doblede trafikken på deres hjemmeside. Udover de mange interesserede folk blev opdateret på Carbon3s position, fik de også en lille praktisk øvelse i at chekke mulighederne i den elektroniske kørebog.

Reklamestund til gavne for alle parter

Alt sammen dygtigt arbejde udført af Jonas Pedersen, som derigennem får ubetalelig omtale og reklame for sin virksomhed - Tuco Marine Group, der er jo specialist i at bygge fartøjer og andre industrielementer i kulfiber og aluminium. Når Carbon3 kan sejle rundt i rekordtider, så kan Tuco også leverer kvalitetsvaren - godt reklamestunt til gavn for alle parter. Over tid har Carbon3 opbygget en base af gode venner i medieverden - inkluderende gamle redaktør Øverup. Dem som trofast igen, og igen følger projektet.

For hvis du "bare" tager den store journalistdatabase og masseudsender bevidstløst en indbydelse eller pressemeddelelse, er der statsgaranti for en ting: Larmende tavshed. Den enkelte journalist er i dag så hårdt presset, så hvis historien ikke har "breaking" nyhedsværdi – og det har de desværre yderst sjældent i dansk sejlsport, eller hvis du, som journalist, ikke har historien solo. Så har journalisten hverken tid, lyst eller mandat til at gøre andet end at dumpe din sejlerhistorie, hvor vigtig du så end synes, den er.



Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

9 Kommentarer

#1 - Sendt d. 09-21-2012 - Kl. 10:31 af Robert
Tak Lassen, god bagside. Men hvor kan du være så naiv, ja dum når du tror at DS stiller op til noget som helst? Hvordan kan du skrive: "Egentlig troede jeg, at Dansk Sejlunion stillede op med deres presseberedskab?". Check deres hjemmeside, du kan ingen gang finde en reportage fra stævnet, endsige en resultatliste. Næ, Lassen, hvis du ikke ved det. DS er gået i dvale de næste 4 år, indtil hele kontoret skal til Brasilien - vi betaler.
#2 - Sendt d. 09-21-2012 - Kl. 10:57 af Christian Rasmussen
Juhu hvor det går.....Lassen, hvor mange sejlklubber tror du der har et medlem med en ledig helikopter? Flot Lassen, at du fandt en af de måske maks 3 sejlere, der "lige" står parat med en helikopter, en pilot og hvad sådan en sag ellers koster en lørdag. Men mindre kan vel også gøre det?
 

banner300x63

 
 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 

 
 










 
 

onlineabo

 
 

printabo

 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Kolding Marinecenter - 1.300 kvm med bådudstyr
Herning Trailer- & Bådcenter - Hos os finder du alt på et sted!
Suzuki - Påhængsmotorer