Bavaria 36

Vinbondens båd er i Golf-klasse. Bavaria 36 er en serieproduceret båd, men den sejler lækkert og fremtræder velindrettet, skønt traditionelt. Under dæk savnes der dog en rigtig bådebygger til at overvåge finishen.
16-07-2002 14:13 Hans Henrik16 Jul 2002 12:13 - Torry Lindstrøm
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Når man ikke har råd til at køre Mercedes, så slår de fleste sig til tåls med en Golf. Det er næsten den samme historie med den tyske Bavaria 36. Forskellen er blot, at tyskerne ikke selv producerer sejlsportens Mercedeser. Men de har forstand på masseproduktion, så 36'eren præsenterer sig som én af markedets billigste sejlbåde i sin størrelse, og det tilbud har overraskende mange danskere taget imod.
Bavariaerne er produceret inde midt i Tysklands bedste vindistrikt ved Würtzburg, og man kan sagtens lægge ud med et skævt smil og spørge, hvad forstand en flok vinbønder har på sejlbåde? - Tja, de har i hvert fald så meget forstand på produktion, at de har hyret gode folk til at lave deres konstruktioner. Tegnestuen J&J Design er ikke hvem som helst, Japec og Jakopin fra Bled i Slovenien står på spillerlisten hos mange europæiske bådværfter.

Blykøl og hi-tech sejl giver fart og højde
Vi har testet Bavaria 36 i sin allerbedste fremtoning med blykøl og hi-tech sejl fra Elvstrøm, og her får man en velvoksen overraskelse, hvis man er gået ombord med forudfattede meninger som beskrevet. Båden sejler strålende, sammenligningen med en Mercedes er go' nok på dette punkt.
Man tilbydes en båd med en naturlig stabilitet, et velvalgt sejlplan og en glimrende balance. For fuld sejlføring oplevede vi den decideret hurtig på kryds, hvor vi i
8-10 m/sek på helt fladt vand fik den listet op på 6 knob med en flot højde, der skønsmæssigt er et pænt stykke på den rigtige side af 40 grader.
Blykølen og bådens gode bredde supplerer hinanden godt, og der var da heller ingen nervøse tendenser, da vi hev spileren på 87 kvadratmeter op. Ethvert tilløb til at skære op i pustene er under fuld kontrol uden dramatik med det godt 140 cm dybe og effektive ror.
Helhedsindtrykket er en hurtig og harmonisk båd, der giver aktiv sejlglæde, på én gang på højt plan og på en komfortabel måde. Vi loggede 6,5 - 7 knob på plat læns med spiler, og 8,5 knob, da vi skar op til agten for tværs, ca. 8 knob på halvvind uden spiler, og 7 knob på foran for tværs.
Til beskrivelsen af fartegenskaberne hører, at storsejlet på denne model har 5 kvm større areal end rullestorsejlet, der tilbydes til denne båd. Da stort set hele det ekstra areal sidder i kappen, som giver båden fart, kan vi anbefale at give fravalget af rullemasten en alvorlig tanke. Prøvebådens storsejl var den dyre version med gennemgående sejlpinde på kuglelejevogne og lazyjacks, der faktisk er lige så let at bjærge som et rullesejl, men man slipper naturligvis ikke for at pakke lidt og lægge en presenning på.

