Bådmagasinets billedgalleri | Ny DS formand?

Bådmagasinets billedgalleri

Ny DS formand?

09-02-2010 13:13 Hans Henrik09 Feb 2010 12:13 - Søren Øverup
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Hans Vengberg (tv) overrækker her i sæson 2009 beviset som DS Ungdomsvenlig Sejlklub til Flensborg Yacht Club's ungdomschef, Kurt Jørgensen.

Som omstændighederne har udviklet sig skal Dansk Sejlunion have ny formand ved den kommende generalforsamling. En enig bestyrelse indstiller Hans Vengberg, Kolding til posten.

”Jeg er rigtig glad for, at Hans har besluttet sig for at stille op til formandsposten”, siger den nuværende formand Carl Gerstrøm og fortsætter: ”Jeg sad i bestyrelsen, da Hans blev valgt ind tilbage i 2003. Jeg kender Hans som en meget struktureret person med et stort kendskab til dansk sejlsport. Det vil komme Hans til gode som formand med de mange år i bestyrelsen. Et godt kendskab til unionens virke er måske ikke en nødvendighed, men absolut en stor fordel”.

”Det har krævet nogle overvejelser at sige ja til at stille op til en sådan post”, siger Hans Vengberg. ”Disse overvejelser har jeg gjort mig, og med opbakning fra min familie, mit bagland og bestyrelsen har jeg besluttet mig for at stille op. En union, der rummer det hele og favner bredt, er vigtig for mig.”

Hans Vengberg, der selv både er aktiv kapsejler og international dommer udtaler, at kapsejlads naturligvis er en vigtig del af Dansk Sejlunion, men at et øget fokus på et bredere tilbud til medlemsklubberne er en vigtig aktivitet i de kommende år.

Endelig er det også nødvendigt, at DS bliver bedre til at inddrage medlemsklubberne både som ideskabere, men også som aktive i gennemførelse af projekter ledet af Dansk Sejlunion. Altså en bedre udnyttelse af de muligheder, der blev skabt ved omstruktureringen i 2005.

Valget finder sted, når Dansk Sejlunion afholder den årlige generalforsamling lørdag den 20. marts på Best Western Nyborg Strand.


2010-02-09 12:22:20 af Jan Svendsen

Endnu en nikkedukke til Ibsen, Staal og co.
2010-02-09 12:48:58 af Peter Hansen

Han er jo ikke valgt endnu. Man kan da håber der stiller en kandidat op til kampvalg! Man havde vel ikke regnet med at få en \"stærk\" mand på pinden?
2010-02-09 13:13:59 af Jonas

Det ville være spændende at hører om Vengbergs syn på:

1. elitesektoren og dennes struktur.
2. ungdomsarbejdet og dennes fremtid.
3. samarbejdet med aktive klubber omkring sejlsporten fremtid.
4. Cruising sejlads
5. konkurrencen med andre sociokulturelle tilbud, hvor står sejlsporten idag.
6. hvor vil Vengberg gerne se dansk sejlunion om henholdsvis 5,10 og 15 år?
7. Hvordan ser han organisationsstukturen i bestyrelsen i DS? Er den rigtig og hvilke ændringer kan laves?

Det ville være rart med nogle mærkesager. Skulle Søren, Joakim og Øivind ikke tage fat i manden og hører ham hvad han vil så vi kan danne os et indtryk af manden.
2010-02-09 14:50:43 af johan

Det virker som een stor rygklapperklub ..
Max. 5 års virke i DS, så nyt blod ind.

2010-02-09 15:20:39 af Jesper Jespersen

Så starter hylekoret igen !!!

Jeg har svært ved at se hvordan de herrer Jan, Peter & Johans indlæg bidrager med noget som helst til at gøre Dansk sejlsport/Dansk Sejlunion bedre. Tværtimod mener jeg at man gør sporten en bjørnetjeneste ved gentagne gange at råbe op, hver eneste gang snakken falder på unionen, og hvad den gør.
Hvor er den konstruktive kritik, der gerne skulle bidrage til at udvikle vores sport, og hjælpe dem der sidder i \"førerbunkeren\" med at gøre tingene bedre ?

Jonas bidrager ved at stille nogle fornuftige og relevante spørgsmål til den person der stiller op. På den måde kan man forholde sig til om han er en person man vil stemme på eller ej. For hvem kender reelt kandidaten, og hvad han står for?

Jeg vil foreslå de herrer at involvere jer i den politiske del af sejlsporten, for på den vis at få indflydelse på hvad der skal ske i fremtiden, fremfor \"bare\" at være kritiske på papiret.
Det er sådan at man får en reel indflydelse - ikke ved at fare i blækhuset.

Jeg håber, ligesom mange andre, at der vil blæse nye vinde i sejlsporten over de næste årtier, og hilser nye tiltag velkommen. Og jeg vil ligesom Jonas opfordre bestyrelsens kandidat til at komme med en udmelding med klare svar på hvordan han ser fremtiden i dansk sejlsport.
2010-02-09 16:20:25 af Peter Hansen

Hej Jesper
Jeg kan ikke svare på Jan og Johans indlæg - men for mit eget vedkommende har jeg fulgt Hans Vengberg og hans arb. i DS. Det er \"uld i mund\" og holdningsløse tidende...! Men lad os nu se om ikke der dukker et godt emne op ude fra. Det nytter ikke noget at rekruteringen kommer fra bunkeren i Brøndby, beklager.
2010-02-09 17:00:23 af Christian Lerche

Som bekendt har en række sejlklubber fremsat forslag til en forandringsproces i Dansk Sejlunion. Forslag som gerne skal give udvikling og åbenhed i unionens arbejde. Forslagene kan ses her:
http://www.keepandshare.com/doc/show.php?i=1021944&cat=3&j=1914&fclick=y

2010-02-09 19:53:32 af Hans Vengberg

Hej Jonas.

Tak for dit indlæg, og for relevante spørgsmål.

Jeg skal nok svare på de stillede spørgsmål, men hav lige tålmodighed til i morgen.

sejlerhilsen

Hans Vengberg

2010-02-10 08:55:29 af Jesper Jespersen

Hej Peter !

Jeg kan kun gentage det jeg allerede har nævnt, nemlig at du ikke bidrager med noget konstruktivt, ved udelukkende at kritisere, uden at komme med konkrete forslag til hvordan tingene kan gøres bedre. Jeg har fulgt dine indlæg på disse sider, og den eneste røde tråd der er i dem, er at hver gang talen falder på sejlunionen, så ser du rødt, og hagler dem ned.
Guderne skal vide at jeg heller ikke altid er enig i det der kommer fra Brøndby, men i bund og grund er der tale om en demokratisk valgt organisation, hvor man med et stort engagement vil være i stand til at flytte noget. Men det kræver langt mere end at skrive indlæg på en hjemmeside. At være aktiv i det politiske spil indenfor sejlsporten er et kæmpe arbejde, som nok ville kunne tage pusten fra de fleste, og netop derfor er der ikke ret mange der tager kampen op.
Jeg syntes det er meget positivt at der er kommet, en i øvrigt tiltrængt, debat omkring unionens virke, men jeg syntes bare at vi skal komme videre fra mudderkastningen, og prøve at bidrage med noget konstruktivt i stedet. Noget i stil med de ændringsforslag som nogle klubber kommer med (se Christian Lerches indlæg)
Der har været megen negativ omtale af dansk sejlsport i pressen, og den positive bølge, som vi burde have surfet på efter OL guldmedaljen i beijing, er blevet godt og grundigt ødelagt af den negative omtale.
Lad os nu komme videre, og holde unionen op på de positive ændringer, der allerede nu er implementeret, og fortsætte med at bidrage med forslag til nye tiltag og ændringer til gavn for os alle.

2010-02-10 09:20:16 af Joakim Rechnitzer, webredaktør

Bådmagasinet har her til morgen kontaktet Hans Vengberg. Her på siden vil der senere kunne læses svaret på de relevante spørgsmål Jonas stiller samt øvrige.
2010-02-10 10:10:47 af Christian Lerche

Hvis du ønsker fornyelse i Dansk Sejlunion, kan du melde dig ind i gruppen \"Fornyelse i Dansk Sejlsport\" på Facebook.
http://www.facebook.com/group.php?gid=320958080798

2010-02-15 14:18:22 af Lena Hellström

En fornøjelse at læse Jesper Jespersens indlæg. Vi er mange, som har den samme holdning - drop alt den skingre kritik og lad os nu kommere videre...
2010-02-15 15:32:13 af Per Larsen

Jeg ved ikke hvem Lena Hellström er talsmand for (\"vi er mange, som har den samme holdning\"), men det er i hvertfald ikke mig.

Der har i mange år været alt for meget berøringsangst overfor kritik mod DS. Den eneste måde vi overhovedet kommer videre, er ved at acceptere kritikken og forholde os til den - i stedet for at lukke øjne, ører og mund.

Udvalgte artikler til salg - GRATIS for abonnenter under Mit Bådmagasin

140

Udvalgte varer til vores abonnementer

135