fbpx

Monterey 298 SC

Inkluder i Newsletter: Ja

Artikelindeks


Man tager et moderne skrog med dyb V-bund (22 grader), sætter to store V8’ere (2x320 hk) i motorrummet. Så støber man skroget i knaldrødt, giver det et strømlinjeformet dæk og matcher det hele med en luksuspræget indretning både inde og ude. For at understrege at dette er en båd, som skiller sig ud og har betydeligt fartpotentiale, monteres en aggressiv fremoverliggende targabøjle. Det hele døbes så i al beskedenhed til Monterey 298 SC.
Vi skal ikke bruge megen tid på at beskrive båden - her er det langt vigtigere at snakke ægte sejloplevelse.
Båden har kort fortalt et stort og komfortabelt cockpit med en stor, smart sol-seng, fine siddepladser og en bar-enhed i bagbord side. Førerpladsen er flot udformet med et lækkert instrumentpanel. Integreret badeplatform er selvfølgelig standard. Dette er kort sagt en drømmebåd til gode sommerdage.
Under dæk er der et strejf af luksus. Forude en U-formet sofa-gruppe som kan laves om til en dobbeltkøje, et separat toiletrum med en passende størrelse. Et kompakt pantry og en ekstra stikkøje under cockpittet findes også. Alt ser lækkert ud - med flot finish og fine detaljer som indirekte belysning, blankpoleret træværk og spejl forude. Båden er veludstyret og med høj kvalitet både på glasfiberarbejde og tekniske installationer.
Nogen længere beskrivelser har vi ikke tid til for de store Mercruiser-motorer er allerede startet og i farvan-det udenfor Svendborg blæser det friskt. Nu skal båden sættes på prøve!
Amerikanerne er kendt for at lave fine V-bunds skrog, men der er grænser for hvor dyb V-bund forskellige både har. Eksempelvis har Cigarette en V-bund på 24,5 grader agter. Det giver fantastiske sejlegenskaber i grov sø, men der kræves kraftige motorer for at få det til at gå stærkt. Lad os sige fra twin 500 hk og opad! I den anden ende af skalaen har man de typiske ”cruiser-modeller”. Her er V-bunden betydelig mere moderat og der kræves mere moderate motorer for at få båden op i plan og cruise behageligt i 25-30 knob. Men i grov sø klarer V-bunden ikke det samme som en sportsbåd og farten må reduceres. Det man kan sige er det største plus hos en ”cruiser”, er et stort volumen i skroget og dermed meget bokomfort. Midt i mellem ligger så ”sportscruiserne” - med et skarpere V-skrog på omkring 20-22 grader og tilpas god bokomfort. Ude-plads og lækkert design er prioriteret og giver båden pluspoint til kunder som sætter dette i højsæde.
Når det er sagt, er der også forskel på hvor sporty sportscruiserne er. Kun en lille grad eller to på V-bunden skiller de bedste fra mængden. Mindre justeringer i trinlister og små steps gør hele forskellen på gode og meget gode sejlegenskaber den dag bølgerne rejser sig i op til halvanden meters højde. Præcis som på vores testtur. At det hele er perfekt skruet sammen og solidt støbt, er en anden vigtig side af sagen.
Straks vi er udenfor molen og fartgrænsen, kan vi fyre de 640 heste af og få båden op og plane. Der er kræfter bagi og snart passerer loggen 25 knob. Det blæser friskt og stævnen skal trimmes lidt ned for at gå så blødt som muligt i de krappe søer på halvanden meter med hvidt skum på toppen. Forholdene frister ikke til topfart, men Monterey 298 SC lader sig ikke skræmme så let. Den skærer blødt gennem søerne og snart er vi fortrolige med bådens harmoniske egenskaber. Styringen er præcis, motorkontrollerne faste og det er let at give båden korrekt motoreffekt. Farten øges! Snart ligger vi på ca. 30-35 knob derudaf i lange, elegante hop. For at være helt ærlig - vi har andet at tænke på end at kigge på loggen. Tørt og blødt suser vi af sted. Uden skramlelyde fra indretningen. Båden virker solid og godt skruet sammen.
Nu kan vi virkelig teste båden. Den sejler lige godt om søen kommer skråt ind eller ind fra siden, og der kommer minimalt med sprøjt ind over båden.









Kapsejlads

Sejlerlandsholdets sidste store test før OL

Kort nyt

Podcast: Ny episode - hvorfor egentlig sejle?

Havne

Christiansø Havn skal igennem kæmpe renovering

Bådudstillinger

Ancora Yachtfestival – tre intense dage

Kort nyt

Krigsveteraner får hjælp til at komme ud at sejle 

Bådudstillinger

Boat Show i Fredericia for 30. gang

★ Artikel

★ Sejlads i det nye klima

Kort nyt

Tyveri lammer driften af historisk skib i Helsingør

Kapsejlads

Vegvisir Race Nyborg afvikler også eSejlsport finalen





Udvalgte artikler *