Riggen rykker frem for et bedre cockpit
Cockpittet er rummeligt og nyder godt af, at man bevidst har designet båden med sejlplanet godt fremme, så storsejlet kan skødes på en løjgang foran kahytsnedgangen. Det betyder ganske vist, at storsejlet trimmes gennem én af klemmerne fremme på ruftaget, hvormed rorgængeren er ude af billedet som egen storsejlstrimmer. Men det giver et godt cockpit uden det sædvanlige roderi med løjgang og storskøde. Skødepunktet ligger en smule langt fremme til et storsejl på denne størrelse, men skødet er femskåret og kan hales over et faldspil, så det velkendte problem med denne skødningstype er elimineret. Der kan sagtens hales tilstrækkeligt hjem på kryds.
Cockpittet nyder godt af en ratstyringskonsol i passende størrelse, hvor f.eks. bådens selvstyrer var bygget ind, en god håndliste og et let cockpitbord, der i sammenfoldet stand står parkeret på forkanten af konsollen.
Intimt og mørkt under dæk
Indretningen under dæk er ganske traditionel, men det vedkender værftet sig åbenlyst. Vi går ned i et interiør, der tilsyneladende har forbillede i charterbådene med et stort langsgående "fransk landkøkken" i bagbord med ovn, dobbelt håndvask og et enormt isoleret kølerum foruden godt med skabsplads. Det præger salonen på en hyggelig måde.
Overfor i styrbord er der i denne model et godt, fast kahytsbord med U-sofa omring og en fast skammel med magasin midt i rummet. Der kan sidde 6-7 personer. Et ordentligt navigationsbord er der også blevet plads til, uden at salonen kan siges at føles pakket. Men intim kan man godt betegne den, med sine mørke farver og udbredt anvendelse af khaya-mahogni.
Denne model byder på tre kahytter med dobbeltkøjer, én stor med pæn gulvplads i stævnen og to agter under cockpittet. Agterkahytterne har ligeledes et nydeligt rum med hovedhøjde, så man kan stå op og klæde om, én ad gangen. Køjerne er alle flot dimensionerede, og agterkahytterne føles ikke hæmmede af, at der rent faktisk er indrettet glimrende stuverum ovenover med kistebænk i hver side af cockpittet.

Serieproduktionens velsignelser
Apteringen virker veldimensioneret og solid, og træet er tilsyneladende bejdset en tone mørkere end normalt, hvilket dog er en fornuftig forsikring mod at det falmer. Kvaliteten af træarbejdet kunne man dog godt have sat en rigtig bådebygger til at overvåge. Værftet har lidt svært ved at få dørene til at passe pænt med dørkarmene (sagde vi vindistrikt?), og en "helligdag" i pasningen mellem to plader i et skot var fyldt ud med det, man populært kalder "gums". Det var aldrig sluppet igennem med en bådebygger i nærheden. Jeg tror heller ikke, det var sluppet igennem på samlebåndet for VW Golf, men de har også forbilleder at kikke efter.
Byggemetoden er moderne med et skrog, der er kulfiberforstærket i stævnen og ved kølflangen. Den indvendige afstivning er udført med en stor bund

stok-konstruktion af glasfiber, der er glasset fast indvendig i skroget og koblet til vantene med et solidt knæ i hver side. Denne konstruktion er rationel at bygge og passer godt ind i serieproduktion, men erfaringer gennem årene fra forskellige værfter har vist, at det er en metode der kræver, at værftet har et meget højt ønske om at være din tillid værdig. Det er en erkendelse, som har bredt sig gennem de sidste år, så skal vi give tyskerne en chance?

Bavaria 36
Længde: 11,10 m
Vandlinje: 8,90 m
Bredde: 3,66 m
Dybgang: 1,85 m
Vægt: 5.360 kg
Kølvægt: 1800 kg
Kølmat./% bly: 33 %
Mastehøjde
over vandl.: 16,2 m
Rig og sejl:
Storsejl
m/gennemg. sejlpinde: 31 kvm
Rullegenua: 32,4 kvm
Spiler: 87 kvm
Motor: 29 hk Volvo MD 2030
Kapaciteter:
Brændstof 150 liter.
Vand 150 liter.
Septiktank 60 liter.
Batterier 195 ampéretimer.
CE-godkendelse Kategori A
Pris (standard): 759.000 kr.
Blykøl: 26.400 kr.
Storsejl m/gennemg.
sejlpinde: 10.200 kr.
Importør:
Floor Marine-Center A/S,
Randers, tlf. 87 11 40 00.

Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer