Jeanneau Runabout 755

13-04-2005 16:35 Christina13 Apr 2005 14:35 - Bengt-Erik Iversen Foto: Per Heegaard
Kilde:
Vurderer artiklen
Del artiklen

Historien bag Runabout 755 er også lidt speciel. En dag viste en af Jeanneaus designere nogle skitser på sin egen ”drømmebåd”. Og før han fik sagt for meget, bestemte ledelsen sig for at ud-vikle båden og sætte den i produktion. Konceptet er ganske fascinerende. Man tager linjerne fra en ægte klassiker - gerne en Riva - parrer dem med et moderne V-bunds skrog, tænker moderne materialer og produktion, kompakt hækaggregat som motorisering og praktiske detaljer. Pakker det hele pænt ind og præsenterer det som en retrobåd med moderne egenskaber.
Første gang jeg så tegningerne på Runabout 755 for cirka halvandet år siden, blev jeg umiddelbart siddende længere end normalt. På tegningerne fremstod en lækker sag som fik hjertet til at slå lidt hurtigere. Og straks kom spørgsmålet: Hvorfor har ingen gjort det tidligere?
Næste gang - under sidste års bådudstilling i Bella - lå båden lige foran mig. Den var større end jeg troede og endnu lækre end på tegningerne. Alligevel tog det lidt tid før jeg begyndte at studere den lidt nærmere. For det triste med både som giver høj puls, er at hjertet ofte hopper et eller to slag over når man hører prisen. Det gjorde det også her, men af en helt anden grund. ”509.000 kr.”, sagde Henrik Jørgensen fra Tempo Bådsalg. Jeg var ikke sikker på, at han helt forstod hvad jeg spurgte om og på så godt norsk-dansk som muligt spurgte jeg igen: ”Hvad koster den som den ligger der?” ”509.900 kr. inkl. moms,” gentog Henrik. Med Volvo Penta 5,7 liters V8 på 320 hk, stereoanlæg og som du ser den der.
For at være helt ærlig - jeg er som bådjournalist sjældent blevet mere positivt overrasket over en bådpris. På udstillingen måtte jeg flere gange gå lidt tilbage og se på båden. Studere detaljerne - lede efter en eller anden svaghed som kunne forklare prisen. Men båden er fra en af verdens største bådproducenter. Den er produceret på Jeanneaus fabrik i Polen. Måske var kvaliteten så som så! Uanset hvordan jeg vendte og drejede det, kunne jeg ærlig talt ikke forstå den rimelige pris. Tæt på en daycruiser i næsten samme størrelse, men med en pris på over en million. Og selv en walk-around eller en skærgårdsjeep med en stor påhængsmotor havner da hurtigt på 4-500.000 kr. ...
Trods alt taler vi her om en daycruiser i retrodesign på næsten otte meter og en ægte V8-motor. Prisen med en Volvo Penta turbodiesel på 243 hk (KAD 43) stiger med 100.000 til 608.900 kr. med moms. Men selv det er en rimelig pris.
Her var der kun en ting at gøre: Tag en testtur i båden og find svaghederne. Ved Tempo Bådsalgs kaj i Ishøj lå den. Og den så lige så lækker ud på vandet. Udenfor molen gav vi gas. Båden svarede villigt og gled elegant op i plan. Accelerationen fra 20 knob og op var akkurat som forventet og loggen stoppede ikke før den viste godt 40 knob. Runabout lå stabilt og elegant i hele fartområdet. Den cruiser af sted med naturlig elegance og tyngde. Det ene sving efter det andet, skarpere og skarpere gav samme svar: Fin styring og harmoniske svingegenskaber. Store bølger var der ikke, bare nogle gamle og lange dønninger. Ren barnemad. Vi indhentede en stor flybridgebåd og gjorde alt hvad vi kunne for at afsløre svaghederne. Vi sejlede over den store hæksø med både halv og fuld fart. Båden opførte sig eksemplarisk. Den gik over bølgerne med tyngde, slog effektivt vandet ud til siderne og om bord var der helt tørt. Takket være kraftige chiner og stort overhang i forskibet kommer der intet vand ind i båden. Vi provokerede båden efter bedste evne, og fik den med nød og næppe ”air-born”. Men den landede blødt på V-bunden og ikke en eneste gang fik vi hårde slag på chinen. Kort sagt blev vi meget imponeret over bådens sejlegenskaber.
På vej ind i havnen var konklusionen: Her er sejlglæden sat i højsædet. I hele fartområdet går den stabilt og harmonisk. Det betyder at den også egner sig perfekt til lavere fart og til hyggelige familieture hvor man bare cruiser rundt og nyder det fine sommervejr. Og når den bliver udfordret kan den vise tænder og suse af sted med 40 knob.
I denne båd får du noget helt andet end en almindelig daycruiser. Retro-designet og det bordeauxrøde skrog med det markante design vil vække opsigt uanset hvor du lægger til. Det samme gør det klassiske fordæk, det afrundede vindspejl og den gedigne solbadeplatform. På moderne vis er badeplatformen integreret agter og belagt med teak. Der er badeleider og over badeplatformen er der et stort stuverum. Midterdelen af solbadeplatformen kan vippes op så man kan bevæge sig fra cockpit og agter uden at træde på hynderne.
Vi gransker båden med falkeblikket! Cockpittet er placeret forholdsvis langt fremme. Med en svag U-formet agtersofa med en komfortabel ”sofagruppe” til tre voksne. Længere fremme er der separate stole til skipper og navigatør. Førerpladsen er komplet udstyret med instrumenter og kompas korrekt placeret for skipperen. Rat og motorkontrol er velplaceret og giver en god siddestilling. Foran navigatøren er et handskerum og i dette sidder stereoanlægget med cd-afspiller. På hver side i cockpittet er monteret vandtætte højttalere. De to stole kan vendes 180 grader bagud og danne en hyggelig sofagruppe. Standard følger der et ovalt bord med. Blankpoleret og lækkert - stort nok til at der kan spises et lille måltid mad eller nydes en kop kaffen i havnen.
Dørken er teakbelagt, det er tre teakbelagte trin op til fordækket og i vindspejlet kan et vindue åbnes. Fordækket er ganske fladt og trygt at bevæge sig på. Der er en dæksluge og helt forude et stort ankerrum med elektrisk anker-spil (ekstraudstyr). På fordækket er der ingen høj pulpit, men to lave hånd-lister. Fin kombilanterne og selvfølgelig - et lille flagspil i blankpoleret træ. Med andre ord: Stil.
www.tempobaadsalg.dk
www.reesemarin.dk


 

Under fordækket er en lille kahyt med V-køje, spejl forude og stuverum under sæderne. Kahytten er ikke stor, men to kan sagtens overnatte. Der er en enkel ind-retning med en flot finish. Forkahytten entres gennem en skydedør i plexiglas, altså en moderne detalje på en klassisk båd.
Bag ryggen på agterbænken ligger kalechen. Den sættes nemt op og kan bruges som solsejl eller ”bimini” som det hedder på amerikansk. I havn for-lades båden med havnekalechen.
Solsengen er en drøm for solbadere. Den giver båden elegance ved at skille sig ud fra mængden og er klart detaljen, som kvalificerer til den klassiske beskrivelse ”runabout”. På siderne og agter er der lave, blankpolerede håndlister i træ. 
I motorrummet virker Volvo Pentas V8 næsten lille - det er et stort motorrum med god plads omkring motoren. Hele motorrummet er pænt og ryddeligt med overskuelige installationer. Fremme er et tværskot og et stor stuverum. Her er batteriet placeret og selv det er helt korrekt. Vi vurderer båden med et strengt blik når det gælder finish og detaljer. For at sige det som det er - det ser godt ud. Gelcoat og støbearbejdet er i top. Den blanke, smalle fenderliste som går rundt om båden er pænt monteret. Afslutninger på glasfiberdelene og teak er meget fine med en upåklagelig finish.
Når vi totalt set vurderer denne båd, må vi give den mange point. Både når det gælder klassisk design, sejlegenskaber og finish. Båden er slet og ret velbygget, virker stiv og godt skruet sammen. Set i relation til prisen, kan vi ikke bruge nogen anden betegnelse end ”hjerteknuseren”. Af de bådnyheder jeg har set i 2004, er der ingen som har fanget min opmærksomhed på samme måde. Den rammer et eller andet langt inde i sjælen. Måske er det det som hedder forelskelse!
Men - tro ikke at vi ikke kan finde noget at kritisere! De hvide gelcoatflader ved vindspejlet giver generende reflekser i solskin. Selv om der er en ægte V8-motor i motorrummet, har båden en lyd fra udstødningen som mere minder om en svag 4-cylindret motor. Det stemmer ikke helt - enten må man have udstødningen ud agter med lyddæmpere eller så må man køre udstødningen ned i drevet og sejle nærmest lydløs. Vi kunne godt have tænkt os lidt mere solide GT-stole og lidt teak på fordækket havde hevet båden endnu et hak mod det eksklusive. Et eller andet indre øje fortæller os at Runabout 755 måske ville være lidt mere eksklusiv med en sort skrogside. Det var den på den første tegning jeg så ...
Så fandt vi altså noget at kritisere, men det var ikke meget.
Vi kan ikke forestille os en lækrere daycruiser. Til hyggelige familieture hele sommeren. Den er helt igennem vellykket. Og når man vurderer denne båd ud fra finish, sejlglæde og pris er der kun et begrep som dækker: ”Value for money”. Til slut tilføjes, at vi tror denne båd vil holde en god pris og at Jeanneau faktisk har ret når de i deres brochure skriver ”A legend reborn”. Vi undrer os mest over at ingen er kommet med et koncept som dette tidligere. Men - nu er den her.
Og, som en slutreplik, denne testbåd havde sin egen specialbyggede trailer. Selvfølgelig lakeret i samme bordeauxrøde farve.

Jeanneau Runabout 755
Længde/bredde: 7,97/2,59 m
Dybgang: 0,91 m
Vægt: u/motor ca. 1600 kg
Køjer: 2 stk.
Brændstoftank: 280 l
Vandtank: 56 l
Maks. motor: 315 kW 420 hk
Motor testbåd:
Volvo Penta 5.7 l GXI DP V8 320 hk
Topfart: ca. 40 kn
CE-kategori: C-6
Pris testbåd: 521.900 kr.
Pris: Med VP KAD 43 - 243 hk 621.900 kr.
Ekstra: Fragt ca. 23.000 kr. El. ankerspil
19.300 kr. Elektronikpakke 6200 kr.
Komfortpakke 19.400 kr.
Forhandler: 
Tempo Bådsalg, tlf. 43 73 73 95, 

Reese Marin, tlf. 74 62 62 56, 
www.tempobaadsalg.dk
www.reesemarin.dk

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold
Jeg accepterer