Nyheder | Vild kat

Vild kat

01-08-2007 09:07 Hans Henrik01 Aug 2007 7:07 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

SIG 45's marchhastighed bliver over 20 knob

I følge konstruktørerne så kombinerer deres nye SIG45 fart, opfindsomhed, og ynde med katamaranens stabilitet og rummelighed, men beholder kølbådens elegance og æstetik. (Ja, enhver so synes bedst om sine egne grise).

Men fakta er, at bådens skrog og ”foils” har inkorporeret den nyeste teknologi fra moderne hav-katamaraner, og rig og dækslayout er ”state of the art” med havkapsejleren Bruno Peyron, som teknisk rådgiver. Han har tre gange haft rekorden i at sejle hurtigst rundt om jorden.

Masten bliver en roterende vingemast i kulfiber, ligesom bom og bovspryd og i øvrigt begge skrog er udført i.

Den store kahyt, der normalt præger midten af moderne cruising katamaraner, er erstattet med to mindre lukafer med ruftag forlænget agterud, så mandskab og passagerer kan sidde i ly for bølgesprøjt. Det er nødvendigt, når man sejler en båd, som sejler mere end 20 knob.

Samtidig er de to små dækshuse mindre i vejen, når båden kapsejler end et stort “skur” midt på båden. Bommen er dog forsynet med to markiser, som kan trækkes ud til hvert dækhus, så der bliver læ for vind og vejr, når båden ikke sejler.

Der er tre store dobbeltkahytter, med hvert sit toilet/bad, og de to elektromotorer (en i hvert skrog) drives af en lydsvag generator.

På indersiden af hvert skrog sidder små hydrofoil-vinger, som dels løfter båden lidt, når den kommer op i fart, dels giver båden en bedre stabilitet i længdegående retning, og endelig også mindsker afdriften – altså ifølge konstruktørene.

Skrog, mast og rig er tegnet af Lauriot Prevost and Van Peteghem, med lidt hjælp fra verdensomsejleren, Bruno Peyron, og det er meningen – igen ifølge konstruktørerne – at den skal blive verdens hurtigste 45-fods sejlbåd.

Det indvendige har svenskeren Bjørn Johansson, som normalt tegner indretninger til Super Yacht, taget sig af. LAO er 13,70 m, bredden er 8.40 m
Og den stikker 0,90 m sværet oppe og 2,40 m med det nede.

Storsejlet er på 94 kvm. Genua:35 kvm. Gennaker på 75 kvm. og spiler på 100 kvm. SIG45 bygges af Lebreton Yachts, og prisen uden moms og det løse, kommer op på 4,5 millioner.

Svenskeren Bjørn Johansson står for indretningen.



Et af de komfortable skrog gennemskåret.



Markiser på bommen skaffer skygge og læ i det brede cockpit.




Udvalgte artikler til salg - gratis for abonnenter under Mit Bådmagasin

140
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer