Nyheder | X-37 Performance Cruiser

X-37 Performance Cruiser

Danmarks hurtigste turkapsejler. X-37’eren ”Hansen” var på DH-regel hurtigst overalt på Classic Fyn Rundt i 2006. Vi var til tirsdagsdyst i Rungsted, hvor X-Yachten igen vandt.
16-08-2007 17:09 Hans Henrik16 Aug 2007 15:09 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
20 sekunder til start, vinden kommer frisk fra vest. En ældre større X-båd kusker brutalt og ulovligt ned over os, som havde de større både flere rettigheder end de små. Vores start i Rungsteds tirsdagsmatch er ødelagt. Rorsmanden Sofus Pedersen råber af modstanderen. Ikke sært, på X-37’eren ”Hansen” havde vi nemlig timingen til startlinjen. Vi vender bag om et par både og går på styrbord fløj. Ved næste møde er vi med igen med en krydsfart på 6,9 knob. Vi er otte om bord, også ejeren Jan Kildegaard Hansen er med. Ved topmærket er vi foran en X-50’er, også ved bundmærket 10 minutter efter. X-50’er-sejlerne fumler gevaldigt med spileren. På sidste opkryds er X-50’eren foran, samt 63 fods ”H2O - Signal” og en lidt større 44 fods X-båd. 20 både var i starten, vi vandt sikkert på DH-mål, blandt andet over en X-362 Sport.
Vi sejlede med en lille 108 procents fok, der straffes langt mindre, end hvis vi sejlede med en 135 procents genua, forklarede Sofus Pedersen, imens han koncentreret styrede rattet, der går helt ud i siden. At rattet går helt ud i siden er behageligt, når båden skal styres, men mindre praktisk, når rattet skal passeres. Vi konstaterede også at båden er hurtigt oppe i fart efter en vending. På andet opkryds gik det så godt, at Deres udsendte fik rattet.

Rorlejer fra Jefa
Båden føles let og levende på rattet, godt hjulpet med rorlejer fra danske Jefa Marine. I den friske vind og i pustene blev der nu og da slækket godt fra cockpitkanten, hvorfra storsejlet justeres med genial tyskerskødning. Båden viste stabilitet og gik højt til vinden. Og jeg vil sige, at båden faktisk er rimelig nem at sejle. Levende jo, men ikke vild. Vi vandt som sagt hele starten for de store både den sommerdag i Rungsted. Men det er ikke en tilfældighed. X-37’eren ”Hansen” tog nemlig andenplads overalt på Fyn Cup i 2006 og vandt samme år overalt Classic Fyn Rundt. Danmarks hurtigste DH-båd i 2006 kan man vist godt sige. Den 28-årige Sofus Pedersen, North Sails designer og tidligere 470-jolle topsejler, fortæller dog at storsøsteren X-40’eren ”Sirena” lige så tit vinder over dem på DH-mål i klubdysten. Men hvorfor er X-37’eren fra 2004 så hurtig? Det umiddelbare lette svar er selvfølgelig fordi det er Niels Jeppesen fra X-Yachts, der har slået stregerne til båden. Sammenlignet med Grand Soleil 37 og Elan 37, så har X-37’eren lidt større krydsstel og en meter højere mast, der er 17,54 meter over vandoverfladen. Den danske båd er også en anelse smallere og har en noget højere kølprocent, oppe på 42, hvilket skyldes en hhv. 200 og 500 kilo tungere køl.
Dertil kommer at X-37’erens 9/10 delsrig virkelig holdes i skak med en stålramme, hvor også kølen fæstner. Det giver mere respons på sejlene, hvor kraften omsættes til fart, i stedet for en båd, der giver sig i bølgerne, X-37’eren føles derfor stum og knirkefri. X-Yachts har stålrammeprincippet fra strenge ABS-normer, American Bureau of Shipping. Og båden er verificeret af IMCI, International Marine Certificate Institute, dog uden stikprøvekontrol. En stålramme gør også båden mindre sårbar ved en grundstødning. Da Bådmagasinet styrede X-37’eren ”Hansen” på andet opkryds, gik båden fint i søen med en standardkøl på 1,98 meter i bly. En racingkøl på 2,30 meter til IMS-brug fås også. Vi knoklede godt hjem i hækstaget via et Magic Wheel, så den danske John Mast virkelig blev bøjet. Det betød at North Sails 3DL-sejl stod endnu fladere i den friske luft.
”Hækstaget skal ha’ en over nakken, allerede fra seks m/sek.,” sagde Sofus Pedersen, da jeg styrede båden. Gik jeg for lavt steg farten til 7,3 knob, men så blev jeg bedt om at gå højere til vinden, og derefter faldt farten til lige omkring syv knob.

Forkahyt bedst
X-37’eren uden sejl koster 1,70 mio. kr., det er omtrent fem procent mere end en Grand Soleil 37 og 20 procent mere end en Elan 37. Bådmagasinets bud er til gengæld, at X-37’eren holder sin gensalgsværdi langt bedre end de to nævnte konkurrenter. Faktum er at X-Yachts har solgt 125 stykker af X-37’eren på to år. En båd, der virkelig vinder om læ med en voluminøs, lys hyggelig salon, fyldt med fine deltaljer, som f.eks. hylden ved sideruden. Men det er i forkahytten man bor bedst i den tokahyts-version vi testede. Der er nemlig lidt trangt til loftet over den ellers brede madras i agterkøjen. Men konklusionen er klar: X-37 Performance Cruiseren ER virkelig en båd til tur- og kapsejlads. Og så i den helt rigtige størrelse til danske sejlere.

X-37 og konkurrenterne
Grand Soleil 37 Elan 37 X-37
Længde: 11,31 m 11,16 m 11,50 m
Vandlinje: 9,80 m 9,77 m 9,79 m
Bredde: 3,68 m 3,65 m 3,48 m
Dybgang standard: 2,10 m 2,30 m 1,98 m
Vægt: 6,20 t 6,90 t 6,40 t
Kølvægt: 2,05 t 2,30 t 2,70 t
Kølprocent: 33 33 42
Mastehøjde: 16,85 m 16,55 m 17,54 m
Krydsstel (storsejl og fok): 75,8 kvm 72,7 kvm 78 kvm

Ejer Jan Kildegaard Hansen:


Derfor valgte vi X-37’eren

Den 46-årige Jan Kildegaard Hansen, specialist fra Novo Nordisk, smed i 2005 sammen med en ven to mio. kr. for deres kapsejladsudrustede X-37’er ”Hansen”, der på japansk betyder sejlbåd. Før havde de en X-332. De valgte først og fremmest båden på grund af dens sexede, slanke linjer:
”Båden er til ræs og tursejlads, og perfekt til familien og jeg. 37 fod er en passende størrelse. Selv syntes jeg at X-35’eren var for ekstrem til familiesejlads, men vi har da sejlet fra den til aftenkapsejlads, selvom den skal sejle syv sekunder hurtigere end os pr. sømil. I let luft kan vi ikke følge en X-35’er. Samtidigt er X-37’eren noget tungere end X-332’eren, der lettere kunne smide sig. X-37’erens ror har noget bedre fat i vandet i forhold til X-332’eren,” siger Jan Kildegaard Hansen, der har båden liggende i Rungsted.
Under kapsejlads er han altmuligmand. Det er den 28-årige Sofus Pedersen, en ret skrap sejler, der styrer og har kommandoen om bord. Når Jan Kildegaard Hansen sejler tur, foregår det med en lille 27 kvm rullefok, der i øvrigt fås som selvslående model.
Under kapsejlads er der dobbelt headfoil i bådens forstag.

Du har haft båden et år. Er der overhovedet noget der ikke virker?
”Nej, ikke ud over en kontakt, man kommer til at trykke på med benet, når man står i pantryet. Og så er højden over agterkøjen lidt lav, derfor bor vi i forkahytten på tur.”

X-37 Performance
Design: Niels Jeppesen
Længde/vandlinje/bredde/dybgang: 11,35/9,79/3,48/1,98 m
Vægt/kølvægt: 6,4/2,7 t
Krydsstel: North Sails 3DL 78 kvm
Spiler: 106,8 kvm
Mastehøjde over vand, John Mast: 17,54 m
Vand-/dieseltank: 170/80 l
Motor: Yanmar 29 hk
Pris sejlklar: 1,79 mio. kr.
Værft: X-Yachts, Haderslev tlf. 74 52 10 22

+ Blandt landets hurtigste på DH-mål
+ Flotte linjer
+ Stor rummelig, praktisk salon
+ Praktisk cockpit

- Lav højde over agterkøje
- Små diesel- og vandtanke
- For lav vinkel på toiletspejl

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer