Hvordan kan vi få flere aktive sejlere? Foto: Per Heegaard

Skal flere sejlerbørn komme fra den lokale folkeskole?

Bagsiden - "De forældre, der gør ingenting, er lige så slemme som de forældre, der gør alt for meget?" er vel den overordnede konklusion på den fantastiske og kvalificerede debat, der er løbet i den forgange uge har udspillet sig her på Bådmagasinet. Debatten er så god, så print den nu ud og del ud til de aktive forældre omkring jer

31-08-2012 11:00 - Nicolai Lassen

Ovenpå sidste uges Bagside: Forkert forældre engagement truer sejlsportens fremtid har debatten raset omkring forældreengagement. Den rette balancegang skal I selv finde ude i klubben, og den skal reelt set aftales mellem forældrene. 

Problemstillingen er først aktuel, når børnene er kommet ned i sejlklubben og er begyndt at sejle. Opgaven er jo, at de skal først finde vej og blive interesseret i livet på vandet. Dansk Sejlunions formand, Hans Natorp, som både her på Baadmagasinet.dk, i Børsen Weekend og i dag også på Bådmagasinet print har udtalt: "Dansk Sejlunion har en klar forventning om, at især Jonas Høgh, som rollemodel, kan styrke ungdomsarbejdet". Gid det var tilfældet, men virkeligheden er desværre nok lidt mere brutal.

Udfordringen er den ret enkle, at rigtig mange i forældregenerationen simpelthen ikke har sejlsport på deres egen interne lystavle. Havnen er alene et ukendt sted, som de kører forbi i deres stressede hverdag. Umiddelbart vil deres afkom aldring få muligheden for at få glæden ved livet på vandet.

In eller yt i fællesskabet

Da jeg selv var mere en dybt involveret i en lokalt ungdomsprojekt, opdagede jeg en afgørende faktor for succes. Skal du have en ung ned på havnen, skal du også have vedkommendes nærmeste venner med. Er du otte, ni, ti år gammel, så gør du ikke noget nyt på egen hånd. Når du prøver noget nyt og anderledes, er det lige så meget for at opnå lidt prestige i klassen. Grænsen mellem du opnår prestigen, eller du blot er supernørdet er hårfin. Det handler kort sagt om du er In eller bare Yt i fællesskabet. Er det sidste tilfældet, stopper den unge, og så misser dansk sejlsport hurtigt et potentielt talent.

Derfor skal der helst være mindst tre i klassen og gerne flere, som samtidig fanges ind i sejlsportens glæder. Rigtig mange folkeskoler ligger placeret i kort cykelafstand til den lokale sejlklub.De fleste unger har allerede været nede på havnet bevæbnet med fiskenet og plastikspand i de naturfaglige fag, så det er da sund fornuft, hvis de efter skole også besøger havnen, så de kan komme ud og sejle?

bagsiden

Det er nemmere at være in, hvis ens venner også dyrker sejlsport.

Udnyt de kommunale tilbud

Enhver skole har en fritidsordning og en ungdomsklub med masser af initiativer og frem for alt dybt engagerede medarbejdere. De går da og drømmer om at nedbringe de unges passive tid foran skærmen med et alternativ. Sejlsport kunne jo fint være et af initiativerne? I forvejen får de fleste sejlklubber kommunale tilskud til ungdomsarbejdet - ligesom diverse skole- / fritidsordninger er kommunalt drevet.

Jeg ved desværre godt, at sådanne initiativer ikke skaber syndfloder af nye sejlere nede på havnen. Men kan vi opretholde to-tre nye sejlere i udvalgte klasser på hver potentiel folkeskole, så vil "de store tals lov" give masser af nyt blod til dansk sejlsport. Det stiller enorme krav til den enkle sejlklub - alene kravet om at stille materiel til rådighed giver udfordringer. Men, når det foregår inden for rammerne af folkeskolens fritidstilbud, stiller kommunen også kvalificeret personale til rådighed. Opgaven bliver at skabe begejstring mellem ledelsen i sejlklubben og kommunens folk på ungeområdet. Det er i sig selv en vanskelig opgave som kræver diplomati og imødekommenhed – desværre to vanskelige ord i mange sejlklubber.

Husk, al ny begyndelse er svær – men prøv dog lokalt, det kunne jo blive succes. For sejlsportens skyld er det rigtig interessant at spørge læserne, om I kender nogle sejlklubber, der allerede praktiserer denne kommunale samarbejdsmodel? Lad os få jeres input.

Skriv en kommentar

Alle vores læsere kan frit deltage i debatten.
Husk at holde en god, sober tone.
Læs mere om vore retningslinier her >>
Captcha plugin for Joomla from Outsource Online
 

10 Kommentarer

#1 - Sendt d. 08-31-2012 - Kl. 11:20 af Jesper (SKS)
Nicolai
Godt indspart du kommer med her, sideløbende vil jeg tilføje at sejlklubberne skal se mere på medlemmernes interesse frem for udlejning af både og drift af resturanter.
Vi får intet udover at vores grej bliver slidt ned af ikke medlemmer.
#2 - Sendt d. 08-31-2012 - Kl. 11:24 af Christian Hangel
Jeg er helt enig i at skolerne er et væsentligt rekruteringspotentiale, men udfordringen er at det dermed er flere sejlere uden sejlsportsopvækst vi få, det vil sige at der skal påregnes at der skal som du påpeger bruges mange klubresurser både menneskeligt og materielt på at uddanne og fastholde disse unge. Dette er noget kun få danske sejlklubber er klædt på til, og der er desværre en del forskel på hvor rundhåndede komunnerne er med støttekronerne.

Men nye positive initiativer giver ofte også positiv opbakning politisk, og kan dermed måske på sigt forbedrede resurser for sejlklubberne. Egentligt svarer vores klubmateriel i sejlklubberne jo til den svømmehal svømmeren i svømmeklubben bruger for at kunne udøve sin sport, forskellen er at svømmehallen stilles gratis til rådighed af kommunerne.
 
 
 

 

 

300

 


Få Bådmagasinet til iPad!
For enkelt køb
klik her -
for 12 mdr. abonnement klik her.

 
 
 
 

Nyheder fra Sail-World.com

News Events
Sail-World
 
 






 

Tilmeld nyhedbrev

 

onlineabo

 

printabo

 
 
 
 

Udvalgte varer til vores abonnementer

 
 
 
 
 

dit link til bådbranchen

Bluebay marine
Topdanmark - Bådforsikring til fast lav pris
Schultz Sejlmageri