fbpx

GRDR:Stormvarsel skaber sandsynligvis dobbelt afkortning - OPDATERES løbende

Related Articles: Garmin Round Denmark Race: Det kommer til at gøre ondt, GRDR: Status efter den første nat
Inkluder i Newsletter: Ja

OPDATERET:

Kl 15:30

Inshoresejlerne af sted i perfekt vejr

Garmin Round Denmark Race inshore started som planlagt lørdag den 3. kl. 12.00. Bådene sejler på en forkortet bane rundt om Anholt til Helsingør hvor et planlagt tvunget pitstop venter mens det forventede stormlavtryk rammer. 

Status er at de førende både har rundet Molshoved mens feltet ligger ud for Sletterhange. Forrest er den hollandske J/122er Jetstream mens de to Xp44 Xbox og Xar er på de følgende pladser. 

På offshore-banen ligger Eliott 35 SSeren Palby Marine forrest. Skipper Michael Møllmann og Co ligger ud for skånske sydkyst og nærmer sig Ystad med 8 – 9 knob. 

Næste båd er 2Star-deltagerne Polised Manxq en First 40.7. Båden er i netop nu på vej ind i Øresund. De tre singlehandere ligger forsat på tvunget 12 timers resttime efter det 222 sømil lange udmarvende ben fra Esbjerg til Skagen. 

---

Garmin Round Denmark Race InShore afkortes. Begge 'yder-mærker' Skagen og Bornholm fjernes fra årets tur, som nu vil gå nord om Anholt - ned gennem Sundet, efter et obligatorisk stop i Helsingør. Derfra syd om Gedser og hjem mod Aarhus. De første både forventes i Helsingør søndag ved middagstid, hvor det obligatoriske stop vil foregå i Kulturhavnen, hvis du skulle have lyst til at kigge forbi? 

På grund af den varslede storm for Østersøen vil Garmin Round Denmark Race med stor sandsynlighed lave to baneændringer. 

Med vindstød på op til 50 knob i Østersøen mandag vurderer stævneledelsen af Garmin Round Denmark Race, at sikkerheden for deltagerne bliver kompromitteret. 

Der er imidlertid forsat en vis usikkerhed i de forskellige prognoser om hvornår, hvordan og hvor hårdt vinden vil ramme sejlerne, hvilket har medført at et ”Last Call” skippermøde for deltagerne på Garmin der bliver afholdt lørdag formiddag kl. 10.00 i Aarhus Internationale Sejlsportscenter. 

Det, der med stor sandsynlighed bliver kommunikeret på skippermødet, er hele to afkortninger. 

Den første vil enten sende bådene rundt om Læsø eller Anholt i stedet for Skagen. Herefter vil bådene gå mod Helsingør hvor alle deltagere går i et obligatorisk pitstop. Hvor langt det eventuelle bliver pitstop afhænger af den forventede storm. 

Den næste afkortning vil være at udelade Danmarks østligste punkt Christiansø og i stedet gå direkte mod Danmarks sydligste punkt Gedser. Herfra går deltagerne ind på den oprindelige bane mod Lillebælt og siden mod Aarhus. 

For offshore-sejlerne gælder 
For deltagerne på offshore-banen, der startede torsdag kl. 16 vil det gælde, at deltagerne full crew kategorien sejler den oprindelige bane på 760 sømil. For deltagerne i Doublehand kategorien sejles banen, hvor Christiansø og Bornholm udelades.

For deltagerne i Singlehand kategorien vil det tvungne stop i Skagen blive reduceret fra 16 til 12 timer, hvorefter deltagerne vil sejle til Helsingør hvor de på lige fod med Inshore-deltagerne vil gå i det tvungne pitstop i Helsingør. 

Endelig beslutning lørdag
Den endelige beslutning træffes lørdag morgen når de seneste vejrdata er kørt gennem et routingprogram. Beslutningen offentliggøres på det ekstraordinære skippermøde klokken 10.00 i Aarhus Internationale Sejlsportscenter.