Høghens hjælperytter giver svar

03-09-2006 22:12 Hans Henrik03 Sep 2006 20:12 - Troels Lykke
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Tilskuere er der masser af i Kina. Det er en kraftig forbedring i forhold til det lukkede Athen i 2004.

Tillykke med din 11. plads ved For-for OL, Thomas. Hvad syntes du om strømmen i Qingdao?

"Jeg vil sige det har været meget specielt. Forestil dig at sejle i tre knobs vind med tæt på to knobs strøm. Finnjollerne sejlede som sædvanligt på den bane der var længst væk fra havnen. Det tog 40 minutter for fuld hammer at blive trukket ud. Vi var så langt væk, at vi overhovedet ikke kunne se land.

Vi kunne ikke engang se 470'erne som sejlede på banen ved siden af. Vi havde dog den fordel, at det var lidt nemmere med hensyn til strømmen, da der ikke var den store forskelle, mens der på de andre baner var store forskelle specielt når strømmen vendte," siger Thomas og fortsætter:

"Laser Radialerne havde startet en sejlads, hvor der var enkelte både der ikke var kommet over startlinien efter 8 min. sejlads, mens andre var kommet forbi dommerbåden, for derefter at drive ned bagved linien...

Jeg synes til gengæld det var rigtig fint, når vi havde modstrøm på kryds, da jeg var en af banens hurtigste på kryds. Vi havde kryds, der varede 20 minutter og den tilhørende læns tog syv min."

Jonas tabte seks kilo efter sygdom

Har landsholdet været forskånet for sygdom under For-for OL?


"Nej - vi har stort set alle sammen haft maveproblemer. Jonas var den der var hårdest ramt og lå i sengen to dage og tabte seks kilo. Enkelte har dog også fået en aircon-forkølelese - men det sker jo.

Vi fandt til gengæld en restaurant, hvor vi kunne få gode bøffer. Der har stort set hele holdet spist hver eneste aften siden.

Ejeren af restauranten var så glad for os at han en af de sidste dage inviterede hele holdet på gratis middag.

Da vi ankom til restauranten havde de lavet banner og opsat karaokeanlæg (ingen sejlere havde dog mod på at prøve, red.). Der blev også hyret en musiker og der blev holdt taler for os osv. Stor aften for danskerne."

35-årige Thomas Laursen fra Vallensbæk erstattede Søren Holm i Qingdao. Arkivfoto: Dansk Sejlunion/Per Heegaard



Ben Ainslie vandt i stor stil trods mange måneders pause fra Finnjollen. Hvor god er han i forhold til jer andre?
"Meget stærk, men vi skal nok få ham."

Passer det at Ben Ainslie vejer under 90 kilo, hvor I andre er på omkring 100 kilo?

"Jep. Ben vejer 85 kilo. Selv er jeg på 92."

Skal I andre Finnjolle-sejlere nu tabe jer?

"Ja, jeg vil tro, at vi skal cirka 10 kilo ned, men det kræver til gengæld en tidlig OL-udtagelse, hvis vi skal tabe os på en "forsvarlig" måde. Det bliver svært at sejle godt til de normale Eurolymp stævner, hvis man vejer 10 kilo for lidt til alm. vejr."

Trænere skulle holde sig bag banen

Fungerer du som "hjælperytter" for Jonas Høgh-Christensen?

"Det kan man vel godt kalde det. Det er altid godt at være to, så man har en at køre fart med når man kommer ud og 2 ser og oplever mere, så vi får mere viden med hjem. Fx hvad gik godt i den og den sejlads og hvad gik skidt. Hver aften efter sejladserne har vi kørt godt en times debriefing med vores
træner Don (Nordqvist, red.).

Til stævnet i Qingdao måtte trænerne ikke sejle med rundt på banen, men skulle ligge et godt stykke bag linien ligesom til OL og Don har derfor haft mindre info om sejladsen end han plejer," siger Thomas Laursen, der i øvrigt er ingeniør til daglig.

Finnjolle, 18 både, Qingdao
1 GBR 3 Ben AINSLIE 1.0 (2.0) 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0 1.0 2.0 1.0 2.0 14.0 12.0
2 GRE 7 Emilios PAPATHANASIOU 2.0 1.0 (DNF) 9.0 3.0 2.0 2.0 2.0 5.0 4.0 10.0 59.0 40.0
3 DEN 2 Jonas HOGH-CHRISTENSEN (16.0) 3.0 6.0 4.0 2.0 9.0 6.0 4.0 1.0 8.0 6.0 65.0 49.0

-------------
11 DEN 7 Thomas LAURSEN 5.0 10.0 9.0 5.0 15.0 11.0 9.0 5.0 (17.0) 17.0 DNC 141.0 124.0

Qingdao ligger 800 kilometer fra Beijing, hvor de øvrige atleter holder til om to år.



Det virker ikke helt ude på banen med ekstrem strøm og lidt vind. Men på land er der liv og glade dage, men maden er farlig.



PS. Læs i øvrigt interview i Bådmagasinet på gaden, hvor Jonas Høgh-Christensen fortæller hvordan struktur på tingene gjorde ham til verdensmester.



Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer