Nyheder | Jeanneau 45 Sun Odyssey

Jeanneau 45 Sun Odyssey

Fransk serie-elegance. Forførende skroglinjer, flabet fransk navigatør-sæde, praktisk cockpit og et rent dæk, der tager vejret fra en. Vi var til test på Jeanneau’s hjemmebane i Middelhavet og sejle Jeanneau 45 Sun Odyssey.
30-06-2005 08:00 Hans Henrik30 Jun 2005 6:00 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen



Med den stejle stævn, det flade flush-dæk og 7/8 dels rig, ligner den finske eksklusive klassebåd Nautor Swan 45 til cirka 5 mio. kroner, men koster kun 1.750.000 mio. Vi var på Middelhavet ud for OL-sejlerbyen Hyères i en Jeanneau 45 Sun Odyssey. Båden kom på markedet i september sidste år. I dag findes 80 af slagsen. Specielt italienerne elsker både med sexede linjer. I Danmark er en enkelt kommet til landet hos Tempo Bådsalg i Ishøj. Importør Gert Sørensen: ”Mange har set på den og syntes den ser godt ud, endnu er den ikke solgt, men bliver den det skal danskerne vente til hen på efteråret før en ny kan leveres fra fabrikken.”
Vinden var svag i de par dage vi testede løs på den franske Riviera, med palmer på stranden og bjerge i baggrunden. I sådan en båd kunne man let falde hen i drømme om sejlads hen mod Saint Tropez og Cannes. Steder der kun lå hhv. fem og otte sejltimer derfra, fortalte den omhyggelig professionelle skipper Mark. Han sørgede for at de franske Technic Voile-sejl stod som de skulle. Vi kom ud af den enorme havn i Hyères, som er den tredjestørste lystbådehavn på den franske Middelhavskyst. For fulde omdrejninger fik Bådmagasinet båden op på 8,4 knob. En hel god fart med Yanmars 55 hk om bord. ”Men motoren skal isoleres bedre, lydniveauet var en anelse for højt da vi gik over 7,5 knob,” forklarede en hollandsk bådjournalist Epco Ongering efter sine målinger. Selv testede vi ikke lydniveauet.
Jeanneau’s flinke marketing-dame Vanessa Clairgeaux trykkede let på det elektriske Harken-spil til storsejlsfaldet på den konventionelle mast med dobbelt saling, men desværre uden hækstagsstrammer til at stramme rig og forstag op. ”Med 14 graders bagud-vendte salingshorn, er der en permanent krumning på masten, derfor giver det kun få graders hældning med en hækstagsstrammer. Og med rullemaster, som de fleste bruger, må du alligevel ikke bøje masterne for meget,” forsvarede skipper Mark sit firma.
Vi kan tilføje, at i op til mellemluft gør det ikke noget, men i hård luft er det ikke en tilfældighed at Bavaria, Dufour og alle de andre store værfter, har hækstagsstrammer på deres både. Det er ikke værre end at du selv kan montere hækstagsstrammeren. De danske forhandlere, Tempo Bådsalg og Reese Marin, leverer hækstagsstrammer som standard.
Det kneb lidt med at få sejlet op i første omgang da storsejlet i sandwichdug satte sig fast i Lazy-jacken på båden, som tilhørte en lokal sejler fra Hyères. Halvt ned igen med storsejlet, måtte vi før sejlet blev sat. Den slags sker nu ellers ikke for 90 procent af Jeanneau 45’ens kunder. De vælger nemlig en rullemast fra Sparcraft, hvor sejlet rulles ud på få sekunder. En rullemast følger med når båden leveres standard. I erkendelse af at rullegenuaer ikke er lige så formstabile og flade i rebet tilstand som en konventionel fok, har Jeanneau lavet et ekstra forstag, som står på standby til mere luft. Her kan en stormfok eller 92 procents fok sættes på i stedet for den større 140 procents fok, der følger med som standard. Det ekstra forstag sidder ude i styrbord side, ved top- og mellemvant.
Jeanneau 45 er tegnet af den respekterede og rutinerede designer Philippe Briand. Det giver en hvis tryghed når sådan en mand står bag stregerne. Båden er godkendt til havsejlads med 10 personer om bord. Trods vores 9,9 ton krængede båden noget hurtigere end Jeanneau 49 DS og Jeanneau 54 DS, vi sejlede om kap med. Vi bringer en dobbelttest senere af 49 og 54’eren. De tre både sejlede lige stærkt på kryds. Vi gik dog en anelse højere til vinden end de mere voluminøse storesøstre, der kun sejlede med et rullestorsejl oppe. Farten var 5,7 knob i fem m/sek. på kryds.
De to rat var en anelse ufølsomme at styre med. De gik friktionsfrit, men bare et halv omgang på rattet, fik det dybe ror til at gå fra side til side. Det betød at når fokkens ticklers gik en anelse op, så skulle der faldes en anelse af, men det kunne ikke bare lige lade sig gøre. En hel omgang på rattet, bør testbåden justeres ind til. Det giver en mere præcis og lettere styring. De to rat var sænket i to huller, hvilket gav en støttende skrå kant når båden krængede 10-12 grader. Samtidig samler hullerne i cockpittet regnvand og bølgeindslag i hård krydssejlads.
Rattene på elegante konsoller med hver et Plastimo-kompas var let at åbne. Rattene sidder rigtigt så man kan styre afslappet ude i hver side og de er let at komme forbi, både når man skal ud og bade eller den anden vej frem i cockpittet. Og vigtigt de er ikke for høje. Man får ikke myoser i skulderbladene, fordi arme og skuldre skal løftes for højt. Man sad godt op ad konsollen, når der skulle slappes af og her er også plads til at der kan monteres en stor GPS med monitor, hvis man ikke er tilfreds med de to Ray-marine-instrumenter med lille GPS-skærm, vindmåler m.m. i hver side af cockpittet lige ved rattet.
Ved styrbord rat er gashåndtaget til motor og bovtruster, som vi brugte meget i havnen. Det er nu let med en bovtruster, når man ikke liiiige kan nå fortøjningen på pælen. Og blæser det i havnen, skal man aldrig sætte en fod imellem for at undgå kollision. Det kan brække foden. Her er bovtrusteren god til både over 40 fod. Cockpittet er rent med storskødet oppe på ruftaget. En fast bord med gode håndtag er rart i bølgegang.
Med en almindelig spiler kunne gik vi seks knob. Med et bredt agterparti, virker båden stabil når der sejles læns. Man bevæger sig godt på det flade, flotte dæk, hvor der er mange padeyes til sikkerhedslinen. Med ekstraudstyr kommer du op på over to mio. kroner, men så er der heller ikke noget at klage over. Prøv en tur i båden, den står måske stadig på havnen i Ishøj.

www.jeanneau.com


Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer