Chaparral 276 Signature Cruiser

30-12-2006 17:08 Hans Henrik30 Dec 2006 16:08 - Jakob Johannsen
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen
Hvad gør et mindre (efter amerikanske forhold) motorbådsværft, hvis det skal overleve konkurrencen blandt giganterne? Jo, man indleverer patentansøgninger på samtlige punkter, hvor ens både adskiller sig fra konkurrenternes. Det er ganske vist en dyr løsning i starten, men efter et par år, når nogle af konkurrenterne løber panden mod patenterne, eller endnu bedre, når nogle af dem efterligner patenterne og kommer til at betale for det efter amerikansk retspraksis, ja så kan det både resultere i nogle givtige erstatninger og nogle udmærkede fartøjer, som har noget de andre ikke har.
Groft sagt er det, hvad den amerikanske motorbådsproducent Chaparral har gjort gennem 40 år - og det med stor succes. Og de patenterede løsninger, der adskiller sig fra konkurrenterne, dækker lige fra bådenes V-formede bunde, over sædernes polstring, fortøjningsklampernes udformning, til skridmønstret i glasfiberdækkets overflade.
De patenterede forskelle er svære at få øje på fra molen. Her ligner den en blandt mange amerikanske motorcruisere lige under de 30 fod. Det er først, når man kommer om bord og får taget grejerne i brug, at de små og store forskelle åbenbares.

Stil drevet mens du ligger i vandet
Badeplatformen er et eksempel. Her er to luger - den ene til grej, den anden til en badestige plus en håndbruser med varmt og koldt - standardudstyr på alle moderne
motorbåde. Men så får man øje på først én knap og så én til. Hvad er det? Jo, den ene er til at skrue op og ned for musikken på bådens stereoanlæg, og den anden er til at hæve og sænke motordrevet, mens man opholder sig på platformen, eller har taget båden på trailer.
At skridmønstret også på badeplatformen er patentbeskyttet skal man vist have en stærk lup for at opdage. Jeg kunne kun konstaterer, at man stod rimeligt godt fast, selvom platformen var våd, og ifølge forhandleren også nemt at rengøre.

Multifunktionelt cockpit
Helt agter i cockpittet findes en stor solplatform med en behagelig madras, der ligesom andre polstrede sæder og ryglæn i cockpittet er forsynet med dræningssystem, UV-beskyttet betræk, der er svært at sætte pletter på, og specielt skumgummi, der bevarer faconen og har indbygget mughæmmer - det hele med patent. (Man spekulerer på, om der er flere patentadvokater ansat hos Chaparral end designere).
Men bortset fra patenterne, så er solsengen, som mange andre ting om bord, multi-funktionel. Helt agter skjuler den et stort stuverum med adgang fra badeplatformen. Ryglænet midt på madrassen kan klappes frem, så det blive hovedpude i solsengen, og endelig kan det stå i en midterposition, hvor det fungerer som ryglæn til to af de fire sæder rundt om spisebordet i cockpittet. De to andre sæder er førersæderne, der med et smart beslag kan drejes 180 grader.
Som det ses på billederne er der et mini-pantry og en sofa i cockpittets bb-side og to meget gode GT-stole ved førerpladsen.
Instrumentbordet er et kapitel for sig. Rattet er det første man får øje på - mahogni og læder. Garneringen mellem de mange instrumenter og knapper med lys, ligner mahogni, men er i virkeligheden - ikke plastik, som i andre både - men aluminium, som ikke slår revner og tåler solen.
Cockpittet er bredt - hele bådens bredde uden sidedæk. Det giver masser af plads, man kan nå fortøjninger og fendere, og hvis man skal på fordækket, er døren til kahytten forsynet med trappetrin, hvoraf man entrer gennem den oplukkelige windscreen (med patenteret ramme og magnetlås).

Lille bovrejsning
Motorrummet er velisoleret, for den 320 hk store Volvo Penta 5,7 l GXI med Duoprop siger ikke meget hverken i havnen eller for fuld fart til havs. Der er heller ikke meget lyd fra skroget, når man kører i krap sø. Ifølge forhandleren skyldes det en speciel skum-foring, mellem yder- og inderskrog.
I kor med den amerikanske brochure sang forhandleren også om, at båden begynder at plane ved lav hastighed. Det kunne jeg ikke konstatere, medmindre 16 knob er lavt. Til gengæld må jeg indrømme, at når først båden planer, så kan man tage flere knob af farten uden at båden ”falder ned” igen.
Den behageligste sejlads opnåede vi på Horsens Fjord med krappe søer og frisk vind ved omkring 23 knob, hvor den bruger ca. 30 liter benzin i timen. Men når man presser gashåndtaget helt frem, kan farten komme op på 36 knob på fladt vand.
Den er præcis at styre, men taber meget fart i de skarpe sving, måske fordi propellen kaviterer, når krængningen bliver for voldsom. Samtidig er båden meget følsom over for, hvordan trimflapperne og motordrevet er indstillet. Lidt frisk vind ind forfra eller lidt skæv sø, kræver at man justerer flaps og drev for atter at få en behagelig sejlads.
Kahytten er lidt for ”Las Vegas-agtig” til min smag, men den er utrolig velindrettet og fleksibelt møbleret. Den store V-formede sofa omkring det strygejernsformede bord forvandles til en grand-lit ved et par kunstgreb på bordbenet og en ekstra madras.

Salonen skal kun bruges til overnatning,
hvis man er fire om bord

Men hvis man kun er to personer om bord (der ellers ønsker at sove sammen) så behøver man ikke at ulejlige sig med at slå bordet ned, men kan gå ind i agterkahytten, der for en gang skyld er så rummelig, at den virker som en rigtig kahyt og ikke en sammenklemt en af slagsen på en 27 fods båd.
Det andet der imponerer er standardudstyret om bord. Tv med fladskærm, mikroovn, stort komfur, pæn køl- og frysekapacitet. Listen over standardudstyr er betydelig længere end over ekstraudstyr - og det er jo sympatisk. Toilet/bad er ligeledes fornuftigt, med varmt og koldt vand, tilstrækkelig pladsforhold og som i den øvrige båd masser af stuveplads.
Der er et traditionelt men let betjeneligt solsejl/kaleche fra targabøjlen til den ekstra forhøjede forrude over forreste del af cockpittet (hvis det er dårligt vejr ligger man alligevel ikke på solsengen). Og til havnebrug fås en et ekstra forhøjet cockpittelt, som ganske vist tager lidt tid at montere, men som forsyner båden med en ekstra salon med ståhøjde for selv de højeste. Men cockpitteltet hører til den korte liste over ekstraudstyr.
Chaparral bygger tre forskellige typer motorbåde, der igen fås i forskellige størrelser. Ssi-sportsboat, der er mindre, hurtiggående fartøjer til mange former for vandsport og dagture, men med lidt kahytsfaciliteter under fordækket. Sunesta Deckboats, som er forsynet med et ekstra cockpit foran vindskærmen men ingen indendørsfaciliteter. Og så Signature Cruisers, den kategori hvor 276, som vi prøvede, hører til som den næstmindste. Den koster leveret og sejlklar 870.000 kr. hvilket måske er i den dyre ende af skalaen, men til gengæld får man meget båd og udstyr til prisen.
Den sejler godt, og de mange detaljer og finesser virker fint, hvad enten de er patenterede eller ej. Jeg kunne nemt overtales til at tage på tur med familien i en Chaparral 276 Signature Cruiser endda en længere tur. Men hvis jeg skulle sejle med båden permanent ville jeg nok indbygge en automatisk trimkontrol (omtalt i Bådmagasinet nr. 11 side 58), så jeg ikke behøvede at stille på flaps og drev, hver gang jeg ændrede kurs eller vinden skiftede retning.

Chaparral 276 Signature Cruiser
Længde: 8,8 m
Bredde: 2,6 m
Vægt: 3,4 t
Brændstof: Benzin/diesel 330 l
Motor: Mercury/Volvo 300-375 hk
Højde over vandlinje: 2,3 m
Ståhøjde kahyt: 1,88 m
Dybgang: 0,81 m
Antal køjer: 2+2 stk.
Pris 870.000 kr.
Væft: Chaparral, USA.
Forhandler: tlf. 86 10 15 00
Siim Båd & Motor, 6853 Silkeborg,
www.siim.dk
Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer